sc
door scorpioen Aug 1, 2009 om 16:20
Vrije tijd & tuin

Brede taxus

In mijn voortuin staat een taxus die wel 1-1,5 mtr breed is en twee meter hoog'. Hij(ofZij) staat daar al een jaar of twintig, door de vorige bewoner geplant. Deze boom wordt alsmaar breder.

Kan ik deze boom snoeien tot op de stam, zodat het daarna een mooi slank boompje wordt, of blijft er dan niets van over?

Zoals hieruit blijkt ben ik niet zo'n beste tuiman, maar wat niet is kan nog komen,. Toch?

6121 8 Rapporteer

labswans
door labswans - Aug 1, 2009 om 16:31
1918 Antwoorden / 10 Vragen

niet tot aan de stam !

zie info :

Om een goed gesloten haag te krijgen moet de bovenkant ook worden geknipt. Knippen kan vanaf april tot eind september. Telkens als de haag wordt geknipt de scheuten aan de bovenkant toppen. Dus niet drastisch tot op het hout afknippen. Na verloop van tijd wordt de haag door deze behandeling langzaam, maar zeker hoger. De zijkanten kunnen wat dieper worden geknipt; daarvan is het de bedoeling dat de scheuten zich vertakken en de haag daardoor dicht wordt. Het is een kwestie van aanvoelen. Na een paar keer knippen ziet u vanzelf wel hoe de haag reageert met lengte- en diktegroei.

bron http://www.neerlandstuin.nl/v_a/vasnoei5.html

vladja
door vladja - Aug 1, 2009 om 16:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, dat kunt u niet. Je kunt de buitenkanten hooguit tien a vijftien centimeter terugsnoeien. Kijk door de takken en zie waar het groen begint. Dat moet je nog zeker vijftien centimeter dik (groen) laten staan. Op de oude takken (niet groen) wil zo'n haag niet meer groen uitlopen.

ar
door arend03 - Aug 1, 2009 om 17:47
3 Antwoorden / 32 Vragen

Hebben dit wel gedaan met een taxus van ca. 1 meter doorsnee tot
de  stam teruggesnoeid, even geduld hebben maar na een tijdje
loopt de

struik weer uit en is nu een recht struikje, met een taxus kun je veel doen.

poltol
door poltol - Aug 1, 2009 om 20:13
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Kan wel. Maar soms gaat de taxus toch nog dood. Als de boom het overleefd zit u wel enige jaren tegen een dikke stam met magere groenige takjes aan te kijken. Omzagen en stomp rooien lijkt mij een betere oplossing. En dan fijn een slanke nieuwe planten en die kort houden, zoals hier boven is omschreven. Uiteindelijk wordt de struik toch weer een brede boom.

Vr.gr. poltol

mhofman
door mhofman - Aug 1, 2009 om 23:12
530 Antwoorden / 93 Vragen

Als u de taxus wil snoeien moet dat in de zomer dus nu maar niet tot de stam dat overleeft het denk ik niet.Steeds een beetje inkorten snoeien maar of u een slank boompje krijgt ik krijgt ik denk dat het te groot is om er nog wat van maken. Gooi het afval in de bak ze zijn zeer giftig voor dieren.gr mhofman

driemaaldrie
door driemaaldrie - Aug 6, 2009 om 09:53
229 Antwoorden / 15 Vragen

Er bestaat in Nederland een inzamelingsclub voor taxus-schors en -hout.
Wordt gebruikt voor chemotherapie.
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1996/05/25/2592111/Zoiets_als_moedermelk_van_de_taxus.html

sc
door scorpioen - Aug 6, 2009 om 11:36
6 Antwoorden / 8 Vragen

allen hartelijk bedankt voor de reacties.

Ik heb de buitenste takken weggekapt, waardoor hij wel iets minder dik is , en ook een stuk van de top, ca 50cm . Voorlopig kijk ik het nog maar even aan.

groeten Wim

brynnar
door brynnar - Aug 11, 2009 om 12:45
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Vladja,

Taxus is één van de weinige confieren die je wel flink terug kunt snoeien, tot op het kale hout. Inderdaad zullen de meeste coniferen hier niet meer op uitlopen, maar een taxus kan flinke snoei goed aan.

Mvgr - B