ma
door mammie53 Aug 4, 2008 om 13:04
Vrije tijd & tuin

Draadalg

Wie heeft er tips....ben een paar weken weggeweest, anderen hebben mijn vissen gevoerd, maar alles zit onder de draadalg. Heb het er grotendeels met de hand uitgehaald, een middel in het tuincentum gebruik speciaal voor draadalg, maar alles zit na een paar dagen weer onder....mijn vijver is 700/800 liter....

9258 16 Rapporteer

aquarius
door aquarius - Aug 4, 2008 om 14:05
259 Antwoorden / 63 Vragen

Mammie53,

Ik wil u niet ontmoedigen, maar draadalg laat zich heel moeilijk definitief verwijderen. Waarschijnlijk is het ontstaan door het warme weer en mogelijk ook het geven van teveel visvoer. Maar om te beginnen moet u proberen zoveel mogelijk van die rommel handmatig te verwijderen. B.v. door een hark in het water te doen en deze een paar keer rond te draaien. Of bind een toiletborstel aan een stok en maak diezelfde draaiende bewegingen. Inderdaad, een hele klus. Er zijn algendoders in de handel, maar die werken kortstondig. Draadalg past zich aan allebestrijdingsvormen aan en zijn daardoor beter bestand tegen deze methodes. Zorg voor een goede waterhuishouding. Houd de PH-waarde tussen 6,5 en 7,5. Controleer het nitriet- en ammoniakpeil. Zet (meer) zuurstofplanten neer, bij grote voorkeur Elodea Orispa en Elodea Canadensis. Haal regelmatig een paar gieters water uit de vijver, giet dat uit over de tuinplanten e.d. en doe weer evenveel vers water in de vijver. Het is bewezen dat bestrijdingsmiddelen zoals algendoders, UV-lampen en i-tronics slechts tijdelijk helpen en dat de draadalgen later weer in een nog grotere hoeveelheid terugkeren. Heb dus geduld!

Sukses.

kiran
door kiran - Aug 4, 2008 om 14:19
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mammie53

Ja, lekker he, die andijvie!! Heb ook een plompie, dus ken het verschijnsel. Draadalg is eigenlijk gewoon onkruid. Weliswaar snotterig en vies .... maar ja.

Draadalg leeft van het overgebleven 'voedsel' die zuurstof planten niet meer opnemen. Het meeste kan u met de hand wegnemen. Stok evt. met borstel erom heen draaien. (ouwe wc borstel?) Mijn ervaring met middeltjes? Ik vind het ook niks. Is allemaal van tijdelijke aard. En sommige zijn gewoon heel slecht voor plant en vis.

Oplossing: vissen minder eten geven. Als er evenwicht in de vijver zit, hoef je niet elke dag te voeren. Zit genoeg in, en zeker in dit jaargetijde. Meer zuurstof plantjes erin. Of heel drastisch: biobak/pomp/uv lamp. Dat laatste werkt eigenlijk nog het beste.

Succes. groet, kiran

kiran
door kiran - Aug 4, 2008 om 14:25
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@aquarius

U was me voor. Maar UV lampje korststondig? Nee hoor! Fantastisch.

Vreet alle alg weg. En maakt je watertje bovendien heel helder. Nadeel bij mij is, alhoewel een nadeel? De vissen hebben het te goed naar de zin, kikkers ook  ..... teelt aardig aan.  Heb het al sinds zomer 1995. En kan het een ieder met vijver, aanbevelen.

Groet, kiran

kiran
door kiran - Aug 4, 2008 om 20:41
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@ruud62

Ten 1e: reklame maken voor jezelf is niet toegestaan.

Ten 2e: als u echt een vijver-specialist bent, dan zou u toch moeten weten dat juist een kleine vijver extra verzorging nodig heeft. En daarmee bedoel ik niet al de mogelijke rotzooi die men je wilt aansmeren en toch niet helpt. (Het water laten testen op alle mogelijke varianten van ..... kost alleen maar geld. Een flinke regenbui erin en je kunt weer opnieuw beginnen, is alleen goed voor de portomonnee van de winkelier)

Een kleine vijver hebben is namelijk vrij moeilijk om daar een goed evenwicht in te krijgen, juist door de steeds verschillende 'waardes'. Dat testen lap ik aan mijn laars. Mijn ervaring na al die jaren is: niks geen troep erin. Zo natuurlijk mogelijk doen, maar de vijver kan wel een beetje hulp gebruiken. En een filter systeem MET uv-lamp lost al de problemen op. Plant en vis varen er wel bij. Dus dat een uv-lamp overdreven is, bij een kleine vijver? Meningen mogen verschillen, maar neem van een amateur-vijverspecialist aan: het is DE oplossing.

Ok
door Okiedokie - Aug 5, 2008 om 15:34
10 Antwoorden / 5 Vragen

de meeste antwoorden heb je al gehad, maar laat je water eerst ff kontroleren stikstofgehalte ph gh kh. Een uvlamp voor zn kleine vijver lijkt me wat overdreven. maar pluk wel zo veel mogelijk de draadalgen weg. gaat allemaal op de bodem liggen rotten en dan gaat de stikstof nog verder omhoog.

voor controle kan je naar mij komen, de koning van ut vijverpaleis

[edit - vanwege overtreding van de spelregels (reclame) verwijderd door redactie]

groeten ruud

jk
door jknoester - Aug 6, 2008 om 12:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

roerend eens met de redactie!

Overigens beperk het vissenbestand, teveel dieren = teveel meststoffen in het water

br
door brommie - Aug 6, 2008 om 12:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had eerder ook heel veel last van draadalg. Ik had al in een rond houten stokje (gordijnroede) twee spijkers dwars op elkaar door de top geslagen. Daarmee draaide ik de alg uit het water. Het werd zoveel werk dat wij al overwogen te stoppen met de vijver! Sinds enige jaren maak ik gebruik van de i-tronic. Ik ben nu van alle draadalg af! En al die verhalen dat het ongezond is voor de vissen, dat je geen slakken meer hebt enz, is bij mij allemaal onzin gebleken. Ik heb sinds vier jaar maar 2 dode vissen gehad en de slakken kruipen ook gewoon nog rond in de vijver. In de zomer haal ik emmers vol overtollige planten uit de vijver, dus die hebben er ook geen last van. Het mooie van de i-tronic is dat je hem met het bijgeleverde bedieningsmudule, kan laten werken vanaf 5% van zijn vermogen. Dus langzaam opvoeren en daarna weer terugzetten is mogelijk. Nadat mijn schoonzoon het resultaat had gezien heeft hij er ook een gekocht. Hij gebruikt nu de i-tronic al ruim 2 jaar in zijn koi-vijver. En oh ja aquarius, ik weet niet hoe je erbij komt dat de i-tronic maar tijdelijk werkt, bij mij werkt hij al bijna 4 jaar en in het voorjaar zet ik hem op 5% en geen draadje komt er op! Het enige dat je moet doen is om de 1 a 2 jaar de anode vervangen. (=een koperen cylindertje)

hu
door hultje - Aug 6, 2008 om 12:43
16 Antwoorden / 1 Vragen

Na jaren het gevecht aangegaan te zijn met de draadalg heb ik als oplossing 2 kuub zwarte zand in de vijver gegooid en een leuke vaas als waterpartij erop gezet. Geen problemen meer gehad. (hihi)

ro
door roloni - Aug 6, 2008 om 12:49
34 Antwoorden / 19 Vragen

hoi ,ik ben het met kiran eens ook ik ben begonnen met een klein plompje en had daar ook last van een pomp met uv helpt WEL DEGELIJK  ook kreeg ik de tip om iets van koper in de vijver te legen ,hielp met de pomp prima ,dus conclusie ,,pomp met uv

groet  ron

keessie1
door keessie1 - Aug 6, 2008 om 12:55
138 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo, ik sinds 10 jaar een 20 KUB 20.000 liter KOI vijver.

Dus 10 jaar ervaring met WATERBEHEER. Een UVC is zinloos voor draad alg, deze zijn bedoeld voor zweef alg (groen water) De draadalgen komen n.l. NIET langs de lamp, deze zitten vast aan de folie en planten.

Zweef alg WEL deze worden langs de lamp gepomp en gaan dood van dit UVC licht, ook schimmels en sommige parasiten gaan er dood van.

Maar wat kun je doen tegen draad alg? Draad alg is een GOED teken uw water is in balance en dus gezong. Het enige wat u kunt doen is er speciaal poeder in gooien, dit dood de alg binnen enkele dagen en heeft geen nadelige gevolgen voor uw planten of vissen.

Tenzij u hele jonge visjes heeft, dan moet u het met mate toepassen.

Ik weet niet waar u woont maar maar bij elke echte KOI handel verkoopt men hier spul voor, het merkloos komt uit Japan net als de KOI en daar weet men na 200 jaar wel wat wel en niet kan.

Suc6

Groetjes Keessie

bi
door bisamar - Aug 6, 2008 om 13:24
17 Antwoorden / 5 Vragen

ik heb 2 kleine vijvertjes een met vissen en een met kikkers

ik heb ook last van draadalg gehad maar door de goede waterplanten en niet te veel vissen (vissen naar verhouding vijver) is dat heuvel verdwenen  mijn vijvers zijn puur natuur komt geen filters aan te pas en zijn kraakhelder. mijn vijvertjes liggen wel 2o cm boven de grond zodat het zand er niet in kan waaien waardoor je ook alg krijgt.

groetjes Bisamar

af
door afrand - Aug 6, 2008 om 15:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb verschillende pompen geprobeerd, kapitalen kwijt aan die pompen, ben laatst naar een echte vijver expert geweest, en die raadde een filterpomp met UV lamp, hoop geld € 175,- MAAR GEWELDIG, was binnen een week van de alg af, vijver is nu kraakhelder, eenmaal per jaar nieuwe lamp erin, koste € 25,- en het hele jaar kraak heldere vijver

Succes, Ton

kiran
door kiran - Aug 6, 2008 om 15:35
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@afrand

Bravo! Weer een gelukkige vijverbezitter. En wat die lamp betreft: ook ik hoor zo nu en dan dat je die lamp elk jaar moet vervangen. Klopt ook ergens wel, want de intensiteit neemt af. Maar normaal gesproken loopt een vijver seizoen van april tot oktober. (bij mij gaan dan de spullen weer uit de vijver, ivm winter rust) Die lamp gebruik ik/je een half jaar en geen heel jaar. De besparings-tip zou dus kunnen zijn: in oktober, opbergen tot april. Doe je er 2 jaar mee.

Groetjes, kiran

sunas
door sunas - Aug 6, 2008 om 18:45
22 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb een vijver van circa 1000 ltr. en heb ook af en toe last van draadalg, het meeste haal ik er met de hand uit of stok, daarna doe ik er een dopje "bacterial " van Velda in, deze verpulverd het draadalg en daarna heb ik een glasheldere vijver. Ik gebruik wel een pomp met biologisch filter.

le
door leergraag - Aug 7, 2008 om 18:06
12 Antwoorden / 2 Vragen

Hier dus ook een KOI-vijver na honderden euro`s te hebben uit gegeven aan div.pompen en UV-licht afgelopen jaar niets meer dan alleen zuurstofballen en een overkapping gemaakt zodat de vijver minder zonlicht krijgt en wat denk je GEEN TOT WEINIG draadalg en me vissie`s groeien als kool

rudilobo
door rudilobo - Sep 1, 2008 om 13:14
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb bij mn ouders een oud filter omgebouwd in een zand filter. Onder in de plastiek ringen en daar bovenop een heeel fijn net bv gronddoek met daaar in grof zand. Het is wel een paar keer de zak zand uit spoelen in een emmer maar je ziet gelijk wat er uit komt. Na 2 wkn kraak helder, en de draad alg is te verwaarlozen. We paten dan ook over 500 liter die tot 2 uur in de zon staat. Probeer het eens