ha
door harennel Jun 26, 2006 om 10:35
Vrije tijd & tuin

Boomwortels

Wij hebben in onze tuin wat grote bomen omgehakt i.v.m. zonlicht, nu gaat het gazon weer groeien maar overal komen uitlopers van de boomwortels naar boven die blijkbaar onder het gazon liggen.

P.. de boom is voor ong. een halve meter blijven staan.

Wat doe ik met die wortels?

m.vr.gr. nelleke

13037 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 26, 2006 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je zelf wil, laten zitten of er uit halen.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2006 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja, op dat antwoord zat ik echt te wachten, nu even serieus hoe kom ik van die uitlopers af.

groetjes

ve
door verwijderd - Jun 26, 2006 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje afhankelijk van wat voor soort boom.
Er zijn bomen die gewoon dood gaan als je ze te ver snoeit, o.a. coniferen.
En er zijn bomen die weer gaan uitgroeien.
Deze bomen zul je dus in zijn geheel moeten verwijderen met wortel en al, soms wil het helpen om uitlopers in te smeren met glyfosaat

ve
door verwijderd - Jun 26, 2006 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

optie 1: begin met rond de boomstronk een flink gat te graven, en volg de hoofdwortels door de tuin. graaf alles uit wat minder dan 50 cm diep ligt, en dikker is dan een paar centimeter.

Optie 2: grover doe je het door een kraanwagen te huren, en te proberen de stronk er met wortels en al uit te rukken...

al met al heb je dus een klusje te doen... je hele tuin zal overhoop gaan...

succes...

Richard Faas

(die ooit eens samen met z'n pa een kersenboom heeft moeten ruimen)

ve
door verwijderd - Jun 26, 2006 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meest simpele oplossing is ieder uitloper steevast uitsteken. Op gegeven moment hebben de wortels dan geen groeikracht meer maar het kan wel een tijdje duren. De andere optie is inderdaad uitgraven maar als er ook maar een klein stukje wortel blijft zitten, dan loopt ook dat weer uit.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2006 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedenk eerst nog even hoe hoog de bomen waren en wat voor een soort bomen het waren voordat u met de hand gaat proberen de wortels uit te graven of af te steken. De steunwortels komen het meest aan het maaiveld en groeien voor bepaalde typen bomen net zo ver uit elkaar als de boom hoog was. Mechanisch verwijderen met een graafmachine gaat waarschijnlijk veel sneller maar dan moet u wel even nagaan of er geen kabels of leidingen naar uw woning in de weg liggen.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Round up er op en boom wortels zijn weg groetje,s onlysimply

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Round Up op de wortels en dan zie je na een tijdje geen wortels meer,
groetje,s onlysimply

ve
door verwijderd - Sep 29, 2006 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nelleke,

Ik herken het probleem en heb de andere antwoorden gelezen. Er is een andere veel simpeler remedie. Gewoon elke week het ras maaien. Op den duur raken de boomwortels uitgeput en zul je geen last meer hebben van het opschot. (Je moet wel geduld hebben)

Sterkte Marjan

ve
door verwijderd - Sep 29, 2006 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ipv ras maaien moet er natuurlijk gras maaien staan