mo
door moederlief Nov 27, 2010 om 10:15
Vrije tijd & tuin

Help het vriest

hallo tuinman/vrouw
tot mijn schrik heb ik mijn collectie tulpenbollen nog niet in de voortuin gepoot en nu vriest het.
kan ik het alsnog proberen of zijn mijn bollen hoe dan ook verloren voor komende lente....
Ik heb wel blad op mijn aarde liggen (niet aangeharkt en opgeruimd dus, voor de bemesting)
groetjes van moeder zonder groene vingers (wat niet is kan nog komen)

4982 11 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Nov 27, 2010 om 11:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Gewoon doen. Er mag dan lichte vorst aan de grond zijn, maar de grond is daardoor niet stijf bevroren. Doe je het niet, dan heb je gegarandeerd geen tulpen van 't voorjaar.

rudilobo
door rudilobo - Nov 27, 2010 om 12:19
13 Antwoorden / 1 Vragen

antwoordt heb je dus al. gewoon doen misschien dat ze wat later boven de grond komen. maar naar boven komen ze in ieder geval in 2011

erik008
door erik008 - Nov 27, 2010 om 13:06
1401 Antwoorden / 25 Vragen

mijn vader haalde ze vroeger nooit uit de grond, hij deed er een laag turf overheen.
Ik weet niet of hieraan iets hebt, zelf heb ik er geen kijk op,

robert11
door robert11 - Nov 27, 2010 om 13:17
310 Antwoorden / 25 Vragen

De bollen mogen gerust in de grond, dat deze nog niet diep bevroren is. Heeft u een laag stro of bladeren, erop leggen en het kan echt niks gebeuren, zoals hierboven al vermeld.

@erik008, Om de kwaliteit van de tulpen of andere bollenbloemen te waarborgen, is het belangrijk de uitgebloeide stengels gewoon te laten verroten, en dan pas verwijderen. Deze hebben namelijk de sap nog in de stengel....en de sap moet terug in de bollen!
Mijn bollen verwijderd ik nooit!..en heb elke jaar opnieuw prachtige bloemen...

mo
door moederlief - Nov 28, 2010 om 22:02
30 Antwoorden / 44 Vragen

DANK, ik ga het morgen gewoon proberen met een grote scherpe schep...zal nog wel door de vorst heen komen, kan ik straks lekker lang van mijn tulpen genieten.\

ja
door jan2nolly - Nov 29, 2010 om 13:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Moederlief,

Geest haast met de bollen. Volgende week is de vorst verdwenen en dan is het nog tijdig genoeg. Wij moeten ze ook nog planten.
Het is zelfs zo, dat januari zelfs nog vroeg genoeg is, al komen dan de tulpen wat later dan normaal. Wij spreken uit ervaring. Succes!

t.d.kramer
door t.d.kramer - Nov 29, 2010 om 14:37
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben ook te laat met bollen poten. Zelf mijn knoflook zit maar voor de helft in de grond.
Als je bollen in de grond laat zitten (doe ik ook) wordt de nieuwe bol steeds net boven de oude bol gevormd. Op den duur komen de bollen te hoog en gaan ze dood.

ja
door janbato - Nov 29, 2010 om 14:52
12 Antwoorden / 0 Vragen

Tulpen...nadat de tulpen hebben gebloeid in de tuin de bloemkop eraf halen en alle bloemblaadjes ook wegnemen. De bloemblaadjes geven ziektes bij de tulpen zogenaamde vuur. Als je ze eruit heb gehaald, hetgeen elk jaar dient te gebeuren, drogen in de wind niet in de zon. Wortels eraf halen ( tulpenpellen) en de grote tulpen kan je weer gebruiken voor een bloem. De kleine tulpen uitzaaien in een regel en vervolgens weer hetzelfde verhaal als boven in acht nemen. Na 2 jaar zijn de kleine tulpen voldoende groot voor een bloem.
Planten van tulpen in het najaar en zoals boven omschreven mag het ook later. Niet poten als de vorst in de grond zit. ...maar dan krijg je ook geen spade in de grond. Tulpen elk jaar op een ander plekje zetten in verband met ziektes. Als je besluit ze te laten staan worden ze elk jaar kleiner of eerder ziek...en ben je snel van je tulpen af.
Succes.....

jo
door johan1981 - Nov 29, 2010 om 18:05
3 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon nog even laten zitten want vorst zit nog niet zo diep en waarschijnlijk is de vorst ook snel weer weg.

mhofman
door mhofman - Nov 29, 2010 om 18:08
530 Antwoorden / 93 Vragen

Weet niet of je alleen tulpen hebt,maar als je blauwe druifjes/sneeuwklokje hebt kan je laten zitten en er komen er vanzelf meer in je tuin hoef je niets voor tedoen.Nu planten kan nog zolang je zoals al gezegd de schep nog in de grond kan krijgen.

HappyHenny
door HappyHenny - Nov 29, 2010 om 23:33
199 Antwoorden / 73 Vragen

a l l e m a a l bedankt voor jullie raadgevingen. Ik heb de vraag niet gesteld maar zat wel met hetzelfde probleem. Voor mij gaat het niet alleen om tulpen maar ik denk dat het allemaal nog niet zo'n probleem is zolang ik nog maar een schop in de grond krijg. En als de vorst volgende week weer vertrekt - wat jullie voorspellen - dan lijk ik dáár ook nog wel even op te mogen wachten... Op naar de lente!