La
door Lars123454321 Oct 26, 2021 om 16:53
Vrije tijd & tuin

Buurman gooit poep in te tuin, wat te doen?

Beste Allen.

Sinds 1,5 jaar wonen wij in ons nieuwe huis, samen met onze 2 katten.
In het begin hielden wij deze alleen maar binnen. Maar zo nu en dan glipten ze wel eens naar buiten. Met als gevolg dat de beestjes graag af en toe naar buiten gaan.
Dit doen wij dan ook af en toe, overdag.
Echter is 1 van de beestjes zo slim om de deur van de buurman open te doen en daar de vogels in huis aan te vallen.
Met deze buurman hebben wij dan ook afgesproken dat de kat even naar buiten gaat om 18.00 en savonds weer naar binnen gaat. De buurman doet op dat moment de deur op slot en het probleem is opgelost.
Nu ontvangen wij geregeld 'Lucht post' Van een andere buur. Meestals goed tegen ons achterraam gemikt. Zeer waarschijnlijk is dit katten poep.
Omdat ik me dit niet kon voorstellen  ( goed conctact met deze buur, en buur roept ook altijd de katten ) heb ik tijdelijk een camera geplaatst om voor mijzelf te achterhalen of mijn vermoeden klopte. en inderdaad die bewuste buur is verantwoordelijk voor de poep. Ik wil uiteraard weten waarom hij dit doet om te kijken of we dit kunnen oplossen. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dit gesprek moet starten, iemand tips?

9868 21 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 26, 2021 om 17:00
7205 Antwoorden / 3 Vragen

De katten binnen houden om zeker te weten of de gegooide poep niet van uw katten komt.
Als de luchtpost daarna uitblijft weet u meer en hoeft er geen gesprek plaats te vinden.

sira
door sira Oct 26, 2021 om 17:08
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Da's een slimme

La
door Lars123454321 Oct 26, 2021 om 17:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Is zeker een manier, wat we weillicht ook zullen doen. ik blijf het vreemd vinden dat hij er niet gewoon wat van zegt. Vooral omdat het contact goed is. Had de buur er wat van gezegt hadden wij inderdaad maatregelen genomen. Vind het persoonlijk jammer dat het zo primitief moet.

sjjoppy
door sjjoppy Oct 26, 2021 om 17:41
7205 Antwoorden / 3 Vragen

@lars,
de buurman ziet net als u tegen een gesprek op om de goede verstandhouding niet in gevaar te brengen.

Topantwoord

sira
door sira - Oct 26, 2021 om 17:07
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom hij dit doet, is duidelijk, de katten poepen in zijn tuin.

Ik woon zelf in een buitengebied en heb ook een (binnen)kat en wanneer hij buiten komt, dan gaat hij aan de lijn. In de eerste plaats omdat ik geen platte kat wil, in de tweede plaats wil ik niemand tot overlast zijn en in de derde plaats wil ik niet dat de kat gaat zwerven, want katten kunnen hun gebied zeer ver van huis verleggen.
Er komen op mijn terrein wel verscheidene vreemde katten (weet niet van wie ze zijn), op zich vind ik dat niet erg, maar ze halen bij mij de vissen uit mijn vijvertje en dat vind ik minder. Dus om de vijver heb ik al schrikdraad gespannen en voor de rest gebruik ik de hond. De kat waar hij op dat moment achteraan zit, laat het de volgende keer wel.

Plaats schrikdraad in uw tuin of laat het ingraven, geef beide katten een band om en ze zullen de tuin niet meer verlaten en kunnen dan ook in eigen tuin poepen.

U moet er rekening mee houden dat dergelijke kwesties op burenruzie kunnen uitlopen. Te gek voor woorden dat uw andere buurman de deur moet gaan sluiten, omdat uw kat naar buiten wordt gedaan.

La
door Lars123454321 Oct 26, 2021 om 17:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap uw reactie. alleen het blijft vreemd omdat hij wel interesse toont ( heeft katten namen gevraagd en gevraagd of hij ze snoepjes mocht geven ). Vervolgens de poep bij ons tegen de achterruit aangooien vind ik dan niet echt een manier om te zeggen dat je het niet tof vind dat onze katten ongewenste verassingen achterlaten. Maar iets met schrikdraad of afbakening zal dan inderdaad de oplossing zijn.

sira
door sira Oct 26, 2021 om 17:24
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Even een voorbeeld: hondje van de buren komt op gezette tijden langs om een brokje te halen, maar dan blijkt ineens dat het hondje, voordat hij naar huis gaat, een flinke drol in de tuin legt of de poot optilt tegen de mooie buxus. Dan is de lol er snel af.
Dat die buurman het tegen de ruit gooit vind ik onbeschoft, maar u weet zelf ook niet hoe u dit moet aanpakken en dat geldt misschien ook wel voor die buurman, dus doet hij het op deze manier, niet wetende dat u hem gezien heeft. Bovendien lopen er meer gekken buiten het gesticht dan er binnen zitten.

sira
door sira Oct 26, 2021 om 17:47
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Nog een aanvulling.
Toen ik hier in 1991 kwam wonen, heb ik voor de familie en naaste buren open huis gehouden, je leert de buren kennen en zij jou. Ik merk dat haast niemand dat meer doet, maar ik vind dat nieuwkomers zich moeten voorstellen aan de buren.
Ik heb toen tegen alle buren gezegd dat ze het mij moesten zeggen als ze een keer last van de hond hebben (blaffen o.d.), zodat ik er iets aan kon doen.Toen kwam het moment dat er krielkippen en een haantje kwamen die in mijn eigen boomgaard scharrelden en 's avonds het hok in. Niemand heeft hier last van hanen, want het is een buitengebied er zijn meer mensen met een haan.
Op een gegeven moment moest ik steeds mijn kippen uit de naastgelegen boomgaard van de veerbaas halen. Ik ben toen met een doosje eieren naar hun toegegaan en gezegd dat ik het vervelend vond dat mijn kippen steeds in hun boomgaard zaten. Het bleek geen enkel probleem te zijn, want de kippen kwamen op de valappeltjes af en ik moest ze gewoon hun eigen gang laten gaan.

Zorg altijd dat u het geklaag voor bent. U kunt ook beide buren een keer uitnodigen voor een gezellig avondje, een etentje of u brengt ze beiden een taartje of een flesje wijn met excuses voor de last.

La
door Lars123454321 Oct 26, 2021 om 20:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de Tips, daar kan ik wel wat mee!

getty
door getty - Oct 26, 2021 om 17:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Goh buurman ik zie dat u poep in onze tuin gooit, waarom doet u dit?

La
door Lars123454321 Oct 26, 2021 om 17:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Haha, ja dat is ook wel een goeie. T is voor mij zo'n bizar verhaal. ik snap dat mensen het doen als iemand overal schijt aan heeft en niet luistert als je een normale vraag stelt. maar zonder enige vorm van communicatie met poep gaan gooien lijkt mij bijzonder. daarnaast vraag ik me af of het die van ons zijn. De kattenbak ligt dagelijks vol.  Bedankt!

Gr
door Grunn1 Oct 26, 2021 om 19:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ach uw kat schijt ook een ander zijn tuin vol zonder enige communicatie vooraf

La
door Lars123454321 Oct 26, 2021 om 20:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja natuurlijk vervelend dat die kat dat niet even vraag he?
Zeer kortzichtig antwoord, waar ik natuurlijk helemaal niks aan heb.

va
door vanlotjegetikt Oct 30, 2021 om 19:52
809 Antwoorden / Vragen

Misschien eerst eensbij jezelf nagaan waarom mensen boos worden als je kat zijn scat in andermans tuin deponeert.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 26, 2021 om 17:31
432 Antwoorden / 2 Vragen

'O Buurman wat doet U nu?

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 26, 2021 om 18:15
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lars1234554321 ,

Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dit gesprek moet starten, iemand tips?

Beste Buurman ,

Het is dat ik me er nu aan waag ,
Maar ik heb voor u een vraag .
Ik heb gezien dat u met poep gooit ,
Dit deed u voorheen nooit .

U bent een vriendelijke man ,
maar wat is de reden hiervan .
Dit kan ik niet bevatten ,
Heeft u een hekel aan mijn katten .

Poep gooien gaat met een vaart ,
maar een goed gesprek is veel waard

Hopelijk kunnen we dit oplossen .
Zonder elkaar af te rossen .

Niet om elkaar het leven te verzuren ,
Maar het in stand houden van goede buren .

sira
door sira Oct 26, 2021 om 18:23
2357 Antwoorden / 24 Vragen

+10 Marita5, perfect

marita5
door marita5 Oct 26, 2021 om 18:43
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Thanks , ik kon het niet laten .

sira
door sira Oct 26, 2021 om 18:57
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Leuk

La
door Lars123454321 Oct 26, 2021 om 19:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Niet helemaal een antwoord op mijn vraag, maar wel leuk ;)

sira
door sira Oct 26, 2021 om 20:11
2357 Antwoorden / 24 Vragen

@Lars123454321
U zegt zelf dat u niet goed weet hoe u het gesprek met de buurman moet starten, nou, gebruik gewoon het gedicht van Marita5.
Een briefje met een glimlach en dan doet u er een flesje wijn bij.

La
door Lars123454321 Oct 26, 2021 om 20:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Haha, dat zou nog kunnen werken ook. ik vind de situatie zowiezo erg vervelend, en hou de katten sinds vandaag dus ook preventief binnen.

Analoog
door Analoog - Oct 26, 2021 om 18:39
137 Antwoorden / Vragen

Tja, kattenstront kun je schijtziek van worden, ik kan de buurman enigszins begrijpen, tenminste als het dan u katten zijn.

Gr
door Grunn1 - Oct 26, 2021 om 19:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U maakt er een mooi verhaal van maar het zijn uw katten die de overlast veroorzaken. Bij de ene buren het huis binnen gaan en de vogeltjes aanvallen en bij de andere buur de tuin vol poepen. Fijne katten zijn dat.
Zo'n kat was bij mij 1 keer binnen geweest en daarna nooit weer.
Altijd vinden de eigenaren van katten dat ze alles kunnen en mogen en ze snappen niet dat anderen er vaak overlast van hebben. Tuin vol stront, nieuw geplante plantjes vernielen, jagen op vogels enzovoort

La
door Lars123454321 Oct 26, 2021 om 19:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

"Altijd vinden de eigenaren van katten dat ze alles kunnen en mogen en ze snappen niet dat anderen er vaak overlast van hebben".
Dat snap ik dus wel. Anders had ik hier de vraag niet eens gesteld.

Ik merk zowiezo dat de reacties tot nu toe nogal van mensen komt die vooral overlast ervaren, en dat mag ook. Ik begrijp dat je andermans beesten niet in de tuin wilt als zij overlast veroorzaken. Wij laten onze katten buiten omdat er meerdere katten hier in de buurt buiten, en er van uit gingen dat dit geaccepteerd werd. iets wat overigens op de veel plaatsen zo is. Toen wij ons voorstelden in de buurt, hebben wij iedereen ook aangegeven dat we twee katten hebben, en dat als die overlast veroorzaken we dat graag wilden weten. Dan kunnen we er ook iets aan doen ( binnen houden, alleen voor naar buiten, of afrasteren ). Maar als niemand wat zegt, ga je er van uit dat er niks aan de hand is.

Alleen de reden dat ik het hier vraag is omdat deze man goed contact heeft met ons, Onze katten regelmatig roept en snoepjes geeft, en vervolgens zonder enige aankondiging poep in onze tuin gooit. tegen de ramen e.d.
Ik vind dit persoonlijk heel vreemd. Maar zoals ik hier veelal teruglees. ben ik vreemd en is deze manier van handelen heel normaal.
Als ik iemand betrap zijn hondepoep niet op te ruimen, is het dus ook normaal om er niks van te zeggen, maar gewoon de stont achter deze persoon aan te gooien?

Ik begrijp niet, hoe men de handelswijze van deze man kan begrijpen, maargoed. dat zal wel aan mij liggen. Bedankt voor uw reactie in ieder geval

sira
door sira Oct 26, 2021 om 20:21
2357 Antwoorden / 24 Vragen

@Lars123454321
Ik heb al aangegeven dat ik het onbeschoft vind van de buurman. Aan de andere kant weet u niet wat er in z'n hoofd omgaat en hoe zat hij het is.
Ik woon aan een dijk en moet het talud aan de voorzijde van mijn huis zelf maaien en aan de zijkant van mijn afrit.
Wij hebben kilometers dijk waar geen enkele woning staat, toch laten de mensen de honden precies voor de woningen hun behoefte doen. Ik heb nu al meerdere keren met een bosmaaier door de niet zichtbare drollen gemaaid en d.w.z. dat je ònder de stront zit, je kleding, je haar, je gezicht. Ik kan u niet vertellen hoe erg dat is, het is vreselijk smerig en ja, dan heb ik weleens de neiging om de overgebleven stront op te rapen en bij de dader door de brievenbus te gooien, want de baas is de dader en niet de hond.

La
door Lars123454321 Oct 26, 2021 om 20:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Sira, Nee dat snap ik helemaal. Alleen met een hond, ben je er zelf nog bij, dus mensen zijn er in ieder geval bewust van dat die honden daar poepen en dat zij het zelf niet opruimen. Maar het lastige met een kat is dat je ze lastig in de tuin houdt. We zijn nu (naar aanleiding van bovenstaande reacties) aan het kijken naar manieren om dit (zonder er een gevangenis van te maken) voor elkaar te krijgen. Een tuigje krijg ik ze helaas niet om, dan kan ik ze net zo goed permanent binnen houden. maar gezien het frequente gebruik van de kattenbak zijn wij ons van geen kwaad bewust.
Daarom houden we ze nu prefentief binnen om te kijken of de buurman daarna nogsteeds e.e.a. vind ( er lopen nogal wat katten, waaronder een aantal zwerfkatten ). We zijn er dan in iedergeval 100% zeker van dat het niet onze katten zijn. Een gesprek met de buurman ga ik binnekort ook aan, puur om te kijken hoe hoog het hem zit en te laten weten dat we ons van geen kwaad bewust waren en onze excuus maken voor de eventuele overlast. Ik mag hopen dat hij ook zn exuus maakt, want het gooien met poep, zeker tegen onze ruit aan vind ik echt not done.

pe
door peentjes - Oct 26, 2021 om 20:56
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ja , aanbellen en vragen of u het even mag hebben over uw katten en het gooien van uw buurman.

Gr
door Grunn1 - Oct 27, 2021 om 09:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zorg ervoor dat je katten in je eigen tuin blijven, aangelijnd of een hoog hek er omheen.
Heeft een ander geen last van jouw beesten en is er ook geen reden om de poep terug te gooien.
Er is dan geen irritatie meer en je kan gewoon rustig met iedereen praten.
Nooit de schuld bij een ander leggen van katten die van jezelf zijn en ergens anders overlast veroorzaken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2021 om 12:10
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, helaas hebben katten de neiging om niet hun ontlasting in de eigen tuin te doen maar elders als ze buiten zijn.

Wat een andere buur doet kan en mag niet en het lijkt mij dan toch dat u via de wijkagent/politie burenhulp kunt inschakelen om dit op te lossen resp. een gesprek daarover aan te gaan. (een instelling voor Sociaal/maatschappelijke hulpverlening / buurtwerker).

mo
door mof - Oct 29, 2021 om 14:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon naar hem toe gaan en vragen waarom hij dat doet. Lekker direct, werkt het beste. Verwacht echter niet dat iemand die kattenpoep tegen uw raam gooit voor een goed gesprek open staat. Het gebruik van een camera is discutabel. Eigenlijk mag u alleen uw eigendommen opnemen en niet de buurman. Echter, het blijft altijd een belangenafweging: bij een gerechtvaardigd belang mag u wel opnemen, en dat zou hier misschien aan de hand kunnen zijn. Daar staat tegenover dat u in dit geval eerst had kunnen vragen aan de buurman wat en waarom hij smurrie tegen uw raam gooit. Daarna had u de camera kunnen plaatsen als de buurman niet in gesprek was gegaan. Nu zijn de beelden ws illegaal.

ze
door zeemannetje - Oct 29, 2021 om 15:57
120 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd dat die buurman niet even komt praten met u maar met poep gaat gooien. Niet echt constructief maar wel een indicatie van het karakter.

pr
door praat mee - Oct 29, 2021 om 18:09
30 Antwoorden / Vragen

Zorg dat er in uw eigen tuin voldoende losse aarde is,dan hoeven uw katten niet bij de buren te poepen

sira
door sira Oct 29, 2021 om 21:31
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Zou 17m3 voldoende zijn? ;-))

Iv
door Ivo W - Oct 29, 2021 om 21:25
731 Antwoorden / Vragen

Als eigenaar bent u geheel verantwoordelijk voor alle gedragingen van uw huisdieren en dient u al het redelijke te doen om te voorkomen dat uw huisdieren overlast veroorzaken.

Helaas nemen heel veel eigenaren van katten niet de verantwoordelijkheid die hoort bij het houden van huisdieren, en laten velen van hen de katten buiten loslopen zonder enig toezicht. De meeste katten bevuilen hun eigen nest niet. Maar dus wel dat van de buren... En dat is letterlijk héél strontvervelend. Het is een ernstige aanslag op de hygiëne, al die stront van en urine van buurkatten in de tuin.

De boodschap van uw buurman lijkt me duidelijk. En hij lijkt ook langzamerhand bij u binnen te komen. Namelijk dat het bijzonder onprettig is om telkens opnieuw met stront geconfronteerd te worden.

Mijn boodschap aan u is dan ook: voordat u met de buurman gaat praten, zult u eens goed moeten nadenken over de oorzaak en de oplossing voor het poep probleem. Want hoewel het een beetje vreemde reactie van de buurman is, is hij niet de werkelijke veroorzaker van het probleem (tenzij de buurman zelf ook katten heeft en de inhoud van de eigen kattenbak tegen uw ramen gooit).

1paul
door 1paul - Oct 30, 2021 om 09:23
3167 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon de vraag stellen of hij zeker weet dat de peop die hij tegen je raam aangooit ook werkelijk van jouw katten is!!!!

En de vervolgvraag zou kunnen zijn of ie dit voortaan gewoon in je tuin kan gooien en niet tegen je raam....

Co
door Contentino - Oct 30, 2021 om 19:37
16 Antwoorden / Vragen

Typisch weer het geijkte verhaal van " mijn  katten doen dat niet " , het is altijd de kat van een ander .
Ik ben verplicht om de poep van mijn hond op te ruimen en ook al zou ik dat niet verplicht zijn dan zou ik het ten alle tijden toch doen.
Maar ja, de meeste katten bezitters willen wel de lusten maar niet de " lasten ", die zijn voor de buren!.

Sa
door SamenZijn - Oct 30, 2021 om 19:39
2 Antwoorden / Vragen

Dag LARS123454321,

Wouw, dat is nogal ongepast en zelfs agresief.
Het beste lijkt mij inderdaad om een gesprek te starten. Als dat moeilijk/spannend is, is wellicht een briefje in de brievenbus een makkelijkere stap om het "ijs te breken"? Ondanks dat het nogal naar is, lijkt het me verstandig om het met wat openheid te benaderen. Vraag of er overlast is kattenpoep, en of dat van jou katten komt. En dat je bereid bent te praten over oplossingen. Het ergste wat je kan doen is een soort passief agresief oorlogje gaan voeren.

ro
door ronny530 - Oct 31, 2021 om 09:36
2790 Antwoorden / 41 Vragen

Met de ene buur heeft u een afspraak kunnen maken om de deuren dicht te houden zodat uw katten niet binnen kunnen komen en dat maakt dat die buur maatregelen gaat nemen omdat uw katten buiten lopen. Leuk en aardig maar zo schuift de verantwoordelijkheid die u voor uw katten heeft wel door naar die buur want die moet actie gaan ondernemen om uw katten buiten zijn woning te houden. Gevolg is dat de katten wel in de tuin van de andere buur kunnen komen en daar hun behoefte gaan doen en daar is die buur niet zo blij mee. Blijkbaar vind de buur na het bezoek van uw katten uitwerpselen en is daar niet van gedient. Met het terug gooien geeft de buur aan dat het een keer moet stoppen want hoe lief en aardig hij de katten ook vind hij wil geen uitwerpeslen in zijn tuin op gaan ruimen. De enige manier is er voor te zorgen dat de katten uw tuin niet kunnen verlaten of binnen te houden want u bent en blijft verantwoordelijk voor uw katten.

dyan07
door dyan07 - Oct 31, 2021 om 13:38
13 Antwoorden / 4 Vragen

Heb zelf al jarenlang een kattenren, voor de veiligheid van mijn katten maar zeker ook om geen overlast in en aan de omgeving te zijn........praten met de poepgooier heeft denk ik weinig zin meer, dat station ben je al gepasseerd.
Een einde maken aan de overlast die JOUW katten veroorzaken helpt wel; hebben ze wel een goeie kattebak thuis?

no
door nordh013 - Oct 31, 2021 om 13:54
4 Antwoorden / 0 Vragen

Jaren geleden woonde ik in een benedenhuis met tuin en een kippenhok. Onze bovenburen vonden dat kippenhok wel handig en zij gooiden dag in dag uit vanaf hun balcon etensresten in de richting van het hok. Heel vervelend! Tot zij op een dag niet hadden gekeken of er iemand in de tuin was en ik aardappels met vette jus over mij heen kreeg. Gelukkig had ik gezien vanaf welk balcon werd gegooid! Ik heb alle etensresten bij elkaar geveegd en bij hun in de brievenbus gedaan. Nooit meer last gehad! Tip?

Lisa_B
door Lisa_B - Feb 25, 2022 om 13:30
33 Antwoorden / Vragen

Wat een vervelende situatie. Ik zou het gesprek gewoon aangaan want ik denk niet dat niemand tevreden is met hoe het nu gaat ;)