el
door elin Jan 25, 2012 om 16:09
Vrije tijd & tuin

Kan je tulpenbolletjes meenemen naar Z-Africa

ik ga eind februari een vriend bezoeken in Z-Africa en zou graag tulpenbollen meewillen nemen maar komen die wel op daar(het is daar nu zomer)moeten ze daar misschien eerst in de vriezer???kan iemand mij helpen

8710 17 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 25, 2012 om 16:15
842 Antwoorden / 1 Vragen

Belangrijker dan de vraag of ze wel zullen opkomen, lijkt me de vraag of je de bloembollen wel mag invoeren in Zuid-Afrika. Misschien kun je dat beter eerst uitzoeken.....

mahadma
door mahadma - Jan 25, 2012 om 16:16
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Informeer eens bij een lokale bloemist en of tuincentrum.

zwemmer
door zwemmer - Jan 25, 2012 om 16:35
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Kijk ook op het web: "Mag je tulpenbollen in het vliegtuig meenemen"....etc. Interessant.

Zwemmer

el
door elin - Jan 25, 2012 om 16:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

ja bollen mag je wel invoeren je kan ze ook op schiphol kopen.....

mahadma
door mahadma - Jan 25, 2012 om 16:44
11559 Antwoorden / 51 Vragen

In bepaalde landen wordt erg moeilijk gedaan over het invoeren van planten, voedsel enz. Denk heel even (als voorbeeld) aan australië.

zwemmer
door zwemmer - Jan 25, 2012 om 16:49
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het schijnt ook uit te maken waar je de bollen op Schiphol koopt. Voor of na de douane als ik het goed onthouden heb. Dat maakt wat uit. Lees anders dat stukje waar ik hierboven naar verwijs (16:35) .

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 25, 2012 om 17:19
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=elin schreef op woensdag 25 jan 2012, 16:40]ja bollen mag je wel invoeren je kan ze ook op schiphol kopen.....
Dat je ze op schiphol kunt kopen, betekent niet automatisch dat je het ook in het vliegtuig mag meenemen en in het land van bestemming mag invoeren.

Nou ja, ik probeerde ook alleen maar te waarschuwen...

abarth
door abarth - Jan 25, 2012 om 21:53
845 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb even wat rond gezocht maar vindt enkel dat er speciale certificaten etc bij horen.
Dit richt zich echter vooral op de zakelijke markt.

Ik heb contact opgenomen met de Z-A douane en daar mijn vraag neergelegd.
Ik heb aangegeven dat het hier om 1 zakje bloembollen gaat voor particulier gebruik als cadeau.
Zodra ik iets hoor zal ik het hier posten.

el
door elin - Jan 25, 2012 om 21:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

dank je wel voor de antwoorden,maar dan nog de vraag wanneer moeten ze de grond in???nu in februari terwijl het zomer is of nog wachten want NATUURLIJK wil ik ook nog dat ze uitkomen

snah
door snah - Jan 25, 2012 om 22:06
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo elin

De tulpenbollen mag jij gewoon meenemen naar Z-Afrika , en ze zullen daar gewoon groeien en bloeien mits je ze daar in het geadviseerde seizoen in de grond stopt .

Alle tulpen in de hele wereld komen van Nederlandse bollen , meestal afkomstig van de firma Bakker , jawel de vader van Sonja ( onze dieetmeid ) .
Aangezien zij precies weten hoe of wat er uit of ingevoerd nag worden , zou je hun even kunnen bellen voor de zekerheid .

Kortom , zolang er geen drugs of explosieve stoffen in de bollen zitten en deze ook niet door een koerier zijn ingeslikt ( bolletjesslikker ) zijn ze welkom in Z-Afrika .

Hans

snah
door snah - Jan 25, 2012 om 22:15
654 Antwoorden / 61 Vragen

Wat ik er van weet moeten de bollen in de nazomer ( herfst ) de grond in .

Wellicht zijn er ook bollen die voorbehandeld zijn en daarom ook in andere jaargetijden de grond in kunnen .

Hans

abarth
door abarth - Jan 25, 2012 om 22:20
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=snah schreef op woensdag 25 jan 2012, 22:15]Wat ik er van weet moeten de bollen in de nazomer ( herfst ) de grond in .

Wellicht zijn er ook bollen die voorbehandeld zijn en daarom ook in andere jaargetijden de grond in kunnen .

Hans

in NL oktober-november-december de grond in= in ZA april-mei-juni

snah
door snah - Jan 25, 2012 om 22:30
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ abarth

Jij kan goed rekenen , ik neem aan dat zuid afrikanen dat ook kunnen .

Veel bollen hebben een rust of koude periode nodig , welke gemanipuleerd kan worden door ze in de vriezer te leggen , informatie hierover is te verkrijgen bij de bollenkwekers .

Hans

abarth
door abarth - Jan 26, 2012 om 18:44
845 Antwoorden / 19 Vragen

Mijn vraag is intern doorgestuurd.
Helaas nog geen antwoord.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 27, 2012 om 16:07
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Via TNT post kreeg ik de info over Rusland.
Er moest een certificaat bij zitten als ik ze zou sturen.

Dus ook voor Zuid Afrika of welk land dan ook kun je door pakjes te zoeken wat wel en niet mag zo er achter komen of het mag of niet.

Dat je het niet stuurde maar mee gaat nemen maakt niets uit, de regels blijven hetzelfde.
Wel loop je het risico dat in jou koffer het wel mee kan maar dat ze het in beslag nemen.

Dus hoe is daar de controle op vliegveld?
In Rusland is de post beter gecontroleerd dan sommige luchthavens en dus net welke ingang je gebruikt en hoe ze opletten.
Mag niet maar ik weet van niets!

abarth
door abarth - Jan 27, 2012 om 19:47
845 Antwoorden / 19 Vragen

Quote:

Sir/Madam

A permit will be required from the Directorate: Agricultural Product Inspection Services (APIS). Without that permit, you are not allowed to import them.

Thank you.
Regards

Mocht ik de mail door moeten sturen moet je me even mailen. (zie mijn profiel)

Fijne vakantie iig.

yo
door yodaya_1 - Jan 27, 2012 om 22:15
10 Antwoorden / 3 Vragen

In de meeste landen is het streng verboden planten, delen van planten, fruit vlees oid in te voeren. Ze zijn als de dood dat je insecten of plantenziekten meebrengt.
Je kunt wel bloembollenpakketten bestellen bij Bakker Hillegom en die door hun laten versturen, zij hebben de kennis en de papieren die bij dat werk hoort.
Als je zelf bollen meeneemt ben je ze kwijt als ze gevonden worden en je riskeert een fklinke boete.
Goeie reis, en veel plezier in Z.A.
(overigens zijn ook in ZA bloembollen te koop hoor).