ib
door iborst Mar 19, 2008 om 11:02
Vrije tijd & tuin

Groenblijvende boom bolvorm

Weet iemand een leuke/ moderne groenblijvende boom van circa 2 meter hoog (bolvorm)?? Wij willen absoluut geen conifeer. Het is de bedoeling om 2 bolvormige boompjes naast onze oprit te zetten.

Alvast bedankt!

482 8 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Mar 19, 2008 om 12:53
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Denk ook eens aan de 'gewone' liguster die we kennen van de heg.
Maar is ook voor dit doel geschikt.

Vrgr. AF

akkefiet
door akkefiet - Mar 19, 2008 om 12:58
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Zelf dit is met de liguster mogelijk ;-)

brynnar
door brynnar - Mar 19, 2008 om 13:13
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Wat dacht je van twee mooie olijfboompjes (Olea europaea)?

Soms kunnen deze in de volle grond kunnen worden gezet (voor jonge boompjes wordt dit afgeraden, maar oudere exemplaren kunnen in Nderland best gedijen). Dit zal echter meer succes hebben in het westen van Nederland, waar de vorst 's winters toch minder vat heeft. Een olijf kan in de volle grond een korte, lichte vorst (-5, -10 maximaal) nog goed verdragen.

Veelal wordt aangeraden hem als kuipplant te houden (met name jonge bomen) en zodra er kans op vorst is hem binnen te halen. Als kuipplant is hij minder vorstbestendig, dus zodra de temperatuur onder de 10 graden zakt, kan hij het beste binnen staan.

Het is niet de goedkoopste plant, maar deze mediterrane boom is wel een aanwinst voor je tuin!!!!!!

Mvgr - B

poltol
door poltol - Mar 19, 2008 om 15:04
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Buxus is heel erg geschikt voor uw wens. Kan in de volle grond maar ook heel goed in pot of kuip.

Vr.gr. poltol

brynnar
door brynnar - Mar 19, 2008 om 15:09
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Een buxusbol van 2m hoog???

Als je die al kunt vinden, dan betaal je hier een godsvermogen voor.

Mvgr - B

poltol
door poltol - Mar 19, 2008 om 15:34
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@brynnar,

Dat was de vraag toch niet?

Het is de bedoeling om 2 bolvormige boompjes naast onze oprit te zetten.

Met buxus kan je klein beginnen en in model houden door te knippen. Een bol op stam [circa 1.25mtr] kost ongeveer €50. Wel even goed om je heen kijken. Per tuincentrum scheelt het al veel, maar bij een kweker is de prijs pas echt laag en meestal hetzelfde boompje als bij te tuincentra. Wij hebben onze buxus op de markt gekocht bij de kweker.

Vr.gr. poltol

brynnar
door brynnar - Mar 19, 2008 om 16:00
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Poltol,

Natuurlijk is het mogelijk om met een bol klein te beginnen, maar gezien het trage groeitempo van maximaal 10cm/jaar (als je erg veel geluk hebt), moet je dus wel wat geduld hebben.

Ik ging in eerste instantie uit van de hoogte van 2 meter en qua buxus is hierin vrij weinig te vinden in de markt, alhoewel deze plant nog wel 3x zo hoog kan worden, mits hij genoeg tijd heeft.

Ik heb zojuist wat voorraadlijsten van kwekers bekeken, maar ik sowieso nergens buxus van 2 meter terugvinden, anders had ik ter indicatie een prijs meegegeven.

Mvgr - B

vladja
door vladja - Mar 19, 2008 om 16:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

(spr.) boompje groot, plantertje dood,

zegt Van Dale.

Vladja