an
door anne_1 Oct 31, 2003 om 09:14
Vrije tijd & tuin

Illegale CD?

Beste medewerker,
laatst heb ik een cd besteld bij Bol.com omdat hij nergens meer te verkrijgen was (Pointer Sisters live at the opera).
Ik ontving hem al na 2 weken (was wel wat duur; 30,- euro). Zo te zien kwam hij uit Japan, er zat een wikkel omheen met volgens mij Japans opschrift. Als ik hem in mijn computer stop krijg ik een melding dat hij geen titel heeft en kan je er ook niet op zien hoe de afzonderlijke nummers heten.
Heb ik hier nou te maken met een illegale kopie?

2321 15 Rapporteer

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 11:50
21 Antwoorden / 2 Vragen

Het zou natuurlijk kunnen dat de tekst op die CD in het Japans staat!! Dan kan jouw computer die CD ook niet inlezen denk ik. In Japan is er trouwens geen wet die verbiedt om ergens een copie van te maken. Het percentage wat daar niet origineel is is vrij hoog, dus het kan ook heel goed zo zijn dat het een Copy is, maar denk eerder dat het met die Japanse text te maken heeft.

an
door anne_1 - Apr 16, 2004 om 11:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie,
ik denk ook dat het met de Japanse druk heeft te maken. Ik vraag me alleen af of deze cd dan wel door een Nederlands bedrijf verkocht mag worden.

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 11:50
21 Antwoorden / 2 Vragen

Denk niet dat het een illegale CD is na het lezen van het volgende:
Universal Records/Japan has released Live at the Opera House on CD! It is available as an Import at Amazon.com and CDNOW.com.
Denk dus dat het gewoon met die Japanse tekst te maken heeft!

su
door sup - Apr 16, 2004 om 11:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het geen illegale versie. Ik heb het met een Japanner van Champaign uitgeprobeerd. Deze geeft ook geen informatie.
Ook niet in de Mediaplayer. In Japan zullen ze wel andere normen hanteren m.b.t. informatie meebranden. Het wel of niet uitbrengen heeft te maken met rechten. CBS/Columbia is tegenwoordig Sony Music. Veel CBS/Columbia albums zijn hier niet te krijgen op CD, maar dan soms weer wel in Japan.

ta
door tasja25 - Apr 16, 2004 om 11:50
3 Antwoorden / 2 Vragen

Heb hier een cd liggen. gekregen van mijn zus die hem in Japan heeft gekocht (in een normaal "legaal" uitziende cd-winkel. Ik kan deze cd ook niet lezen op de pc.

ta
door tasja25 - Apr 16, 2004 om 11:50
3 Antwoorden / 2 Vragen

Heb hier een cd liggen. gekregen van mijn zus die hem in Japan heeft gekocht (in een normaal "legaal" uitziende cd-winkel. Ik kan deze cd ook niet lezen op de pc.

ps
door psycho313_nl - Apr 16, 2004 om 11:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik het goed heb hebben cd's een code meegekregen waar de titel en de titelsongs op staan, zodat je op de computer kan zien welke cd je draait een welk nummer je op dat moment hoort. Sommige standalone cd-spelers lezen deze data ook.
Als dit een oudere cd is, staat deze data er niet op.

wh
door whazzaboy - Apr 16, 2004 om 11:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

nee, je hebt geen illegale cd. Maar doordat hij uit japan komt doet hij het niet.
Elk gedeelte van de wereld heeft zijn eigen manier van "gegevens opslaan". hier in europa gebruiken wij de PAL versie. waarschijnlijk kun je daarom niet zien hoe de nummers heten. en hij is zo duur omdat hij uit japan geimporteerd is.

mienmoeke
door mienmoeke - Apr 16, 2004 om 11:50
8 Antwoorden / 1 Vragen

PAL heeft, voor zover ik weet, helemaal niets te maken met de tag's die zorgen voor de juiste info over cd's en nummers.
PAL is een manier van uitzenden (Zowel kabel, antenne, vhs of DVD) en staat voor Phase Alternation Line. (http://catalyst.washington.edu/glossary.html#p). De japanse/amerikaanse versie daarvan is NTSC (Bijnaam: Never The Same Color) Echte betekenis: National Television Standards Committee. (http://catalyst.washington.edu/glossary.html#n).

Waar we het hier over hebben is de informatie die bv media-speler haalt van de CDDB (Compact Disc DataBase).
Als je een japanse/chinese/indonesische/griekse/martiaanse :) cd hebt, en de media-speler zoekt dus ook op een japanse site, en je hebt geen chinese tekens-sets geïnstalleerd, zie je geen info.
Ook als de media-speler op de amerikaanse CDDB gaat zoeken, zie je niets, want in die CDDB staan (vaak) geen gegevens over japanse CD's.

Hieraan kun je ook niet zien of een CD legaal of illegaal is. Dat is meestal erg moeilijk te zien.

Ik denk niet dat het hier om een illegale CD gaat maar slecht om een versie waar CDDB geen raad mee weet.
Je kan hem altijd zelf nog op de CDDB zetten, mits daarvoor een functie is opgenomen in jouw media-speler.

dr
door drmark - Apr 16, 2004 om 11:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Euhm ik weet niet zeker of cd's voorzien zijn van PAL (ik dacht alleen dvd's), maar pal kunnen in Japan en Europa afgespeeld worden dus wat je zegt klopt niet.
Ik denk dat de cd misschien tijdens transport beschadigd is en je hem gewoon terug moet sturen naar bol.com, ze doen daar nooit moeilijk over en vervangen het product.

jr
door jrmusic - Apr 16, 2004 om 11:50
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft naar alle waarschijnlijkheid GEEN illegale kopie. Niet alle CD's bevatten de zogenaamde CD-Text (de informatie betreffende de titel van het album en de tracklisting). Dit verschilt per maatschappij, maar hangt ook af van het jaartal waarin de CD gereleased is.
Uiteraard kan je bij het afspelen van de CD eenmalig zelf de gegevens invoeren. De PC onthoudt deze dan de volgende keer als je hem afspeelt.
Ook nog gecontroleerd: het is inderdaad een (legale) Japanse Import CD.

he
door heukelman - Apr 16, 2004 om 11:50
4 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt zien of het een illegale koipie is door het nummer dat op de niet-label kant staat vlak bij het gat. Staat er geen nummer op , dan is het waarschijnlijk een illegale cd

as
door ashley - Aug 12, 2004 om 10:39
1 Antwoorden / 2 Vragen

hoi..kan je geen regiocode instellen?? Ik heb namelijk onlangs een cd besteld die komt uit amerika!! en die deed het in eerste instantie ook niet, tot dat ik in de pc de regio code veranderde...misschien heb je er iets aan...

ge
door gebakje - Mar 29, 2005 om 14:26
7 Antwoorden / 2 Vragen

Waarschijnlijk niet, het komt wel vaker voor dat CD's uit b.v. Japan of Amerika wel draaien hier, maar geen track inforation verschaffen.

mienmoeke
door mienmoeke - Mar 29, 2005 om 18:02
8 Antwoorden / 1 Vragen

Regiocode met cd´s??? Dat vind ik knap. Mijns inziens zijn de enige
gegevensdragers met regiocode DVD's. (Zowel de film als de games
versies).