FK
door FKprs May 8, 2024 om 13:33
Geldzaken & recht

Glasvezel voor de prijs van een auto!!

Offerte aangevraagd voor aanleg van glasvezel in woning. Kost maar liefst €10.664,00 Is hier iets aan te doen?

4908 16 Rapporteer
mahadma
door mahadma - May 8, 2024 om 13:35
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder enige info is daar niets over te zeggen, aub iets meer (niet prive) info.mijn glazen bol blijft mistig.

Thecla58
door Thecla58 - May 8, 2024 om 13:39
862 Antwoorden / 3 Vragen

Uhmmmmm,

is er bij jou in de buurt geen glasvezel aangelegd? Heb je daar, als het antwoord ja is, toentertijd geen brief (gemeente of wbv o.a.) gehad met daarin dat het op dat moment gratis aangelegd zou worden tot in je woning?

Indien dat vorenstaande niet gebeurd is en je wilt glasvezel dan kan het inderdaad zijn dat je zoveel moet betalen. Het kan zo zijn dat de straat dan open en ook nog een sleuf naar je woning gemaakt moet worden. Dat gaan ze dus echt niets voor niets doen.
Vraag wat meer offertes op.

FK
door FKprs May 8, 2024 om 13:49
1 Antwoorden / 3 Vragen

Waar?

Thecla58
door Thecla58 May 8, 2024 om 14:00
862 Antwoorden / 3 Vragen

Waar wat?

Offertes aanvragen?  KPN, Glasvezelnet. Google is yout best mate.

FK
door FKprs May 8, 2024 om 16:29
1 Antwoorden / 3 Vragen

Offerte is va kpn

Thecla58
door Thecla58 May 8, 2024 om 16:50
862 Antwoorden / 3 Vragen

wat ik al zei... Google is je beste vriend. Query... glasvezel aan laten leggen.

Thecla58
door Thecla58 May 8, 2024 om 16:54
862 Antwoorden / 3 Vragen

AANVULLING

Kijk hier

Mabelle
door Mabelle - May 8, 2024 om 13:43
455 Antwoorden / 1 Vragen

Als je in een buitengebied woont, kan dat aardig in de kosten lopen. Misschien is Starlink wat voor je https://www.starlink.com/

Voor 10.000,- euro koop je wel een oud mini-autootje.;-))

FK
door FKprs - May 8, 2024 om 13:45
1 Antwoorden / 3 Vragen

Van een woonboerderij 2 woningen gemaakt, samen met zoon. Nu heeft oude adres wel glasvezelaansluiting. Voor nieuw adres nieuwe aansluiting maken. Moet aparte kabel komen van verdeelstation (170 mtr graven). Kost dus bijna €70 per meter, wil ik ook wel voor graven.

me
door meganega May 8, 2024 om 14:17
50 Antwoorden / Vragen

Aangezien het familie is zou ik lekker die ene verbinding delen. Je kunt twee netwerken met dezelfde internetaansluiting prima van elkaar scheiden. Eventueel met een zakelijk abonnement zodat je zelfs twee aparte IP-adressen hebt.

1paul
door 1paul May 8, 2024 om 15:18
3173 Antwoorden / 0 Vragen

en zo is dat.

ju
door juliomariner May 8, 2024 om 15:41
1330 Antwoorden / 2 Vragen

precies, heb ik ook werkt perfect.
Ik zou ook geen 10k uitgeven als je voor een paar honderd klaar kunt zijn.

ne
door neodutchio May 8, 2024 om 21:35
5165 Antwoorden / 12 Vragen

€70 per meter graven? Heeft u enig idee hoe duur een graafmachine is, personeelskosten en de vergunningen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 8, 2024 om 13:57
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp niet dat indien de ene woning wel een aansluiting heeft er dan 170 m gegraven moet worden en er geen koppeling gemaakt kan worden met de kabel die er al ligt. Ik heb bij het aanleggen van glasvezel nog nooit gezien dat er voor iedere aansluiting een kabel naar een verdeelstation moet.. Ik neem aan dat beide woningen geen 170 m uit elkaar liggen!

De vraag is dan wie u heeft benaderd om de aansluiting te realiseren, resp. is dat dan ook degene die de andere aansluiting heeft aangelegd?

Mogelijk heeft u iets aan deze info: https://www.foanederland.com/glasvezel-aansluiten

me
door meganega May 8, 2024 om 14:20
50 Antwoorden / Vragen

Juist glasvezel heeft voor elke aansluiting een aparte kabel naar de wijkcentrale nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 8, 2024 om 14:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Waar baseert u dat op? ik woon in een complexje met 4 woningen en in de straat bij mij is slecht één kabel gelegd waar mee ook overburen op zijn aangesloten. Er is hier in ieder geval geen sprake van zoals in mijn situatie 4 kabels naar een aansluitpunt.
Volgens mij wordt mijn mening ook door KPN ondersteund en zie dan https://netwerk.kpn.com/woning-aansluiten-glasvezelproces/ waarin o.a. wordt genoemd dat de kabel in de straat naar een aansluitstation gaat. Aanvullend, in mijn straat zouden er dan tenminste 100 kabels gelegd moeten zijn. Er zijn er slechts twee, één van KPN en één van Ziggo.

ju
door juliomariner May 8, 2024 om 15:39
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Stel u de glasvezel niet als een diukke kabel voor maar als een haar dik draadje. Glasvezel kan niet gesplit worden dus elke aansluiting is 1 draadje.

me
door meganega May 8, 2024 om 17:01
50 Antwoorden / Vragen

Huishoudelijke glasvezelaansluitingen hebben in principe niet de bandbreedte om meerdere signalen met hoge snelheid te voeren. Soms gebruiken ze inderdaad minder aansluitingen die worden opgedeeld. Meestal doen ze dat met kabels met een grotere bandbreedte, maar ze kunnen ook de beschikbare bandbreedte opdelen. Vaak zit er een verdeelkast tussen, maar eigenlijk is dat gewoon een mini-wijkcentrale.

Ziggo doet trouwens helemaal niet aan glasvezelaansluitingen, dat tover je dus uit je hoge hoed.

Ozymandias
door Ozymandias May 8, 2024 om 17:10
175 Antwoorden / Vragen

Ze hebben het toevallig afgelopen maand aangelegd in mijjn wijk en ik kan je vertellen dat er voor elke huis een aparte kabel is aangelegd.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 8, 2024 om 18:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MEGANEGA, zie dit Ziggo levert geen glasvezel

Ziggo levert geen glasvezel, maar levert wel bijna overal in Nederland supersnel internet. Maarliefst 95% van de huishoudens kan snel internet van Ziggo ontvangen1Ziggo is met 3,7 miljoen klanten nog altijd de grootste internetprovider van Nederland, maar loopt achter op concurrenten zoals KPN en T-Mobile omdat het geen glasvezel aanbiedt2Het Ziggo netwerk bestaat wel voor 97% uit glasvezel, omdat het een Hybrid Fiber Coaxial netwerk is3.  en vooral de laatste zin. En zie ook hetgeen ZIGGO zelf meldst op het i-net https://www.ziggo.nl/internet/glasvezel

@OZYMANDIAS, afgelopen jaar is bij mij in de wijk door KPN een glasvezelnet aagelegd en daar zijn beslist niet voor alle woningen aparte kabels gelegd naar het netwerkstation. En toch, om na te gaan of ik het bij het juiste eind heb zal ik morgen KPN-Glasvelnetwerk bellen en navraag doen en zal het antwoord melden.  In ieder geval meld men hier: vanaf de straat: ((Bron KPN)

Glasvezel in huis trekken

De glasvezelkabel trekken we onder de grond. Van de straat naar je woning. Dat doen we met een tuinboring. Is je tuin langer dan 30 meter? Dan kunnen we de kabel niet in één keer trekken. We maken dan in het midden van de tuin een gat ter grootte van een stoeptegel. Waar dit gat komt? Bepalen we met jou.

gerbera
door gerbera May 8, 2024 om 22:08
7372 Antwoorden / 14 Vragen

HK, u zit er echt naast, voor elke aansluiting (woning) wordt een appart kabeltje gelegd naar de verdeelkast.  Kijk maar eens goed om u heen, u zal  bij verschillende woningen een oranje kabeltje (KPN) uit de straat zien steken. Deze woningen hebben geen internet van KPN maar de kabel ligt er wel. En uw overburen kunnen nooit een aansluiting op de kabel aan uw kant hebben want elke aansluiting gaat via een verdeelkast. Hoe ik dat weet er is bij mij een verdeelkast geplaatst waarin de kabeltjes van alle woningen uit mijn straat uitkomen en mocht iemand alsnog internet van KPN hoeven ze alleen maar het kabeltje in de woning en de kast aan te sluiten. En die tuinboring is alleen van toepassing als de woning een voortuin heeft en men een aansluiting wenst, anders gaan ze niet verder dan de voortuin.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 9, 2024 om 09:42
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als gezegd, ik zal contact opnemen met netwerkbeheer van KPN en het is niet onmogelijk dat ik het mis heb edoch ik heb niet gezien dat er in mijn straat voor iedere woning aparte kabels werden gelegd naar een verdeelkast. Dat zouden dan 'tig' kabels moeten zijn. Onmogelijk is dat niet.

Franske1958
door Franske1958 - May 8, 2024 om 14:39
433 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien het famile is overweeg eens de volgende optie.

Google eens op "Wifi richtantenne" en "WIFI booster"

Met zo een  richt antenne zorgt U ervoor dat het signaal nog maar 1 richting in gaat.
en anders een WIFI booster gebruiken voor iets meer zend vermogen.

Laat voor zo een aankoop U wel goed adviseren en vraag bij het aansluiten van zo een antenne en booster om
hulp van iemand die hier echt kennis van heeft, dit is echt iets complexer als een normale router aansluiten.

meer info en de technische uitleg voor WIFI over kilometers afstand vindt U  HIER

1paul
door 1paul - May 8, 2024 om 15:12
3173 Antwoorden / 0 Vragen

zeker wel, niet akkoord gaan en dus niet nemen!!

FK
door FKprs May 8, 2024 om 15:14
1 Antwoorden / 3 Vragen

En dan?

1paul
door 1paul May 8, 2024 om 15:17
3173 Antwoorden / 0 Vragen

dan heb je geen glasvezel.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 8, 2024 om 15:35
2096 Antwoorden / Vragen

Als u gedwongen bent van deze leverancier gebruik te maken zal het niet goedkoper worden hoewel een inkoper er natuurlijk "altijd" 10% vanaf krijgt. Mocht u zelf opdracht kunnen geven kunt u ouderwets gaan de goedkoopste gaan zoeken.
Als er inderdaad al glasvezel ligt en zeker van familie ligt het delen van de bestaande aansluiting nogal voor de hand, bandbreedte genoeg, maar ik weet niet wat er in uw contract staat.

wi
door wilhelmina59 - May 8, 2024 om 15:35
519 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe onaardig het ook klinkt maar dit is een normaal tarief voor het graven van oa sleuven voor het leggen van glasvezel, klic aanvraag anders mag de brandweer komen opdraven als iemand een andere leiding raakt. Daarnaast het materiaal, de verzekeringen, voorrijkosten enz enz.
Werknemer moet ook betaald worden of dacht u dat ie onbetaald dat werk deed.
Het is goedkoper als er ineens een halve stad  wordt bekabeld dan 1 enkele aansluiting.

ju
door juliomariner May 8, 2024 om 15:40
1330 Antwoorden / 2 Vragen

de klic aanvraag is echt een miniem deel van de kosten (euro 11,50)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 8, 2024 om 16:17
2096 Antwoorden / Vragen

Iets kan best gebruikelijk zijn maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen rek in de prijs zit. Moet je natuurlijk wel in een positie zijn om te kunnen onderhandelen, anders houdt het op.

rj
door rjw - May 8, 2024 om 17:16
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dus als ik het goed begrijp heb je nu 2 woningen in 1 pand waarvan de ene woning een galsvezelaansluiting heeft liggen. Als de modem die daaraan hangt een ingebouwde router heeft sluit je op 1 van de RJ45s een CAT6 kabel aan die je naar de tweede woning aanlegt. Daar kan je dan een eigen WIFI access point of eigen switch neer zetten waarvandaan je of verder bedraad of alles via WIFI doet.

ne
door neodutchio - May 8, 2024 om 21:42
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een graafmachine per uur kost zo'n €75,- ex. Binnen 1 dag gaat het niet lukken om zowel de machine op te halen, te graven, te leggen en dicht te gooien. Twee dagen huur kost dus al meer dan €4.000,-. 2 dagen 2 man personeel kost ook al gauw €2.000 (de werkelijke kosten voor de werkgever). Tel daarbij de vergunningen, voorwerk, bus, materiaal, gereedschap, aansluiten, enz, dan ga je al behoorlijk hard richting die €10.000.
Natuurlijo kunt u zelf graven, maar hoe gaat u weten dat u op de juiste diepte zit, op de juiste afstand en naar de juiste richting?

Bo
door BookerT May 13, 2024 om 12:53
2 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet waar u een graafmachine zou huren, maar in mijn woonplaats kost het huren van een voor kabelsleuven geschikte minigraver (Martinic Verhuur) €139,10 incl. BTW  per dag, 2 dagen voor €199,65 incl., 3 dagen voor €254,10 incl. en een hele week slechts €387,20 incl. en je krijgt hem keurig mee op een aanhanger, wel moet €1500,- borg worden betaald. Dat klinkt toch iets gunstiger dan de ruim €4000,- die u voorspiegelt, voor zo'n bedrag koop je een goede gebruikte minigraver.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 9, 2024 om 09:44
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op de kosten die u noemt, kan dit een mogelijkheid zijn voor u? : https://www.internetvergelijk.nl/info/satelliet-internet/

Re
door Reinier182 - May 9, 2024 om 10:04
169 Antwoorden / Vragen

Ja dat kan. Wat moeten wij ermee? Als jij opdracht geeft kost het zoveel. Wacht tot een provider met aanleg in de buurt komt misschien is dat goedkoper? Een betere beschrijving van je woon situatie en omgeving kan betere adviezen gegeven worden. Met deze regel kunnen we weinig namelijk.

FK
door FKprs May 9, 2024 om 10:49
1 Antwoorden / 3 Vragen

Heb het m.i. voldoende beschreven. Jij moet hier niets mee tenzij je bij kpn werkt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 9, 2024 om 16:14
2096 Antwoorden / Vragen

Dat is grappig, topicstarter geeft geen enkele feedback maar doet speciaal moeite om even "inhoudelijk" te reageren als de toon hem niet bevalt.

ma
door marsgoddess - May 13, 2024 om 10:51
17 Antwoorden / Vragen

als het niet al in jouw straat ligt, en al op de planning staat om aangesloten te worden, dan worden er inderdaad zulke prijzen genoemd. Mocht het spoedig wel in jouw straat liggen, dan kost de aansluiting je niets, zodra je een abonnement voor glasvezel aanvraagt bij een provider.
Twee jaar geleden had ik ook zo'n offerte. Inmiddels heb ik sinds februari een glasvezel verbinding die goedkoper is dan mijn gewone internet aansluiting was. Als je kan wachten, dan zou ik dat doen, want het prijsverschil is wel heel erg groot.