amsalemink
door amsalemink Jul 18, 2006 om 15:13
Vrije tijd & tuin

Katjes wilgenboompje.

Hallo lezers. Had in het voorjaar een kort gesnoeid boompje met maar heel weinig katjes omdat ik hem dus op een verkeerd tijdstip gesnoeid heb. Nu hangt-ie zwaar van de volle groene takken waarvan er enkele al tot de grond reiken. En mijn vraag is dus; wanneer kan ik dat nu snoeien zodat ik in het voorjaar toch mooie takken vol katjes krijg. Alvast bedankt voor reacties. Margaret.

17019 6 Rapporteer

pe
door pegeo - Jul 30, 2006 om 20:25
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Margeret,

het is zeker niet hopeloos. De Wilg is een voorjaarsbloeier. De katjes zijn eigenlijk de bloemen van de Wilg. Ze zien er niet uit als de "bekende"bloemen ondat het geen insectenbestuiver is, maar een windbestuiver.

Voorjaarsbloeiers, zoals de (katjes)wilg moeten gesnoeid worden direct NA de bloei. Dus in het voorjaar. Dat mag best fors. De plant gaat dan nieuwe takken vormen waarop het jaar daarna katjes komen. Voor dit jaar al te laat om te snoeien. In2007 dus snoeien in het voorjaar -  gaat zeker lukken. Succes

G. Peters

brynnar
door brynnar - Jul 31, 2006 om 13:24
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Amsamelink,

De katjes die je siet ontstaan zijn in feite gewoon de bloemen van deze katjeswilg. Zoals de meeste voorjaarsbloeiende bomen, bloeit hij altijd op het hout van het voorgaande jaar. Als je direct na de bloei snoeit, dan zal hij gedurende de rest van het voorjaar en de zomer weer nieuwe takken maken die het volgende voorjaar weer bloeien. Helaas ben je nu dus eigenlijk al te laat met snoeien als je volgend voorjaar weer van die fraaie katjes wil.

Als je snoeit (volgend voorjaar dus), dan kun je in principe de takken tot aan een paar centimeter van de basis wegsnoeien.

Veel succes.

Mvgr - B

amsalemink
door amsalemink - Jul 31, 2006 om 13:27
9 Antwoorden / 18 Vragen

Bedankt voor je reactie Brynnar. 't Is me helemaal duidelijk. Groet, Margaret.

amsalemink
door amsalemink - Jul 31, 2006 om 13:28
9 Antwoorden / 18 Vragen

Hallo Pegeo. Ook vriendelijk bedankt voor je reactie. Groet, Margaret.

el
door elvispresley - Aug 30, 2006 om 20:23
3 Antwoorden / 0 Vragen

als ik je een goede raad mag geven snoei niet de heleboom maar haalt de dikke takken er uit dan is de boom niet gelijk kaal maar dan heb je toch nog wat over voor de bloei.

brynnar
door brynnar - Aug 30, 2006 om 20:35
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Elvis,

HJij bloeit op hout wat dat jaar daarvoor is gegroeid. Ofwel, wat deze
zomer er in gegroeid, bloeit straks van het voorjaar sowieso wel.
Daarna weer snoeien en er groeit weer nieuw hout wat het jaar daarom
weer gaat bloeien.

"(...)dan heb je toch nog wat over voor de bloei(...)" is dus niet van toepassing.

Mvgr -

B