ma
door mauriceW73 Jul 8, 2024 om 11:45
Huishouden & energie

Wat is de beste plaats voor een rookmelder en hoeveel per verdieping?

Is het aan te raden om op elke slaapkamer of vertrek een rookmelder te monteren en wat is de beste plaats aan het plafond?? Bij de deur ? In het midden??

4013 10 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Jul 8, 2024 om 11:54
602 Antwoorden / 1 Vragen

Sowieso:

Altijd aan het plafond
In alle vluchtwegen
Zorg dat je ze altijd kunt horen

Hier vind je uitgebreid antwoord op je vragen https://www.brandpreventiewinkel.nl/blog/waar-rookmelder-plaatsen/

Nog veel meer info vind je hier https://www.brandpreventiewinkel.nl/blog/

marita5
door marita5 - Jul 8, 2024 om 12:00
11653 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mauricew73 ,

Zie deze link , klik ook bovenaan op Informatie en Veelgestelde Vragen .

https://www.rookmelders.nl/

hereistom
door hereistom - Jul 8, 2024 om 12:02
755 Antwoorden / 1 Vragen

Aan het plafond in het midden op elke verdieping, gang/hal is meestal de beste plaats.
Ook eentje in de meterkast en boven de plek waar je batterijen/accu's oplaadt.

Franske1958
door Franske1958 - Jul 8, 2024 om 12:19
458 Antwoorden / 3 Vragen

Nooit hangen op een plafond vlak in de buurt van de deur van de douche.    Als na het douchen die deur
van de douche open wordt gezet dan s er een grote kans dat dat ding afgaat vanwege het condensvocht.

Iv
door Ivo W Jul 8, 2024 om 12:41
765 Antwoorden / Vragen

Bij correcte ventilatie van de badkamer is dat echt geen probleem.
Als er na het openen van de badkamerdeur zoveel stoom de naastliggende ruimte in gaat dat een rookmelder daar op reageert, dan is er onvoldoende ventilatie in de badkamer.

Th
door Theawaalen Jul 8, 2024 om 13:01
114 Antwoorden / 5 Vragen

Of men douchte zo heet

rj
door rjw Jul 8, 2024 om 14:37
3371 Antwoorden / 5 Vragen

Praktisch vrijwel onmogelijk. Je wilt immers op ieder gang of overloop een rookmelder hebben, en een badkamer komt vrijwel altijd uit op een gang of overloop.

Iv
door Ivo W - Jul 8, 2024 om 12:44
765 Antwoorden / Vragen

In elke "verkeersruimte" hoort een rookmelder. Dus in de hal, op de overloop, op de voorzolder, in het trappenhuis of hoe je het ook allemaal noemt.

Daarnaast is het aan te raden om in elke ruimte met een verbrandingstoestel een rookmelder én een CO-melder te hangen. Dus in de kast met de cv-ketel, in de (woon)kamer met houtkachel, pelletkachel of open haard, in het tuinhuisje met houtkachel of gashaard en dergelijke.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 8, 2024 om 13:09
7364 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Hoe en waar hang je zo'n melder op?
Minimaal eentje op elke verdieping
Hang op elke verdieping in je huis er tenminste eentje op, adivseert de brandweer. Om te beginnen plaats je een rookmelder in de hal van je huis. Als je huis een overloop heeft, hang daar een tweede exemplaar op.
Voor meer veiligheid raadt de brandweer ook deze plekken aan
Voorzie alle slaapkamers van een rookmelder, hang er een op in de woonkamer en voorzie voor maximale veiligheid alle ruimten waar brand kan ontstaan van een rookmelder.
In ruimtes met opladers en wasmachine
Hang een rookmelder op in iedere ruimte waar apparaten worden opgeladen zoals bijvoorbeeld je telefoon, tablet, fietsaccu’s et cetera. Plaats verder een rookmelder op de plek waar je wasmachine en/of wasdroger staan, mits dit niet de douche of badkamer is. De condens die vrijkomt bij het douchen kan namelijk een rookmelder laten afgaan.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/wat-moet-je-weten-over-rookmelders-lees-het-hier

gerbera
door gerbera - Jul 8, 2024 om 13:16
7466 Antwoorden / 14 Vragen

Bij aanschaf van een (goede) rookmelder staat in de gebruiksaanwijzing waar en hoe u deze moet plaatsen. U moet ze zeker niet bij een deur, of badcel hangen omdat ze dan bij tocht en vocht te pas en te onpas gaan werken. Lijkt  mij dat u zelf kunt inschatten in welke ruimte u ze plaatst en is de slaapkamer zeker aan te bevelen. Tevens is het aan te bevelen een COmelder te plaatsen in de ruimte waar de CV ketel hangt. Rookmelders worden op het hoogste punt, dus normaal het plavond, geplaatst, CO melders op ooghoogte omdat koolmoonoxide naar beneden daalt terwijl rook langs het hoogste punt trekt..

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 8, 2024 om 21:33
1867 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Maurice,

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een rookmelder, die is aangesloten op het stroomnet :

https://www.bol.com/nl/nl/l/rookmelders-werkend-op-netstroom/13423/4269213085/

1paul
door 1paul - Jul 9, 2024 om 07:35
3327 Antwoorden / 0 Vragen

aan het plafond en 1 op elke verdieping!

Hal dus of overloop of op zolder boven de trap, rook is warm en stijgt dus op naar boven, trapgat is daar een mooie gelegenheid voor vandaar de plaatsen die ik aangeef!!

vandaar ook dat men aangeeft, slaap met de deuren van de slaapkamer gesloten, dit scheelt in inademen van rook als er brand uitbreekt, mensen verbranden namelijk niet in eerste instantie maar stikken door de rook!!