Si
door Simoly Sep 5, 2023 om 14:42
Vrije tijd & tuin

Mag de nieuwe poort van de buren naar buiten toe openen?

Onze buren hebben hun tuin vernieuwd. Nu hebben ze een poort geplaatst, die naar buiten toe opent. Daardoor zwaait de deur nu over onze gedeelde in- en uitrit naar de parkeergarage. Aangezien zowel hun nieuwe schutting, als hun nieuwe poort geheel dicht zijn, kunnen de buren vanuit hun tuin ook echt niet zien of er iemand over de in- en uitrit rijdt. Wij hebben een hybride auto, die vaak amper geluid maakt. Daardoor is het zeker mogelijk dat de poortdeur van de buren eens tegen de auto aan zal zwaaien. Ook kun je er met de auto niet langs wanneer de deur voor een deel open staat (alleen bij 180 graden open zou dit passen).

De buurman geeft aan dat de poort blijft zoals hij blijft (poort en schutting zijn net klaar en nu is hij zelf de tuin nog aan het vernieuwen). Mag dat zomaar? En zo niet, wat kunnen wij dan doen?

9266 22 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Sep 5, 2023 om 14:55
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Mijnsinziens mag dit niet, hij komt over grond die niet zijn eigendom is. Maar informeer eens bij de apv bij uw gemeente. Bel anders met het Juridisch Loket. Teken NU in elk geval bezwaar aan, bent u niet te laat.

ju
door juliomariner - Sep 5, 2023 om 15:00
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Of het wel of niet mag weet ik niet. (Ik vermoed niet) maar de buurman had in ieder geval het fatsoen kunnen hebben u te vragen.
Aangezien de buurman aangeeft dat de poort zo blijft als ie is vermoed ik dat een goed gesprek weinig zin heeft. Ga eens informeren bij het juridisch loket of de gemeente.

atlas1302
door atlas1302 - Sep 5, 2023 om 15:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik lees enkelvoud, dus één poort. Dat is wel een hele brede dan, en niet gewoon een deurtje van 80/90 cm. Normaal gesproken gaan deuren naar binnen open, mijn dubbele poorten waarvan ik er drie heb slaan allemaal naar buiten open. Als de buurman dan een poortstop maakt zodat de deur niet verder kan uitslaan is het probleem volgens mij opgelost toch?

Waarom kan de poort niet naar de andere kant open?

Si
door Simoly - Sep 5, 2023 om 15:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ter aanvulling:

Het gaat om een normale poort van zo'n 90 cm. Deze poort opent direct aan/boven het schuine pad naar de garage. Dit pad is van de bewoners van de 4 kwadrantwoningen en het loopt tussen onze tuin en die van de desbetreffende buren door. De in- en uitrit is precies breed genoeg voor een auto, dus ook wanneer de poort een klein beetje open staat, steekt deze uit over onze gedeelde grond. Vanuit de garage zou je recht op de deels geopende poortdeur inrijden.

De poort zou prima naar binnen toe kunnen openen. De tuin is zeker groot genoeg en de oude poort opende ook naar binnen toe.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 5, 2023 om 16:22
2095 Antwoorden / Vragen

Uw buurman heeft door de deur om te draaien een gevaarlijke situatie gecreëerd. Ik denk alleen dat de grond een mandelige zaak is en dat de gemeente geen bevoegdheid heeft hierop in te grijpen en dat u vermoedelijk naar de kantonrechter moet.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2023 om 16:39
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Zolang er geen oplossing is gevonden kunt u als u de dichte poort nadert de claxon gebruiken.

sw
door swat1500 - Sep 5, 2023 om 16:57
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Tenzij in de lokale apv daar een verbod over is opgenomen is het toegestaan.
Niets let u om.op.uw eigen grond een stop te plaatsen zodat de poort niet over uw grond open kan gaan/staan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 5, 2023 om 18:09
2095 Antwoorden / Vragen

Niets let je ook de poort dicht te spijkeren maar ergens voel je dat je daar niet mee weg gaat komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 5, 2023 om 17:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Aaanvullend:

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

N
aar mijn mening mag het ook niet. Zouden er problemen blijven, de Rijdende Rechter kan hier ook iets mee

gr
door gravin2 Sep 6, 2023 om 09:36
24 Antwoorden / Vragen

Hee? een naamgenoot?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 5, 2023 om 21:14
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Simoly,

Kunt u wat foto's plaatsen van de situatie?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

Om welke gemeente gaat het?

Me
door Meindo Sep 6, 2023 om 19:11
64 Antwoorden / Vragen

En daar is onze Amsterdrammer weer.

atlas1302
door atlas1302 Sep 10, 2023 om 19:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Maar hij heeft wel gelijk, een plaatje zegt meer dan een heel verhaal.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 10, 2023 om 20:39
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Inderdaad @Atlas1302,

Het schema van TS is erg onduidelijk.....

Gaat het om een 2 - onder1 -kap - villa-woning?

Iv
door Ivo W - Sep 5, 2023 om 21:39
734 Antwoorden / Vragen

Een officieel verbod zal er niet zijn. Wel mag een poort of deur die naar buiten open gaat nooit hinder of gevaar veroorzaken voor passanten. Als de openbaar toegankelijke ruimte buiten de poort zo is ingericht dat passerende voetgangers, fietsers of automobilisten normaal gesproken vlak langs de poort lopen of rijden, dan mag de poort op die plek dus niet naar buiten open gaan, omdat dat hinder/gevaar oplevert.

Het is een gedeelde in/uitrit.
Dan is er vermoedelijk ook een VVE. En anders is er een verhuurder die eigenaar is van het hele complex. Doe eens navraag bij hen wat zij van de nieuwe situatie vinden.

1paul
door 1paul - Sep 6, 2023 om 08:26
3173 Antwoorden / 0 Vragen

hij moet deze weghalen naar mijn idee, althans de draairichting omdraaien en de poort moet op eigen erf blijven.

lees dit artikel maar eens.

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5/artikel1

staat dit in:

  • 1Eigendom is het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben.

  • 2Het staat de eigenaar met uitsluiting van een ieder vrij van de zaak gebruik te maken, mits dit gebruik niet strijdt met rechten van anderen en de op wettelijke voorschriften en regels van ongeschreven recht gegronde beperkingen daarbij in acht worden genomen.

  • 3De eigenaar van de zaak wordt, behoudens rechten van anderen, eigenaar van de afgescheiden vruchten.

er staat dat je vrij gebruik moet kunnen maken van de zaak, op dit moment kun je dit niet, wil de buurman niets zul je dit rechtens af moeten dwingen!

Franske1958
door Franske1958 - Sep 6, 2023 om 10:17
433 Antwoorden / 2 Vragen

Er is wel een manier maar die is niet helemaal netjes. pak uw fiets als U verwacht dat buurman de poort gaat openen. en  rijdt vervolgens "per ongeluk" met uw fiets tegen die opengaande poort aan. Roep vervolgens "Buurman wat doet U nu?"  (Die tekst heb ik ooit op TV gehoord)  en eis dat die poort
anders gemonteerd gaat worden om blijvend letsel bij de volgense botsing met die poort te voorkomen.  Nu hebt U een hele goede juridische reden om hem die poort verplicht anders te moeten laten monteren. U bent immers al eens tegen die openslaande poort aangefietst.

mo
door mof - Sep 6, 2023 om 11:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Door de poort wordt een deel van de gezamenlijke uitrit door uw buren geclaimd. Het is een gezamenlijke uitrit waar u dus gezamenlijk van elke vierkante centimeter gebruik moet kunnen maken. Als de buren niet willen veranderen, zet u daar gewoon iets voor zodat de deur niet langer kan worden geopend. De deur is van de buren, dus het openen moet grond claimen die van de buren is. Geen gezamenlijke grond.

pr
door prikker - Sep 6, 2023 om 12:04
15 Antwoorden / 1 Vragen

Die poort gaat hij natuurlijk niet zo maar verwijderen, maar geef hem aan dat een belemmering van de poort om verder dan 90 graden open te gaan redelijk is....

Een poortstop of constructie aan de binnenkant van de poort maakt dit eenvoudig mogelijk.

Beter in der minne geschikt dan de dure en vervelende weg naar een rechter op te zoeken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 6, 2023 om 16:30
2095 Antwoorden / Vragen

TS is bang dat hij met de auto tegen de deur aanrijdt als deze onverwacht opengaat. Hoezo helpt het als deze deur maar 90 graden open kan? Dat is haaks, méér in de weg kan die deur dan niet zitten.

Jo
door John224 - Sep 6, 2023 om 13:37
5 Antwoorden / Vragen

een paaltje neerzetten op uw eigen grond zodat de poort niet verder dan 90 graden open kan ;-)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 6, 2023 om 16:31
2095 Antwoorden / Vragen

TS is bang dat hij met de auto tegen de deur aanrijdt als deze onverwacht opengaat. Hoezo helpt het als deze deur maar 90 graden open kan? Dat is haaks, méér in de weg kan die deur dan niet zitten.

Me
door Meindo Sep 6, 2023 om 19:12
64 Antwoorden / Vragen

Tha Henkdezevende, sommigen weten niet wat 90 graden is.

ro
door ronny530 - Sep 6, 2023 om 18:46
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Logischerwijs zou je denken dat de poort naar binnen opendraait en daarmee ook op eigen terrein blijft maar deze buurman denkt daar blijkbaar anders over.
Wat is het nut van een naar buitendraaiende poort als er toch een soort van tegelpad gelegd wordt want door het gras naar de poort lopen heeft ook geen enkele nut.
Wie weet doet de buurman het expres want echt voordeel heeft hij er niet van en zeker niet als hij met een fiets vol boodschappen eerst af moet stappen, de poort open moet gaan maken en zodra die binnen de poort is weer terug moet lopen om de poort te sluiten.
Wie weet is hij het doorgaande verkeer van en naar de parkeergarage wel helemaal zat maar dat geeft hem nog geen toestemming om de doorgang tot de parkeergarage te belemmeren mede omdar er geen voetpad ligt en de poort op de doorgaande in/uitrit grenst.
Ik vrees toch dat u er voor nu niets aan kunt veranderen want voor zover ik weet is er voor tuinpoorten die naar binnen of naar buiten openen geen exacte wetgeving.

alk
door alk - Sep 7, 2023 om 13:11
86 Antwoorden / 9 Vragen

Meerdere mensen schijnen totaal geen ruimtelijk inzicht te hebben en simpelweg niet te begrijpen wat 90 graden voor een hoek is.

De situatie met de poort lijkt enigzins op een automobilist op de openbare weg die onverwacht de autodeur opent waarna er een andere weggebruiker tegenaan rijd. Hij is in bijna alle gevallen aansprakelijk voor de doorgaans zeer enstige letsels welke kunnen optreden.

Voor de juridische kant, zie www.letselschadespecialist.nl

atlas1302
door atlas1302 Sep 7, 2023 om 13:55
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als je op een weg tegen een openstaande deur rijdt, ben je kleurendoof. Een automoblist moet zich overtuigen dat bij het openen van zijn portier, andere weggebruikers daar geen hinder van kunnen hebben.

U werkt voor letselschade neem ik aan?

Si
door Simoly - Sep 10, 2023 om 18:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er werd om een foto gevraagd. Aangezien ik het niet netjes vind om een foto van onder andere het eigendom van onze buren te plaatsen, heb ik een schematische weergave gemaakt.

atlas1302
door atlas1302 - Sep 10, 2023 om 19:30
341 Antwoorden / 13 Vragen

Tussen twee tuinen door loopt een oprit/afrit naar de parkeergarage, gemiddelde breedte auto is 2.20 mtr dus het pad zal dan +/- 5 mtr. zijn. Je moet elkaar kunnen passeren toch?

Daar zijn dan twee deuren voor nodig van 2.50 mtr om die oprit te sluiten, hoe kan ik dan lezen dat er maar een deurtje van 0.90 mtr. aanwezig is, die naar buiten openslaat?

In uw tekening zie ik geen enkele maatvoering, ook zijn de deuren niet op dezelfde afstand gemonteerd t.o.v. de oprit.

Neem een schuifpoort op rails, bediening via een commander en je bent van het hele gedoe af. Staat chic, is veilig en je hoeft de auto niet te verlaten. Doe de conversatie eens via een gezellige b.b.q dag, om elkaar ook eens wat beter te leren kennen. Behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 10, 2023 om 20:22
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Simoly,

Uw bijgevoegde schema is nog steeds onduidelijk:

Zitten de garages aan elkaar?

Wat zijn de afmetingen?

Waar staan de huizen?

Si
door Simoly - Sep 10, 2023 om 22:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om een parkeergarage voor 4 woningen. We wonen namelijk in een kwadrantwoning: een vierkant gebouw waarvan iedere hoek dus een woning is. Het pad naar de garage is misschien 2,5-3m breed.
De kelder ligt recht onder de 4 aan elkaar liggende woningen. In de kelder heeft iedere woning een stuk voor zichzelf ( het gedeelte dat ook recht onder de eigen woning ligt) en het middenpad delen we. Het gaat dus niet om een echte grote parkeergarage met schuifhek o.i.d., maar om een kelder met garagedeur, waar de bewoners van de 4 woningen 1-2 auto's op hun eigen kelder terrein kunnen parkeren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 10, 2023 om 22:32
2095 Antwoorden / Vragen

Voor mij verandert er niets, de grond lijkt mandelig en uw buurman creëert een potentieel gevaarlijke situatie op uw gemeenschappelijke grond. Er is geen bevoegde autoriteit die dit kan verbieden anders dan de rechter tenzij de splitsingsakte hier iets over zegt.

Iv
door Ivo W Sep 11, 2023 om 15:54
734 Antwoorden / Vragen

Nogmaals mijn vraag: is er een VVE?

Lijkt me wel, gezien het gezamenlijke belang in de parkeerkelder.
Praat even met de andere buren die ook potentieel last hebben van de poort, roep een vergadering bijeen (conform de statuten van de VvE) en neem als besluit dat de draairichting van de poort binnen X weken zo gewijzigd moet zijn dat deze niet meer over de gezamenlijke toegang naar de parkeerkelder draait.

Vrij simpel.

Tenzij jullie een slapende VVE hebben. Maar dan zullen er in de toekomst nog wel grotere problemen ontstaan.