bo
door bobhanna May 8, 2005 om 20:17
Vrije tijd & tuin

Konijnen

onze omgeving en dus ook onze tuin krioelen van de konijnen. ik vind ze schattig, maar ze vreten letterlijk alle jonge aanplant, alles wat opkomt, op.

ik heb een duur doosje Konijnenschrik gekocht, dat zijn bio-korreltjes, die je bij de holingang strooit, nou, ze vinden de lucht schijnbaar lekker, want ik zie nu ook veel kleintjes rondhuppelen, en eten.

wie heeft een goede raad voor mij om ze een beetje uit mijn tuin te houden?

mevr.demaret

4517 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 9, 2005 om 08:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mevrouw Demaret,

Er zijn planten waar konijnen niet dol op zijn. Vingerhoedskruid (Digitalis) zijn ze niet dol op en proberen ze te vermijden. U kunt ook om uw tuin een barriere met uien aanplanten (Allium), daar zijn ze ook niet kapot van. Natuurlijk is Allium ook als sierui te krijgen.

Succes,

Brynnar

ve
door verwijderd - May 9, 2005 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste brynnar

bedankt voor het antwoord. Ik heb vingerhoedskruid in mijn tuin, ook Allium, groot en klein gepoot, en zelfs ongevraagd bieslook, heel veel. best mogelijk, dat ze op die plekken niet komen, maar mijn tuin is nogal groot, en misschien kan ik rondom proberen met diverse uiensoorten een haagje aan te leggen. ook knoflook groeit hier. het is overigens wel leuk af en toe een konijntje te zien eten op mijn grasveld ofzo, maar ze zijn vooral in het kale jaargetijde dol op alles, zoals viooltjes, en andere bloemetjes, ze bijten naar mijn indruk alleen maar de steeltjes door. Toch ga ik het proberen volgens uw advies. mevr.demaret

ve
door verwijderd - Nov 13, 2005 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oud konijnenstaartje

ve
door verwijderd - Nov 15, 2005 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaste planten die niet door KONIJNEN worden aangevreten.XXX - Voor mensen die een tuintje hebben waar veel konijnen voorkomen is deKONIJNENVRAAT een ware plaag. Het is bekend dat konijnen het overgrote deel van vaste planten graag eten.Het is als het ware een delicatesse voor hun.Er zijn echter soorten die ze, in de meeste gevallen althans, wel laten staan. In de duinen en bosrijke omgeving laten ze zelf bijvoorbeeld de Salomonszegel, Jacocb's kruiskruid, Zeedistel , en Stalkruid in de meeste gevallen ongemoeid. Ook de volgende gekweekte soorten laten ze dikwijls staan XXX - Anchusa - Erynngium - Iris - Nepeta - Salvia superba - Saponaria officinalis -Sedum acre - Thymus britannicus en Thymus serpyllum. Uit ervaring weet ik dat ze als EENJARIGE de VERBENA SOORTEN MET RUST LATEN. Ik SAVOTREE BEN HOVENIER EN ZIT MEER DAN 25 jaar ik het vak en ik zie gaarne serieuze TUINVRAGEN te gemoed en ik zal deze dan beantwoorden zo ver mijn kennis rijkt.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2005 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste hovenier Savotree

ik ben de persoon van de vraag over konijnenplaag. bedankt voor uw antwoord.

maar ik heb nog een vraag:

ik weet nooit hoe je anemonen moet planten; de bolletjes zet ik een nacht in het water, maar dan nog kun je het niet goed zien. Ik zet ze daarom vaak op zijn kant, en er komt nooit zoveel van uit. kunt U mij zeggen hoe het moet? bedankt. bobhanna

ve
door verwijderd - Nov 15, 2005 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi bob, Tip voor voorjaar 2006Informatie, teelt:

Anemone japonica 'Honorine Jobert' bloeit lang. Vanaf juli-augustus verschijnen perfect gevormde witte bloemen met een goudgeel hart en blijven het tuinbeeld bepalen tot ver in oktober. Het brede, donkergroene blad van anemonen is heel het seizoen mooi en ook de uitgebloeide bloemen geven een sierwaarde aan het winterbeeld. Anemone vraagt een voedzame grond met veel humus en vocht. Na verloop van tijd breidt de plant steeds verder uit. Deze bijzonder fraaie, vaste plant behoort tot de herfstbloeiers. Anemonen gedijen best op een enigszins licht beschaduwde plaats in een humusrijke grond Succes Fred

ve
door verwijderd - Nov 15, 2005 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mevr demaret u bedoeld Knolletjes: Het is ook moeilijk om te zien wat boven of onderkant van het Knolletje is: Het zijn Anemone blanda en dan diverse cultivars van. Of Anemone coronaria (de gewone-KNOL-ANEMONE )XXX - Tip- Kiem de knolletjes voor in een mengsel van 3 delen Tuinturf vermengd met 1 deel scherpzand (Zilverzand)Hoe wel altijd als vuistregel het volgende in acht.BOL OF KNOL 2X Dikte diep planten nooit dieper want dit gaat ten kostte van groei en bloei van de plant. En ook nooit te ondiep vanwege vroeg uitlopen waardoor de neus of blad in de koude en schrale wintermaanden bevriezen. Succes ermee namens SAVOTREE en bedank voor u  serieuze  Tuinvraag