Martijn van den Ham
door Martijn van den Ham May 7, 2024 om 18:46
Huishouden & energie

LOQED slim slot

Ik ben in het bezit van een slim slot van LOQED waar ik zeer veel plezier van heb krijg ik zojuist een mailt binnen dat ze genoodzaakt zijn de cloud dienst betaald te maken voor een bedrag van € 4,95 per maand. Mag dit zo maar?!!!
Het slot heb ik uitgekozen gezien de functionaliteiten die er op zitten en dat er geen abonnement op zat en nu wordt er toch een abonnement door je strot gedrukt. Neem je het abonnement niet dan zijn de functies zoals Touch to Open, gebruikersbeheer en slot bedienen op afstand, activiteitenlogboek en smart home integraties niet meer beschikbaar.
Of te wel zet je oude slot er maar weer in.

Weet iemand of dit zo maar juridisch mag?!

ik hoor het graag.

3625 9 Rapporteer
mahadma
door mahadma - May 7, 2024 om 18:57
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Een gratis cloud dienst kan altijd worden gestopt of tegen een vergoeding worden worden voortgezet. Om uw vraag te beantwoorden: Ja, dit mag "zomaar".
In deze tijd is er weinig meer gratis, behalve dan het weer ........

Mabelle
door Mabelle - May 7, 2024 om 19:05
455 Antwoorden / 1 Vragen

Op het Tweakersforum is er een (langlopend) topic over Loqed, er is ook een gebruikersaccount van Loqed zelf.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2056802/last Wat ik lees is dat ze het een beetje aan het uitproberen zijn hoe mensen staan tegenover een abonnement.

Quote Loqed: We kijken naar de mogelijkheden voor een maandbedrag, maar in combinatie met andere veranderingen. Stel dat we een slot uitbrengen voor 99 Euro, samen met een optioneel abonnement van 2,99 per maand voor gave functies. Dan heb je als klant meer keuze, ook voor de klanten met een kleinere portemonnee.

Tav van de nieuwe producten: deze staan nog steeds op de rol. Productontwikkeling is een tijdrovende zaak

Sluit je aan bij het topic daar.

rj
door rjw - May 8, 2024 om 09:50
3280 Antwoorden / 5 Vragen

is er bij aanschaf aangegeven dat deze functies gedurende de life cycle van het product gratis zouden blijven? Wat staat er precies in de voorwaarden? Bij auto's zie je ook vaak dat bepaalde services de eerste 3 of 4 jaar gratis zijn (nou ja gratis, verwerkt in de aanschafprijs natuurlijk) en daarna moet je betalen als je die services wilt blijven gebruiken.

Mabelle
door Mabelle - May 8, 2024 om 10:21
455 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens dit artikel https://tweakers.net/nieuws/221692/smartlockbedrijf-loqed-overweegt-abonnement-voor-cloudfuncties.html blijkt het inderdaad om een test te gaan. Dat blijkt niet uit de mail, maar daar kom je pas achter als je de betaalgegevens hebt ingevuld.

Erg raar dat een bedrijf het op zo'n onduidelijke manier doet en het niet duidelijk in de mail zet.

Thecla58
door Thecla58 - May 8, 2024 om 12:21
862 Antwoorden / 3 Vragen

Er wordt je niets door de strot geduwd. Je hebt de mogelijkheid om ja of nee tegen dat bedrag per maand te zeggen. Zeg je ja, dan blijf je alle mogelijkheden houden en bij nee... tja dan lever je iets in.

Maar is die 4,95 € teveel om je huidige mogelijkheden te behouden. Kan me ook voorstellen dat het onderhouder en wellicht ook uitbreiding van mogelijkheden ook bekostigd moeten worden.

Mabelle
door Mabelle May 8, 2024 om 13:02
455 Antwoorden / 1 Vragen

Het is slechts een test, abo is nog niet verplicht om alle functionaliteit te behouden. Bedrijf zit te overwegen om het slot voor 99 euro aan te bieden i.c.m. abonnement, zodat het voor meer mensen betaalbaar wordt (lees de verkoop stijgt). Maar de mensen die hem al hebben, hebben rond de 350 euro betaald.

rj
door rjw May 8, 2024 om 13:08
3280 Antwoorden / 5 Vragen

En de mensen die dan voor minder geld iets kopen in ruil voor een maandelijks abonnement gaan dan later weer klagen zoals we ook bij absurd goedkope printer zien.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 8, 2024 om 13:26
2095 Antwoorden / Vragen

Zelf heb ik een diepgeworteld wantrouwen tegen software die bij een apparaat zitten die "gratis" wordt onderhouden. Dat model deugt economisch gewoon niet en betekent eigenlijk dat op een gegeven moment ze of geld moeten vragen voor het onderhoud van de software, de beste oplossing want dan kun je de spullen tenminste blijven gebruiken, of dat de software simpelweg ophoudt te bestaan. Ik merk echter dat er een grote groep politici is die dat niet geloven en via de EU gaan afdwingen dat fabrikanten hun software gratis moeten gaan onderhouden en we zullen wel zien hoe dat af gaat lopen. Voor nu geldt die wet dacht ik nog niet dus het is betalen of het oude slot terug.

rj
door rjw May 16, 2024 om 15:33
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Zo'n wet gaat het probleem ook niet oplossen. Zelfs als een bedrijf verplicht wordt de software aan een organisatie te geven als ze failliet gaan is het maar de vraag of iemand dat wil gaan onderhouden. De enige optie is open API's zodat je worst case zelf een applicatie kan maken.

adriaan2
door adriaan2 - May 10, 2024 om 12:52
106 Antwoorden / 0 Vragen

Ongeveer 9 jaar geleden ook door de woningbouwclub Stadlander in Bergen op Zoom geïnstalleerd. Na de installatie kregen wij te horen dat vervangen van de batterij al voor eigen kosten waren. Er kon een betaald abonnement genomen worden, waarbij de verhuurder ongetwijfeld commisie voor krijgt,  bij een derde firma, zodat politie etc. naar binnen konden indien noodzakelijk, maar was toen nog niet verplicht dus ook niet gedaan.  Indien nodig komen ze toch wel binnen. Nu weet ik het niet meer omdat wij verhuisd zijn. Mijn advies is om even de voorwaarden te lezen. Uiteindelijk is het U opgedrongen. Anders even naar het juridisch loket in Uw woonplaats.

JMA2
door JMA2 May 13, 2024 om 00:18
121 Antwoorden / 2 Vragen

Loqed bestond toen nog niet, 9 jaar geleden dus uw verhaal klopt niet. Pas sinds 2020 a 2021 is Loqed pas echt gaan leveren.

adriaan2
door adriaan2 May 15, 2024 om 15:50
106 Antwoorden / 0 Vragen

Dan gelooft U het toch niet. Mij een zorg. Misschien dat het merk Loqed nog niet bestond. Dat kan.
Ik heb er 10 jaar gewoond t/m 2018. Abonnement was 5 euri per maand. Overheid zoals politie en brandweer konden gebruikmaken van het slot om binnen te komen zonder schade aan te richten.

Mabelle
door Mabelle May 15, 2024 om 19:02
455 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag gaat specifiek over Loqed, niet over een ander merk.

1paul
door 1paul - May 10, 2024 om 15:51
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk naar de voorwaarden die bij het slot zaten toen je deze aanschafte!!

die zijn geldig..