JG
door JGE Apr 16, 2023 om 10:34
Vrije tijd & tuin

Bomen en planten herstellen na renovatie sociale huur woning

Binnenkort zijn er plannen om onze sociale huur woningen te renoveren. Nu heb ik de afgelopen 24 jaar veel in mijn tuin geïnvesteerd, er staan een aantal fruit bomen een oude blauwe regen, rozen en nog meer dierbare planten die niet makkelijk te verplaatsen zijn. Bij renovatie wan de woning zal mijn tuin verwoest worden. Wie betaalt straks voor het herstel " renovatie " van mijn tuin en de kosten voor al deze planten en bomen?

8668 18 Rapporteer

ne
door neodutchio - Apr 16, 2023 om 10:42
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als uw woning gerenoveerd word, waarom denkt u dan dat uw tuin verwoest zal gaan worden? Ik kan mij hooguit voorstellen dat er een steiger aan de buitenkant komt en het lijkt mij sterk dat er binnen 1 meter van uw huis bomen staan.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 16, 2023 om 10:46
7209 Antwoorden / 3 Vragen

Mocht u van uw tuin toch schade ondervinden dan moet u erop rekenen dat uzelf voor de herstel kosten opdraait.

sira
door sira - Apr 16, 2023 om 11:02
2360 Antwoorden / 24 Vragen

De werklui zullen niet met shovels aan de gang gaan in uw tuin, want het is de woning die wordt gerenoveerd.

Als uw blauwe regen tegen de muur groeit en hij moet deels worden verwijderd, kunt u hem gewoon flink insnoeien, hij loopt vanzelf weer uit. En als u bang bent dat hij toch beschadigd wordt, knipt u ook alles af en vraag een tuinbedrijf hem uit te spitten. Daarna spoelt u de aarde rond de wortels goed schoon en laten drogen. Daarna in een flinke vuilniszak of in (vijver)plastic wikkelen en opslaan in de schuur (zogenaamd inkuilen).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2023 om 11:07
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Weet u zeker dat uw tuin verwoest zal worden? Doe navraag resp vraag ook 'raad'bij het bestuur van uw Huurdersbelangenorganisatie die uw verhuurder wettelijk verplicht moet hebben. Mogelijk kan kan dan 'verwoesting'worden voorkomen.

va
door vanlotjegetikt - Apr 16, 2023 om 11:24
809 Antwoorden / Vragen

Wisteria en Rosa kan je ongestraft omhakken, lopen gewoon weer uit. Fruitbomen kunt u afschermen.
Ga in gesprek met de verhuurder. Een tuin is tegenwoordig een noodzakelijk iets in het milieu, uw verhuurder zal daar rekening mee moeten houden.
Mijn verhuurder verlangt tuinonderhoud.

Iv
door Ivo W - Apr 16, 2023 om 11:25
734 Antwoorden / Vragen

[edit bijdrage - let op je toon van reageren s.v.p. - de redactie]

De eerste één tot anderhalve meter vanuit uw gevel zal altijd bereikbaar moeten zijn voor onderhoud. Maar de rest van uw tuin zal met rust gelaten worden.
Dat u die eerste meter, anderhalve meter bereikbaar moet houden voor onderhoud is logisch en had u moeten weten. Bij elk huis moeten er nu eenmaal eens in de paar jaar steigers opgebouwd kunnen worden voor schilderwerk, reparaties aan goten of grotere renovatie werkzaamheden.
Als daar nu planten in de weg staan, dan zult u die dus moeten verplaatsen. En dan kunt u ze later eventueel weer terugplaatsen. Met de wetenschap dat u die planten bij toekomstige werkzaamheden wellicht opnieuw moet verplaatsen.

En nee, u krijgt geen enkele vergoeding voor tuinherstel. De kosten voor de tuininrichting zijn volledig voor rekening van de huurder. Als u de tuin zodanig heeft ingericht dat normale onderhouds- en renovatie werkzaamheden niet mogelijk zijn zonder uw tuin "overhoop te halen" dan is dat uw eigen keuze geweest, waarvan u zelf de gevolgen dient te dragen.
Indien er (fruit)bomen op zodanige afstand van de gevel staan dat er geen steiger opgebouwd kan worden, dan handelt u waarschijnlijk zelfs in strijd met de algemene voorwaarden of huishoudelijk reglement van de verhuurder. Woning-eigenaren willen namelijk geen bomen dicht bij gevels, omdat de wortels dan schade kunnen aanbrengen aan de fundering. Want ja, bomen zijn sterker dan steen!

atlas1302
door atlas1302 - Apr 16, 2023 om 11:27
341 Antwoorden / 13 Vragen

Is er al toegezegd dat uw tuin verwoest zal worden? of is het een vooruitziende blik waarbij u denkt, oh jeetje mijn plantjes gaan eraan. Ik zou eerst de renovatie eens rustig afwachten met een kopje koffie erbij, en een oogje in het zeil houden. Daar waar het mis zou kunnen gaan even alert ingrijpen.

Succes met de renovatie, u boft maar weer.

Mabelle
door Mabelle - Apr 16, 2023 om 11:36
448 Antwoorden / 1 Vragen

Wie betaalt straks voor het herstel " renovatie " van mijn tuin en de kosten voor al deze planten en bomen?

Vraag het je verhuurder, die kan je zo het antwoord geven.

lo
door lovewinnie - Apr 16, 2023 om 11:46
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De 1.5 meter bij de gevel dient u ten alle tijden vrij te houden voor renovatie aan u woning. mensen met een overkapping bijvoorbeeld mogen hem vanwegen deze reden niet tegen het huis plaatsen zodat hij te verplaatsen is.

Planten mag maar zo dicht bij de woning wel in bakken zodat deze ook verplaatst kunnen worden gebruikt. Rest van de tuin hebben ze niks te zoeken dus zal ook niks mee gebeuren

mahadma
door mahadma - Apr 16, 2023 om 11:47
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Om uw vraag te beantwoorden: u betaald de schade/kosten. U huurt en bent gebruiker en geen eigenaar.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 16, 2023 om 12:29
433 Antwoorden / 2 Vragen

U huurt en bent gebruiker en geen eigenaar."  Dat geldt beslist NIET voor de planten.
Het huis en de tuin is gehuurd maar niet de planten in de tuin. Die zijn eigendom van de huurder.
Als de planten, zoals in dit voorbeeld een fruitboom, als die eigendom zou zijn van de verhuurder,
dan zou de verhuurder dus ook het recht hebben op het fruit wat aan "zijn" boom hangt???
Als die door wie dan ook vernield worden dan moet de vernieler daarvoor betalen.
Maak goede duidelijke foto's van hoe er uw tuin en iedere plant er nu bij staat,
zodat U, als de renovatie achter de rug is dat U als dat nodig is. kunt bewijzen wat er vernield is.

mahadma
door mahadma Apr 16, 2023 om 13:18
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Vergelijk deze situatie met het volgende voorbeeld: U laat een eigen chalet op UW kosten op een recreatiepark zetten, Die grond huurt u per jaar, de verhuurder interesseert het niets wat er op staat, einde huur grond, einde chalet, en u zult het voor uw kosten moeten weghalen.

Ja
door JannyBoe - Apr 16, 2023 om 14:28
521 Antwoorden / Vragen

Hallo, ook van mij het advies om te overleggen met de verhuurder.
Leg het voor en probeer afspraken te maken die uw tuin zoveel mogelijk intact laten.
Succes.

JG
door JGE - Apr 16, 2023 om 17:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vroeg mij eigelijk vooral af of daar regelgeving over is. Want het voeld zo vreemd dat we aan alle kanten proberen de steden groener te maken bloemen te planten voor de bijen enz. Maar als er dan een plek is waar dit allemaal is dar er dan geen beleid is om dit te beschermen.

rj
door rjw Apr 16, 2023 om 22:44
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Ze gaan de tuin toch niet asfalteren als het huis wordt aangepakt?

Iv
door Ivo W Apr 16, 2023 om 23:09
734 Antwoorden / Vragen

Ja, daar is in het huurrecht regelgeving voor opgenomen.

Als huurder moet je aan de verhuurder naar alle redelijkheid de mogelijkheid geven om onderhoudswerkzaamheden te verrichten aan de woning. En je moet de zaken die je als huurder zelf op- of aangebracht hebt en die voor het onderhoud in de weg zitten zelf (tijdelijk) verwijderen. Daarvoor hoeft de verhuurder geen onkostenvergoeding te betalen.

Of dat nu gaat om een servicebeurt aan de cv-ketel, of om een complete renovatie maakt daarbij niet uit. Je moet zorgen dat de weg vrij is voor degenen die de klus komen uitvoeren. Voor werkzaamheden aan de buitenkant van de woning betekent dat dat je tuinmeubelen, planten en dergelijke zodanig aan de kant moet zetten dat er met een steiger of met ladders gewerkt kan worden. Dus je moet dan een strook van pak em beet 1,5 meter over de volle breedte van je gevel vrij maken.

Ja
door JannyBoe Apr 17, 2023 om 07:52
521 Antwoorden / Vragen

De Rijksoverheid zegt iets over (het onderhoud van) tuinen bij huurwoningen. Dat is regelgeving.

Maar daar is niet alles in de vangen natuurlijk. Ga in overleg, zet dingen aan de kant zoals @IVO W ook al zegt, koop veiligheidslint en scherm uw planten daarmee af etcetera.

Een goed gesprek en overleg, daar kom je vaak verder mee.

1paul
door 1paul - Apr 17, 2023 om 08:17
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als het goed is heeft u van de verhuurder een renovatieplan gekregen, heeft u deze nog niet vraag hier dan om, op die manier ziet u wat er allemaal gaat gebeuren.

overleg vervolgens met de verhuurder hoe de tuin word beschermd en hoe dit eventueel herstelt word na de renovatie, maak overal duidelijke foto's van voor de renovatie van start gaat!!!!

leg de staat vast samen met de verhuurder, op die manier kan er geen misverstand ontstaan!

Ge
door GeeJee - Apr 17, 2023 om 11:09
15 Antwoorden / Vragen

Mijn ervaring, destijds met mijn woningbouw vereniging, is dat zij hiervoor een vergoeding geven of zelfs de tuin herstellen.Mijn advies is om de eigenaar van de woningen te vragen hoe hier mee om te gaan.

Ee
door Ee Bee - Apr 17, 2023 om 19:43
5 Antwoorden / Vragen

Heb dit meegemaakt bij mijn sociale huurwoning (van woningcorporatie): géén vergoeding nadat tuin (en álle tuinen) inderdaad was (/ waren) 'verwoest':
- alle groen dood na bijna jaar lang 3 hoog steigers op brede planken langs woningen (- de renovatie zou maar paar maanden duren).
- bomen zonder meer omgezaagd.

- rest van tuin vol puin en afval die bouwvakkers in de tuin lieten vallen en niet opruimden (gruis van voegen, bakstenen, dakpannen, kitspuitplastic, verpakkingen, touw, spijkers, schroeven ...)

Vooral niet klagen en zéker geen foto's maken, want dan werden de bouwvakkers zéér onaangenaam (ze waren beducht voor de inspectie)).

pr
door praat mee - Apr 17, 2023 om 19:58
30 Antwoorden / Vragen

waarom huilen als er nog niets gebeurt is

mo
door mof - Apr 17, 2023 om 22:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De woningbouw moet u een passende schadevergoeding geven. In het algemeen bent u namelijk verplicht op uw eigen kosten de tuin te onderhouden. Dat heeft u gedaan. Daarom mag de woningbouw niet uw eigendommen vernielen.