ib
door iborst Apr 14, 2008 om 10:58
Vrije tijd & tuin

Bolboom

Wij willen nu drie bolboompjes in onze voortuin planten (ze komen alledrie in het midden van een afzonderlijk buxus vierkant te staan). De boompjes moeten circa 1.80 meter hoog zijn. We denken er nu aan om te kiezen voor de bolcatalpa. Heeft iemand positieve en/of negatieve ervaringen met deze boom? Of heeft iemand leuke andere ideeën?

4308 7 Rapporteer

poltol
door poltol - Apr 14, 2008 om 13:51
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U heeft nog steeds geen keuze gemaakt? Het is niet echt handig om de vraag opnieuw te stellen. U krijgt dan weer hetzelfde soort antwoorden. Zie eerdere vraag;

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=747&qid=367934

Vr.gr. poltol

ib
door iborst - Apr 14, 2008 om 14:01
8 Antwoorden / 13 Vragen

Als u mijn eerdere vraag beter had gelezen, had  u kunnen zien dat ik daarin vroeg om GROENBLIJVENDE boompjes. Wij hebben er nu voor gekozen BLADVERLIEZENDE boompjes te nemen en mijn vraag is nu of iemand ervaringen heeft met de bolcatalpa....

poltol
door poltol - Apr 14, 2008 om 19:07
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Sorry,

Dan maar een snoei advies;

Snoeien van bolcatalpa

Wij hebben een Catalpa-boom zo ongeveer als een knotwilg gesnoeid in het najaar. Half april hebben wij nog geen uitlopers gezien. Is dat normaal, of kan een Catalpa niet op zo'n manier gesnoeid worden?

Antwoord van Appeltern:
Bolcatalpa's zijn op een onderstam geënt. De enttakken beginnen pas bovenaan de stam. Om de boompjes mooi compact te houden kunnen ze ieder jaar of om het jaar teruggesnoeid worden, in maart of begin april. Dit moet dan wel op enkele knoppen voorbij de entplaats gebeuren. Worden ze helemaal tot op de stam teruggesnoeid, dan lopen ze niet meer uit. Dat is dus inderdaad anders dan bij een knotwilg. Die is niet geënt, en loopt vanuit de eigen stam weer uit met jong schot. Een gewone, vrijuit groeiende Catalpa hoeft nauwelijks gesnoeid te worden. De snoei beperkt zich dan tot het in de winterperiode wegnemen van dood, ziek, beschadigd of kruisend hout en verkeerd geplaatste takken. Eventueel kunnen zijtakken wat ingenomen worden om vertakking te bevorderen. Dat kan het beste weer in het voorjaar gedaan worden, wanneer de nieuwe bladknoppen zichtbaar zijn. Na sterke snoei van de gesteltakken loopt de boom niet altijd weer even goed uit.

succes, poltol

brynnar
door brynnar - Apr 16, 2008 om 09:30
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Iborst,

Buxus en Catalpa gaan goed samen. Beiden houden van een humusrijke en kalkrijke grond, dus dat gaat goed samen op een klein oppervlak. Belangrijk is wel dat de catalpa op een warme plek komt te staan. Hoe warmer de plek, hoe meer bloei. Vermijd dus wel schaduwplekken.

Voor wat betreft het hierboven geciteerde snoei-advies, doe dit wel elk jaar in het voorjaar! Een catalpa kan namelijk gemakkelijk 10 meter hoog worden, dus de schaar erin kan geen kwaad. Gedurende de zomer kun je wat takken wegnemen (vormsnoei). Echter ik ben het niet eens met het gegeven dat je de boom tot in de winter kunt bijsnoeien. Zodra nachtvorst inzet (en dat kan al oktober/november zijn) kun je niet meer snoeien. Water dat in de snijwond trekt en bevriest kan de tak zwaar beschadigen.

Tenslotte: wees niet bevreesd als je enkele dode takken in de boom aantreft. Dit is normaal, zeker als er weinig wordt gesnoeid en de boom weelderig tiert. Takken die bijvoorbeeld in het midden van de boom zitten en te weinig licht krijgen, sterven af. De boom stoot ze zelf af. Dat is dus geen ziekte, maar een kenmerkende eigenschap van de catalpa. Sommige mensen noemen dit zelfsnoeiend.

Als je verder nog vragen hebt, laat dit dan gerust even weten.

Mvgr - B

ib
door iborst - Apr 16, 2008 om 12:04
8 Antwoorden / 13 Vragen

Hartelijk dank voor de reactie!

Ik denk dat wij dan voor de bolcatalpa gaan. We willen er drie stuks naast elkaar zetten. Of heb jij misschien nog andere ideeën, het moeten drie strakke bolvormige boompjes zijn, met zo min mogelijk onderhoud...

Alvast bedankt!

brynnar
door brynnar - Apr 16, 2008 om 13:34
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Wat dacht je eventueel van een bolacacia (Robinia pseudoacacia)?Dit is een populaire bolvormige boom, die je erg veel ziet. Ik vind hem persoonlijk vrij fraai, fijn blad hebben. Of een bolprunus (sierkers)? Er zijn diverse soorten pruni die goed in bolvorm te houden zijn.

Er zijn vele mogelijkheden in soorten, dat maakt het lastig om alles hier te beschrijven, maar een verdere kleine greep aan bolvormige bomen, die je nog wel eens ziet zijn o.a. platanen, essen, esdoorns en ook moeraseiken worden wel eens aangeboden in bolvorm. Ook coniferen zijn mogelijk, maar dat wilde je niet.....

Mvgr - B

ib
door iborst - Apr 16, 2008 om 17:02
8 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor de tips, ik ga eens even googlen!

ZIt er nog verschil in wanneer/ welke maand de diverse bolvormen hun blad weer krijgen en dus de periode dat ze kaal zijn?