pe
door petervdw Feb 9, 2007 om 15:16
Vrije tijd & tuin

Garantie op aanschaf boom

Ik heb afgelopen jaar een duur boompje gekocht bij een bedrijf en binnen 6 weken al via mail en foto's gemeld dat er iets niet goed ging. Steeds werd ik aan het lijntje gehouden en tenslotte is het boompje kapot gegaan en wil de verkoper niet verder gaan dan een aanschaf voor de helft van de prijs van een nieuwe : dus geen geld terug of volledige vervanging. Want garantie gold alleen als zij zelf zouden hebben aangeplant en dat zeiden ze pas nadat we de klachten hadden gemeld. De verzorging hebben we exact gedaan naar hun aanwijzingen. Hoe en waar kan ik mijn recht halen ?Ze hebben zich als verkoper niet gehouden aan de regels die er gelden en wij hebben alles wel op tijd gesignaleerd en doorgegeven. Rechtsbijstand werkt pas vanaf bedragen hoger dan  225 euro en ons boompje kostte er 135.

828 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 9, 2007 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Peter,

u heetf een consumentenkoop gedaan en derhalve heeft u gewoon recht op minimaal 6 maanden garantie ingevolge het Burgerlijk Wetboek.

Indien u dit boompje geplant heeft volgens de voorschriften, dient die verkoper u een nieuw boompje te geven, daar dat andere boompje uiteraard niet 'gerepareerd' kan worden.... Kan of wil hij niet, kunt u het gehele aankoopbedrag terug vorderen, door de koopovereenkomst te ontbinden.

Als de verkoper stelt dat u dat boompje verkeerd geplant heeft, zal hij dat moeten bewijzen, daar u nog binnen de eerste 6 maanden zit.

Als u ondertussen al voorbij die genoemde 6 maanden zit, doet dat in deze niets af aan die termijn van 6 maanden, daar u binnen de garantietermijn (die 6 maanden) het gebrek reeds gemeld heeft. Door toedoen van dat bedrijf is (mogelijk) die termijn van 6 maanden verstreken en daar kunt u niets aan doen.....

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 9, 2007 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De volgende artikels uit het Burgerlijk Wetboek (boek 7) zijn hier van toepassing:

artikel 21, lid 1 onder c: "vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd."

en lid 2: "De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden...."

artikel 22, lid 1 onder a: "Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om: a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt."

Laat die verkoper dat maar eens lezen. V.w.b. dat zelf planten, daar hoeft u ook niet bang voor te zijn. Die verkoper had dat van tevoren aan u moeten mededelen en is m.i. alleen maar een smoesje om er onder uit te komen....

Hij dient u een nieuw boompje te geven of het gehele oorspronkelijke bedrag (in contanten) terug te geven en geen waardebonnen o.i.d.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 15, 2007 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil daaraan toevoegen dat ............
mijn zoon (al vele jaren)werkt bij een bekend tuincentrum te Amsterdam Oost.
(1 van een grote keten van tuincentra)
Wanneer u met google Intra-enzovoort intikt dan kunt u onder bomen en struiken vinden dat u een garantie heeft van 6 maanden.
Dus geheel volgens wat wettelijk is voorgeschreven.

Wat de verkoper van uw boompje zegt is dus grote onzin.