manonna
door manonna Oct 21, 2003 om 11:11
Vrije tijd & tuin

Kamperfoelie

Ik heb in de lente een kamperfoelie gekocht die ik tegen de schuur op wil laten groeien. Helaas zit ie telkens onder de luis, waardoor alle blaadjes dood gaan. En bloeien doet ie helemaal niet. Wat moet ik doen om volgend jaar mooie, gele, geurende bloemen te krijgen?

27324 8 Rapporteer

re
door red_louis - Apr 16, 2004 om 11:47
7 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer vroeg in het voorjaar de plant wat extra pepmiddel te geven zoals een groei/bloeibemestingsvloeistof of staafjes. Zodra bladluizen toeslaan moet je ze bestrijden met een huis/tuin en keuken middeltje zoals een oplossing van water/zeep/spiritus. Let er ook op dat de plant volgens voorschrift goed staat qua zon/schaduw. Snoei de plant niet al te veel in augustus en vergeet niet dat er zowel bladhoudende als bladverliezend soorten kamperfoelie bestaan. Veel succes!

sascha_1
door sascha_1 - Apr 16, 2004 om 11:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Planten kunnen luis krijgen, maar er bijna aan dood gaan, duidt erop dat de plant het moeilijk heeft. Dit kan inderdaad liggen aan een tekort aan voeding, maar je kan je ook afvragen of de locatie waar je de kamperfoelie hebt neergezet, wel goed is. Kamperfoelie heeft halfschaduw met voldoende luchtstroming nodig. In besloten stadstuinen hebben kamperfoelies sneller last van luis, vooral van wolluis. Ik zou zeggen, voorkomen is beter dan bestrijden. Kies anders een mooie clematis

ma
door marga1960 - Apr 16, 2004 om 11:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

mijn vader besproeide ze altijd met een mengsel van groene zeep en spiritus en bij de wortels drukte hij teentjes knoflook en dan had hij geen luis de knoflook helpt trouwens ook bij rozen die onder de luis zittn

c1
door c15 - Apr 16, 2004 om 11:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

De kamperfoelie heeft volgens mij last van droogte en van tocht , het kan zijn dat er langs de muur veel wind is , bij heggen wordt wind "gezeefd" bij muren en schuttingen niet ook kan het plant gat te klein zijn voor de kamperfoelie is het bij een terras dan kan het zijn dat het plant gat niet diep genoeg is gevuld met aarde , of dat er geen goede afwatering is zodat de plant verdrinkt .zorg er voor dat je voldoende water geeft zodat de plant beter aanslaat.(helemaal als het zo droog is geweest als afgelopen jaar) mijn advies op dit moment is om de plant teug te snoeien en uit de grond te halen om te kijken of er sprake is van een te klein plantgat en eventueel terug zetten op potgrond . en wellicht dagelijks water geven , indien het te nat is dan zorgen voor betere drainage

je
door jeronimo1 - Apr 16, 2004 om 11:47
6 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk heb je een varieteit van Lonicera periclymenum gekocht. Deze zijn nogal gevoelig voor bladluis. Bestrijden kan naast chemisch ook biologisch met Lieveheersbeestjes en sluipwespen. Als je een gevarieerde tuin hebt waar veel bloeit dan zal je minder last hebben van bladluis omdat vooral sluipwespen zich hier beter thuisvoelen omdat er ook nectar te halen is. Vooral het 7-stippelig Lieveheersbeestjes is vaak in bloementuinen te vinden. De larven ervan zijn erg vraatzichtig en eten meerdere luizen per dag op. Als je dit wilt stimuleren moet je zeker géén chemische middeltjes toepassen al spaart een middel als Pirimor wél de natuurlijke vijanden dus is een bespuiting van de luizen hiermee nog te doen. Maar wellicht is de aanschaf van een andere soort kamperfoelie ook aan te raden bijvoorbeeld; Lonicera japonica 'Hall's Prolific' Deze soort heeft beduidend minder last van bladluizen en bloeit wit met naar geel verkleurende geurende bloemen.
succes

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 11:47
763 Antwoorden / 1 Vragen

waarschijnlijk staat de kamperfoelie op de tocht
ook is de grond vlakbij de schuur vaak arm en droog bestrijd de luisen deze zorgen voor infecties en ziekte wat mesten en regelmatig water geven lukt het dan nog niet probeer dan eens een kamperfoelie op een andere plek tegen de schuur aan te planten lukt dit ook niet dan houdt het helaas op

jo
door joho - Apr 16, 2004 om 11:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

Tegen luis heeft bijna elk tuincentrum wel een biologisch afbreekbaar middel
Ben even de naam kwijt maar kost rond de 10 euro en je hoeft meestal maar 1 maal per jaar te spuiten
Dit doe je zodra je de eerste luizen ziet gewoon in een nevel planten spuit vermengt met water
Dit spul is ook te gebruiken tegen ander klein ongedierte
Het is geheel niet giftig maar eenige voorzichtigheid is wel geboden
Bij eventuele inname hiervan wel een dokter waarschuwen maar als je de fles leeg drinkt kan je hooguit ziek worden [niet proberen]
Dit spul vooral gebruiken bij droog weer min. 4 uur voor er neerslag valt anders overnieuw
Als de rest niet meer werkt is hiervan resultaat voor 98% gegarandeerd
Bij elk tuincentrum te koop , ben alleeen de naam kwijt maar er zijn met de nieuwe milieuregels niet zo veel soorten maar werken wel op het zelfde princiepe
Met vr. gr. joho Boskoop

vo
door voskamp - Oct 10, 2004 om 19:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

Staat hij wel op de goede plek?

Om luis tegen te gaan kan je lavendel er bij zetten, een makkelijke, mooie en natuurvriendelijke oplossing.