ma
door martine looper May 2, 2016 om 14:36
Vrije tijd & tuin

Hoe hoog mogen coniferen zijn op erfafscheiding?

Wij hebben naast onze erfafscheiding hoge coniferen van de buren staan, op 30 cm van de lage schutting.
De coniferen zijn ongeveer 10 meter hoog en wij kunnen er niet meer bij aan de zijkant, vanwege de hoogte.
Ook zorgen de wortels ervoor dat de bestrating voortdurend omhoog komt.
Er staan 6 coniferen, kaal aan de onderkant, waarvan er al één dood is.
Ze staan er inmiddels 25 jaar, ze zijn nog nooit getopt.

17850 5 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 2, 2016 om 14:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u hierover al eens met de buren overlegd?

Kijk eventueel op deze website: http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/jurhaag.html

hansje klein
door hansje klein May 2, 2016 om 15:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Prima uitleg, maar de verjaring, die hier van toepassing is, staat er niet bij.....u zult moeten gaan schikken wanneer u ze wilt laten verwijderen, of samen overleggen hoe en wie snoeit en vooral uw (steeds weer terugkerende) schade repareert/betaalt/voorkomt.

Cookies
door Cookies - May 2, 2016 om 15:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die coniferen staan toch niet op de erfafscheiding, maar 30cm er van af? Dan staan ze dus in hun eigen tuin.

hutch
door hutch May 2, 2016 om 15:32
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Gangbare (wettelijke) afstand is 50 cm.

pa
door paulacanton - May 2, 2016 om 15:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

30 cm van de erfgrens is 170 cm te weinig. Een boom moet 2 meter of meer van de erfgrens staan. Jouw bomen zullen vroeger wel een haag geweest zijn. Maar aangezien er zolang niets of erg weinig aan gedaan is, mag je ze als boom beschouwen. Dat betekent ook meteen dat er een vorm van gedogen is (geweest). Ik zou ook eens met de buren gaan praten!!

Cookies
door Cookies - May 2, 2016 om 15:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@paula: een conifeer is geen boom.

hutch
door hutch - May 2, 2016 om 15:30
4521 Antwoorden / 29 Vragen

De gangbare afstand van erfscheiding tot midden struik is 50 cm. Voor een boom geldt 2 meter. Dit is ook afhankelijk van de gemeente waar u woont.

Ik zit ook te kijken naar die 25 jaar en denk dan aan verjaring, echter als u er (behoorlijke) last van heeft, zou het maar zo kunnen dat u in uw recht staat en dat die (onderhand) 'bomen' gekapt dienen te worden. Maar die coniferen samen blijft een heg (dus struiken) en daar is jurisprudentie over.

Indien u er samen niet uitkomt kunt u het beste eerst naar de gemeente gaan en te overleggen. Haal dan ook naar voren dat het een mogelijk gevaar kan opleveren.

Komt u er dan nog niet uit, zult u naar de kantonrechter moeten gaan. In dat geval heeft u in principe geen advocaat nodig, want bij de kantonrechter mag u zelf uw woordje doen. Zorg dan wel dat u alles goed voor elkaar heeft v.w.b. bewijs e.d. Denk daarbij aan foto's (van alle kanten).