MartinnitraM
door MartinnitraM Oct 2, 2024 om 15:17
Huishouden & energie

Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?

Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ?

3011 19 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Oct 2, 2024 om 15:22
7363 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt niet meedoen als u moet werken en dat kunt u laten weten als het zover is.
Anderzijds is het wel fijn om te weten of uw gasmeter nauwkeurig de standen aangeeft en u niet teveel betaald.

sw
door swat1500 - Oct 2, 2024 om 15:25
3857 Antwoorden / 0 Vragen

Als er niets over een verplichting in de brief staat dan zal die plicht er niet zojn. Twijfelt u over de brief bel dan met Enexis. Controleer wel.eerst of het nummer in de brief klopt met het nummer op de site van Enexis.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 2, 2024 om 15:25
2260 Antwoorden / Vragen

Wat was er dan "onduidelijk"?

rinuszwam
door rinuszwam - Oct 2, 2024 om 15:55
28 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk is dat NIET verplicht ! Als je dat NIET wil , moet je het zeker niet doen !!

wi
door wilhelmina59 - Oct 2, 2024 om 16:02
555 Antwoorden / 0 Vragen

Heb zo'n brief in januari gehad van Stedin. Na controle vloog de meter met terugplaatsen er compleet uit. Ben een half jaar later en drie (nieuwe)exemplaren eindelijk van die ellende af
En nee bij Eneco staat nog steeds die foute 1700KW  in het overzicht.
Zo fijn allemaal.
Wat betreft de ik moet een dag vrij nemen opmerking. Ook uw medemens moet zijn/haar werk doen.
Het is uw keus maar als dat ding fouten maakt en u laat dit niet controleren bent u zelf verantwoordelijk  voor de schade.

in
door inno1 - Oct 2, 2024 om 16:25
141 Antwoorden / Vragen
ro
door ronny530 - Oct 2, 2024 om 16:46
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Netbeheerders zijn wel verplicht om steeksproefsgewijs meters te controleren en als uw gasmeter gecontroleerd dient te worden bent u m.i. verplicht om er aan mee te werken.
Of u daar toe verplicht bent zal ook in de brief van Enexis staan en als die veplichting in die brief opgenomen is dan dient u toegang tot de gasmeter te verlenen.
Let wel zo'n steekproef  betreft niet enkel de ijking maar ook de controle op veiligheid van de gasmeters die in vele woningen aanwezig zijn.

rj
door rjw - Oct 2, 2024 om 16:53
3371 Antwoorden / 5 Vragen

Wees blij dat het slechts een steekproef is. Vroeger kwam de meteropnemer 1 keer per jaar langs waar je voor thuis moest blijven. En vrije dagen die iemand krijgt zijn niet alleen voor "leuke" dingen, maar ook voor andere zaken die tijdens werktijd moeten gebeuren.

pe
door pebk - Oct 2, 2024 om 17:10
597 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kunt u de brief scannen fotograferen en hier plaatsen (wel even de personalia en andere herleidbare gegevens afdekken).

Dit zou in ieder geval uw vraag minder onduidelijk maken.

Thijs12
door Thijs12 - Oct 2, 2024 om 21:39
609 Antwoorden / Vragen

Doen ze dat gratis? Kun je je daar ook zelf voor aanmelden? Ze mogen morgen komen.

A van Kampen
door A van Kampen - Oct 2, 2024 om 23:07
24 Antwoorden / Vragen

Informatie over de Steekproef.

Wanneer de populatie, waar uw meter onder valt, heel klein is kan het zijn dat de netbeheerder alle meters  uit die populatie moet controleren.
De netbeheerder kan dan wat meer aandringen om uw meter te mogen controleren.

1paul
door 1paul - Oct 3, 2024 om 07:59
3327 Antwoorden / 0 Vragen

als je werkt ben je niet thuis, denk niet dat er dan een sanctie op rust maar wel de mogelijkheid dat je meter vervangen gaat worden..

Thijs12
door Thijs12 - Oct 3, 2024 om 08:13
609 Antwoorden / Vragen

Je moet natuurlijk meewerken als Enexis ca een uur bij zijn meters moet zijn. Over datum en tijdstip is bij Enexis naar mijn ervaring altijd overleg mogelijk. Je hebt niet het recht om die steekproef tegen te houden.

gerbera
door gerbera - Oct 3, 2024 om 14:22
7466 Antwoorden / 14 Vragen

Hoezo een hele midag wachten, als het goed is kunt u, zoals in de brief staat, een afspraak maken op een voor u geschikte datum en tijd. Och en een middagje vrij is ook wel eens goed kan u ff tot rust komen van al dat gejakker.☺

ro
door ronny530 - Oct 3, 2024 om 15:18
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Een dag vrij nemen voor een gasmeter steekproef wil menigéén dan weer niet maar en dag vrij nemen voor een nieuwe wasmachine of tv dan weer wel want dat is leuk.
Zo'n aankondigingsbrief wordt ruim van te voren verstuurt en als de afgesproken datum niet uitkomt in veel gevallen ook te veranderen en daarbij hoeft u als er iemand in de woning aanwezig er zelf niet bij te zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 4, 2024 om 14:07
16966 Antwoorden / 202 Vragen

U bent absoluut en zeker nooit verplicht om aal welke enquete/steekproef dan ook mee te werken. Indien de vraag inderdaad van Enexis is zou ik er wel aan mee werken maar nu u aangeeft dat de brief u.i. onduidelijk zou ik zan wel navraag doen bij Enexis en indien het inderdaad niet van Enexis afkomstig is, dan melden aan de www.fraudehelpdesk.nl. Er een vrije dag voor moeten opnemen zou ik zeker niet doen! Indien uw leverancier zonodig bij u inderdaad een steekproef wil doen behoort er dan m.i. een vergoeding voor te worden gegeven.

Zou een steekproef valide zijn dan zal men niet alleen de meterstanden moeten controleren met een bepaalde tussenpauze maar ook op de een of andere maniet uw eventuele werkelijke verbruik in die ooeriode vast te stellen en dan komt bij mij wel de vraag op: hoe doen ze dat dan?

Ergo, doe in ieder geval navraag bij Enexis.

Thijs12
door Thijs12 - Oct 4, 2024 om 14:34
609 Antwoorden / Vragen

Eigenlijk is Enexis best wel duidelijk op hun website. Jammer dat dat blijkbaar in de brief niet lukt.

https://www.enexis.nl/meter/energiemeters-en-veiligheid/steekproef

ba
door bakkersjors - Oct 4, 2024 om 17:20
49 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkt tijdens het onderzoek dat de meter meer afwijkt dan wettelijk is toegestaan? Dan vervangen wij meteen zowel uw gasmeter als uw elektriciteitsmeter, ongeacht in welke meter de afwijking zit.

Aldus de website.
Maar waarom de electriciteitsmeter vernieuwen als de gasmeter "kapot"is?
Of vice versa?

rj
door rjw Oct 4, 2024 om 17:26
3371 Antwoorden / 5 Vragen

Omdat die bijna altijd even oud zijn. 1 keer langs gaan is veel goedkoper. Het vervangen van een meter zelf is maar een fractie van de tijd die de monteur nodig heeft per adres

Thijs12
door Thijs12 Oct 4, 2024 om 17:45
609 Antwoorden / Vragen

Misschien omdat de gasmeter op de electriciteitsmeter is aangesloten en het een samenwerkend geheel is of in ieder geval hoort te zijn.

ba
door bakkersjors Oct 4, 2024 om 19:11
49 Antwoorden / 0 Vragen

dat is nieuw voor mij, hoe kom je daarbij?

adriaan2
door adriaan2 - Oct 4, 2024 om 19:04
107 Antwoorden / 0 Vragen

Het enigste is wat ik kan adviseren om contact op te nemen met Enexis. Kennen ze de brief niet dan is het misschien nep om bij U binnen te komen hetgeen onze buurvrouw in Bergen op Zoom overkwam. Bij ons belden een paar roemenen, gekleed in een overall van de watermaatschappij, om de meter te vervangen. Die was een week daarvoor al vervangen. De waterleverancier zei dat ze die monteurs niet kenden. Ik heb ze dus de deur gewezen. Niets meer van gehoord.  Dus opgepast.