tr
door trudi_1 Jun 15, 2008 om 16:27
Vrije tijd & tuin

Bloembollen

Verleden jaar heb ik bloembollen besteld, maar ze niet allemaal in de tuin kunnen zetten. Ik heb ze in de verpakking laten zitten en in een vorstvrije kamer bewaard. Mijn vraag is, zijn deze bollen nog goed en kan ik ze rusti in de tuin zetten?

742 8 Rapporteer

aquarius
door aquarius - Jun 15, 2008 om 16:59
259 Antwoorden / 63 Vragen

Als de bollen hebben kunnen "ademen" wel, dus als er gaatjes in de verpakking zitten, kun je de bollen t.z.t. gewoon planten. Sukses.

kiran
door kiran - Jun 15, 2008 om 19:13
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo trudi

Ik zou ze inderdaad nog planten, ook als er de nodige uitlopers aan zitten. Ik heb weliswaar, ondanks dat ik bijna 25 jaar een tuin heb, niet zoveel kaas gegeten van bloembollen. Maar mij is opgevallen dat 'overgebleven' bollen toch, of minder bloemen geven, (stelen komen alleen op) of de hoogte gaat verschillen. Maar weggooien is zonde. Dus toch maar lekker wroeten in de aarde! En maar zien, wat er nog allemaal op komt.

Succes met de blommetjes, groet, kiran

audb
door audb - Jun 16, 2008 om 13:21
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb vorigjaar bij een supermarkt ook bloembollen mee genomen maar heb ze "even" in de schuur neer gelegd en dus vergeten.

Ik heb ze nu dit jaar in de tuin neer gedonderd en begraven omdat ik er van uit ging dat ze door de vocht niet meer op zouden komen maar tot me grote wonder komen ze gewoon op.

Wel weet ik zeker dat bloembollen mits goed droog bewaard worden en dan het liefst in (tuin) turf bewaard worden en op een koele -droge plaats deze de winter kunnen overleven.

Dit is alleen noodzakelijk als het erg dure bollenzijn zoals de  keizerskroon, amarillis enz enz.

goedkopere kunnen gewoon in de grond blijven zolang er niet te veel vorst is zullen deze de winter echt wel overleven evt afdekken met oud blad, compost of kranten helpt ook.

brynnar
door brynnar - Jun 16, 2008 om 13:22
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Trudi,

Deze vraag is niet te beantwoorden zonder te weten om welke bollen het gaat. Graag wat meer informatie, dan kan ik uw vraag wat beter beantwoorden.

Mvgr - B

sh
door shan - Jun 16, 2008 om 14:57
104 Antwoorden / 37 Vragen

audb,
dat is niet wat mij verwondert,
je hebt ze immers in de grond gedonderd ?.
;-))

tr
door trudi_1 - Jun 16, 2008 om 15:43
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, het gaat om tulpen- narcissen- en sneeuwklokjes.

Bvd dank

brynnar
door brynnar - Jun 16, 2008 om 16:27
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Trudi,

Deze soorten zouden geen problemen moeten geven, zolang ze nog stevig aanvoelen. Je kunt ze het beste to September droog bewaren en dan pas planten.

Mvgr - B

punkkat
door punkkat - Jun 17, 2008 om 00:49
5 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan bloembollen zelfs verscheidene jaren goed houden, als ze maar niet vochtig zijn en geen schimmels bevatten. Je kunt bloembollen zelfs na de bloeiperiode uit de grond halen, en weer voor een volgend jaar gebruiken. Je heb dan zelfs kans dat ze zich in de aarde vermeerderd hebben.