D.
door D.Sterk Jun 22, 2016 om 13:09
Vrije tijd & tuin

Drempel geluidsniveau woning

Er wordt bij onze buren verbouwd. Op het dak van de garage komen zonnepanelen.
Nu is het de bedoeling om een grote koel/verwarmings unit tegen het scheidingshek te plaatsen.
op deze kant van het huis is ons terras.
Wij zijn bang dat dit veel geluidsoverlast zal gaan geven.
Men wil de unit niet op het dak plaatsen door geluidsoverlast en lelijk gezicht.
bestaat er een norm voor geluidsoverlast waar het plaatsen van apparatuur naast je huis aan moet voldoen?

13686 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 22, 2016 om 13:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees eens wat de Rijksoverheid hier over schrijft.
Ook de Stichting Geluidshinder geeft info.

re
door red1 - Jun 24, 2016 om 11:58
329 Antwoorden / 1 Vragen

80 DB

la
door latb - Jun 24, 2016 om 12:03
27 Antwoorden / 1 Vragen

Ga eens gewoon met de buren praten!
Er is al genoeg armoe in deze wereld.
Niet meteen uit de slof schieten maar PRATEN.
Succes

ca
door catheine Jun 24, 2016 om 12:08
1 Antwoorden / Vragen

met sommige mensen valt gewoon niet te praten want het moet gewoon zoals ZIJ dat willen..helaas!

1paul
door 1paul - Jun 24, 2016 om 12:14
3173 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad, ga in overleg en zeg ze dat u er niet blij bent met deze "oplossing",  hou hen voor, vraag hen, wat zou u er van vinden als wij dit zo hadden gedaan...

hansje klein
door hansje klein - Jun 24, 2016 om 12:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er is niets zo verlammend als de angst voor iets wat nog niet bestaat.....

Laat merken, dat u de aankondiging momenteel onderzoekt en bij een latere overlast (naast geluid misschien ook een dreunen/trillen) maatregelen zult gaan treffen. Duidelijke taal, ruimte voor overleg en aankondigen dat er consequenties kunnen zijn, ervan uitgaande, dat er bij huurobjecten er een regelgeving m.b.t. geluidsoverlast bestaat. Met de Gemeentelijke APV hangt het van de handhavingspolitiek af.

Ik heb de ervaring, dat er voor bedrijven van alles goed geregeld is, maar bij particulieren er een erg lange weg te gaan is. Kijk eens op de websites en antwoorden over de geluids-isolatie (FAQ) en toleranties van verschillende aanbieders......of bel er over op! Tegen de slopende verlamming!

Uit de weinig moed-makende overheids-link van @Edrick3:

Geluidsoverlast door buren

Voor geluidsoverlast van buren bestaan geen wettelijke geluidsnormen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 24, 2016 om 12:50
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Geluidsoverlast tijdens werkzaamheden overdag is niet leuk maar tijdelijk.

Maar de koeling, is dat een stille passieve of met zware ventilatoren?
Een Clematis tegen het hek en of de koeling dat leuk vind, wel mooier...

billieboy
door billieboy - Jun 24, 2016 om 13:48
84 Antwoorden / 29 Vragen

Ik zou als de weerlicht in overleg gaan en proberen samen tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt kun je de Buurtbemiddeling inschakelen. Ik zou niet wachten tot een en ander is geplaatst. Sukses!! www. Buurtbemiddeling.nl

ro
door ronny530 - Jun 24, 2016 om 14:23
2795 Antwoorden / 41 Vragen

De huidige koel/verwarminsunits hebben geen ventilatoren meer enkel een circulatiepomp die pas in werking wordt gezet als dat nodig is. Als de unit goed geisoleerd is dan zal het geluid van de pomp wegvallen tegen het omgevingsgeluid tenzij u er op gaat letten maar dat is een ander verhaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 24, 2016 om 16:18
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uw gemeente kan u informeren over de in uw gemeente toegestane normen mbt burenoverlast. Let op: voor geluid wordt veelal 85db gehanteerd maar dit is mogelijk overlast wat u bedoelt

in
door interland - Jun 24, 2016 om 16:31
16 Antwoorden / 1 Vragen

Er is zeker een norm voor geluidovrlast, maar waarschijnlijk blijft de geluidsdruk van de nieuwe unit onder deze norm. De norm is ook nog verschillend voor overdag en 's nachts. De meeste warmte/koel units maken niet meer lawaai als een wat grotere ventilator, en als er geen storende zaken in de buurt staan valt dat dus best mee.
Over het algemeen: hoorbaar, maar niet storend.
Wat betreft exacte normen is ook ligging, bestemmingsplan ( gemengd wonen/bedrijfsactiviteiten) etc. van belang.  Vaak kan de afdeling milieu van de gemeente u op weg helpen.
Succes er mee.

al
door alders - Jun 26, 2016 om 19:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou normaal en fatsoenlijk zijn geweest als de buren met U overlegd zouden hebben over de gevolgen (geluidsoverlast). ZIJ willen de unit NIET op het EIGEN DAK v.d. garage plaatsen i.v.m. de geluidsoverlast en omdat het een lelijk gezicht is. Dit is de omgekeerde wereld. Veel sterkte gewenst en hopelijk voor U een goede en juiste uitkomst!

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 26, 2016 om 21:10
641 Antwoorden / 77 Vragen

De geluidsdrempel waaronder "alles mag" ligt vrij hoog. Geluiden van airco's, zwembadpompen, ventilatoren enz. enz. zijn minder dan wat toegestaan is (40dB 's nachts) en mogen dus. Praten, accepteren of verhuizen.

Em
door Emmap - Jul 1, 2016 om 14:25
162 Antwoorden / 8 Vragen

Geluid is een lastig vraagstuk.Even een eerste reactie:
Als het tussen particulieren gaat, heb je niet veel houvast aan normen, die zijn voor bedrijven ontwikkeld, maar er zijn wel situaties bekend waar de normen voor bedrijven toch gebruikt worden voor bescherming van particulieren onderling... zo van: gesteld dat A een bedrijf was, wat zou dan de norm zijn voor overlast op B (en is het redelijk nu A geen bedrijf is, dat er meer geluid mag zijn dan wanneer A wél een bedrijf zou zijn).
Verder zijn de normen zo, dat de normen (en dus ook de metingen) voor geluidoverlast zich richten op het geluid dat op de gevel komt, ter bescherming van het binnenmilieu. Voor bescherming in een tuin, balkon, terras etc. heb je daar weinig aan, helaas, maar zo is de wet- en regelgeving.
Wat wel zou kunnen helpen, is specificaties opvragen van het geluid bij de leverancier - misschien hebben uw buren al documentatie?
Misschien kan het apparaat afgeschermd worden, van belang daarbij is dat geluid tegengehouden of gedempt wordt door een afscherming die 'massa' heeft, dus een isolerend wandje van twee platen hout met glas- of steenwol, of zgn. piepschuim, heeft weinig 'massa' en zal weinig helpen. Een degelijk wandje van beton of baksteen heeft meer massa en zal beter helpen.
Of een hele omkasting nodig is, is de vraag - vraag i.o.m. de buren event. een goed akoestisch bureau om advies.
De kennis bij gemeenten wisselt, je wordt mogelijk doorverwezen naar de regionale of provinciale omgevingsdienst. Ook daar wisselt de kennis en ervaring en hulpvaardigheid, je kan het treffen (Gron.) en je kan een beetje pech hebben. Wanneer je je vraag begint met 'kunt u me helpen met de volgende kwestie...' maak je een goede start - helpen willen de meeste wel, echt!
Praten met de buren is ook een goede start, probeer er samen uit te komen, onderzoek de alternatieven en blijf bij de feiten, en vraag hulp van mensen die er echt iets van af weten!

Ma
door Mat Matheij - Jul 1, 2016 om 23:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat zou zomaar kunnen. Onduidelijk is wat de plaatsing van zonnepanelen te maken heeft met een koelinstallatie. Het zou kunnen gaan om een eigen energiesysteem met warmte terugwinning. Dat zal zeker geluidsoverlast opleveren. U moet hier alvorens enige vergunning toe wordt verstrekt bezwaar aantekenen.