bo
door bookishjohn Oct 7, 2016 om 19:26
Vrije tijd & tuin

Mag een voetbalclub leden verpichten vrijwilligerswerk te doen

Wij hebben een voetbal team de leden worden gesommeerd om vrijwilligerswerk tedoen zo niet komt er een boete overheen betaal je deze niet krijg je een aanmaning
Mag dit

15114 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2016 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo'n club is vaak een vereniging en sterk afhankelijk van de vrijwilligers. Dus wilt u dat niet, dat zult u een club moeten zoeken die betaalde krachten heeft. De kosten voor het lidmaatschap zullen dan ongetwijfeld aanzienlijk hoger uitvallen.

getty
door getty - Oct 7, 2016 om 19:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarschijnlijk staat dit in het reglement wat door de leden is vastgesteld.

vd
door vdlieuw - Oct 7, 2016 om 19:44
211 Antwoorden / 6 Vragen

Het is zeer gebruikelijk bij alle mogelijke verenigingen om de leden mee te laten draaien
in bardienst en ander werk dat de club ten goed komt of onderhoud dat gepleegd moet worden.
Als compensatie is er dan meestal enige korting op lidmaatschap of korting op aanschaf clubkleding e.d.
Dit alles zal wel omschreven staan in het huishoudelijk reglement van de vereniging. Elk nieuw lid behoort
dat HR in bezit te krijgen en voor ontvangst te tekenen zodat elk lid op de hoogte is van wat de regels van de
club zijn.
Dus als dat bij uw club zo geregeld is staat het bestuur in zijn/haar recht. Heeft u geen trek in sie vrijwillige bijdrage
dan zult u een andere club moeten zoeken (als het bestuur zegt dat u dan kunt vertrekken).

tenormin
door tenormin - Oct 7, 2016 om 19:49
16850 Antwoorden / 108 Vragen

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1651381
Mij lijkt het redelijk normaal, clubs draaien meestal op vrijwilligers en als de meeste mensen het laten afweten: misschien daardoor boete en aanmaning (als bangmakertje misschien). Maar inderdaad: lees het reglement eens door.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 7, 2016 om 20:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit heb ik echt nog nooit gehoord, een boete omdat je geen vrijwilligerswerk doet. Lijkt me zo ook niets meer met 'vrijwillig' te maken hebben. Ik kan me wel voorstellen dat je geroyeerd kan worden als je helemaal niets wilt bijdragen aan activiteiten, maar een boete, dat komt op mij nogal idioot over.
Ik denk dat zoiets voor de rechter geen stand houdt. Wel kan ik me voorstellen dat actievere leden een korting krijgen voor hun goede inzet.

pi
door pieterwolters Oct 9, 2016 om 20:22
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Bij onze tennisvereniging is er al jaren een regeling dat als je geen bar- of keukendienst wilt draaien je dit af kunt kopen voor 25 euro zodat ze iemand in kunnen huren. Zo gek is het dus niet.

Ik denk dat als je je eigen vereniging voor zoiets voor de rechter gaat slepen je net zo goed je lidmaatschap kunt opzeggen. Het is een VERENIGING waar je met z'n allen iets van moet maken. Dat jij aan een rechtzaak denkt zegt veel over jouw houding t.o.v. de maatschappij.

zoekster1
door zoekster1 Oct 9, 2016 om 22:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat zegt dat dan over mijn houding t.o.v. de maatschappij? (behalve VEEL) By the way, ging natuurlijk over de verenging die het lid voor de rechter sleept als die de boete niet wil betalen. Maar het zegt weer VEEL over jou dat je dat niet door had.

ph
door philip36 - Oct 7, 2016 om 20:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zal wel betrekking hebben op jeugdleden.
Ik zou het zelf niet accepteren.

Meestal worden de jeugdleden opgedragen om bepaalde werzaamheden te doen, oudere leden worden niet gevraagd, die zouden ervoor bedanken.

Je gaat bij een voetbalclub om te voetballen en niet om vrijwilligerswerk te doen.

Dan moeten ze de contributie voor alle leden maar wat verhogen om dat werk betaald te laten doen

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2016 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die "boete" is overigens helemaal niet ongebruikelijk bij verenigingen. Bij bijvoorbeeld de meeste waterspirtverenigingen hebben de leden een verplicht aantal "werkbeurten" op zaterdag in de winter. En die kunnen soms ook "afgekocht" worden.

Dat houdt het liggeld voor iedereen laag.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2016 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als een vereniging personeel in dienst gaat nemen om werkzaamheden te verrichten, worden ze ook btw plichtig. Zit een vereniging ook niet op te wachten.

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2016 om 02:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eerst maar eens de reglementen van de club door, daar zal ongetwijfeld iets over in staan. Of dat zoiets bekend wordt gemaakt bij de aanmelding op een aanmeldingsformulier o.i.d. Ook kan het zijn dat vrijwilligerswerk doen een voorwaarde is van het lidmaatschap/toetreden tot de club.
Bent u het niet met de regels eens dan kunt u dit als lid aankaarten bij het bestuur en op een ledenvergadering als agendapunt (laten) opvoeren en dan zelf bij de vergadering aanwezig zijn.
Anders kunt u uw lidmaatschap volgens de regels opzeggen en lid worden van een club die alleen betaalde krachten voor alles heeft en dan veel meer contributie betalen.
Ik vind overigens wel opvallend dat dergelijke vragen vooral over voetbalclubs en leden ervan gesteld worden en mensen nogal bezwaar ertegen schijnen te hebben om iets voor de club te doen waar men lid van is.

me
door mein33 - Oct 8, 2016 om 13:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U "verplichten" tot het doen van "vrijwilligerswerk" kan niet aangezien het dan om "verplichte werkzaamheden" gaat die niet op "vrijwillige basis" worden gedaan.
Het kan wel zo zijn dat u bij het aangaan van het lidmaatschap van de voetbalclub ook akkoord bent gegaan met het bij toerbeurt uitvoeren van schoonmaak- en kleine onderhoudswerkzaamheden voor de club.
Dit valt dan onder de noemer :  "Niet alleen de lusten maar ook de lasten".
Een lidmaatschap brengt altijd de nodige verplichtingen met zich mee en bestaat niet alleen uit het zitten aan de bar van het clubhuis.
En het gezamelijk uitvoeren van een klus(je) draagt bij aan de saamhorigheid binnen de club en het team.
En die "geldelijke genoegdoening", ja dat mag als daar binnen de vereniging overeenstemming over is en kan gezien worden als vervanger voor de geweigerde klus(jes).

ha
door halex - Oct 8, 2016 om 21:50
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als de leden dat in de algemene ledenvergadering (ALV) zo hebben afgesproken, dan mag dat. U hebt ook een stem in de ALV, dus als u het met dat beleid niet eens bent, kunt u bij de volgende ALV een voorstel indienen om het af te schaffen.
Waarschijnlijk is de 'boete' een verhoging van de contributie. Doet u geen vrijwilligerswerk, dan betaalt u meer contributie. Omdat in uw plaats iemand anders meer werk moet verrichten (die daarvoor mogelijk korting krijgt) of omdat er een betaalde kracht ingehuurd moet worden om uw verenigingsbijdrage te verrichten.
Overigens vind ik het belachelijk dat u hierover durft te klagen. Een vereniging is een organisatie die tegen lage kosten, draaiend op vrijwilligerswerk, het beoefenen van voetbal aanbiedt. Als u niet wenst mee te doen in een vereniging, vervoegt u zich dan tot een sportschool. Daar kunt u de consument uithangen. Maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan.

ph
door philip36 Oct 9, 2016 om 10:30
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als je kijkt op de website van een willekeurige amateur voetbalclub ziet je ook meestal een rubriek Vrijwilligers.
Hier staan dan de werkzaamheden genoemd waar ze vrijwilligers voor zoeken.
Dat is de manier om vrijwilligers te vinden en niet de makkelijke weg nemen om de voetballers daar toe te verplichten.

ma
door marleenvanh Oct 10, 2016 om 16:38
453 Antwoorden / 1 Vragen

Dan moeten ze in elk geval stoppen met het VRIJWILLIGerswerk te noemen. Dat is het namelijk dan NIET!

ha
door halex Oct 10, 2016 om 19:02
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hahahahahahaha. TS noemt het zo. Het is een net zo gewone verplichting als contributie betalen. Een vereniging zijn alle leden. En daar hoort bij dat iedereen de handen uit de mouwen steekt. Profiteurs horen daar niet thuis.

ra
door raarmaarwaar - Oct 9, 2016 om 03:10
41 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk mag het niet!

me
door mein33 Oct 9, 2016 om 18:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hetgeen u schrijft is wel raar maar niet waar !!

aurora1
door aurora1 Oct 10, 2016 om 19:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@mijn33: + 10

ph
door philip36 - Oct 9, 2016 om 10:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als je kijkt op de website van een willekeurige amateur voetbalclub zie je meestal ook een rubriek Vrijwilligers.
Hier staan dan de werkzaamheden genoemd waar ze vrijwilligers voor zoeken.
Dat is de manier om vrijwilligers te vinden en niet de makkelijke weg nemen om de voetballers daar toe te verplichten.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2016 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

Dus andere vrijwilligers moeten opdraven om te zorgen dat jij je sport kunt beoefenen? Wordt dan geen lid van een vereniging.

ph
door philip36 Oct 9, 2016 om 11:13
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, wat dacht u van de vrijwilligers in de kantine, vervoer naar uitwedstrijden, shirts wassen, lijnrechters, scheidsrechters en wat al niet meer.
Allemaal vrijwilligers die op moeten komen draven om het sporten voor de leden mogelijk te maken. Ik heb het ook gedaan, dus kan er een beetje over meepraten.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2016 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan zou je van de leden van die vereniging die niets uitvoeren niets mogen vragen?

ph
door philip36 Oct 9, 2016 om 11:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Mag wel, op vrijwillige basis, geen verplichting en boete.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2016 om 11:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, hogere contributie dan maar. :-))

me
door mein33 Oct 9, 2016 om 15:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Met het verhogen van de contributie pak je dus "alle" leden van de vereniging en dat alleen maar omdat iemand zich te goed voelt om samen met de mede clubleden de vereniging draaiende en voor iedereen betaalbaar proberen te houden.
Ts. zal hier wel te lui of te lamlendig voor zijn, net als bij het gebruik van lettertekens in z'n topic.

ha
door halex - Oct 9, 2016 om 18:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Philip36
Als alle leden in de ALV anders hebben  besloten, dan is dat dus wel verplicht. Kunt u wel vinden dat het niet zo is, maar daarmee hebt u nog geen gelijk.

ph
door philip36 Oct 9, 2016 om 18:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zeg niet dat ik gelijk heb, ik geef mijn mening.
Maar ik vind dat TS het nu zelf maar uit moet zoeken, meningen genoeg gegeven zou ik zeggen.

ha
door halex Oct 9, 2016 om 20:13
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Aha, u bent er zo eentje die zijn mening graag als feit presenteert. Fijne dag verder!

mo
door mof - Oct 10, 2016 om 14:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag, daarvoor hanteren verenigingen statuten en een huishoudelijk reglement. Die kunnen beiden bij algemene ledenvergaderingen worden gewijzigd. Voor de statuten is dan in ieder geval nog een gang naar de notaris noodzakelijk. Voor het HR niet. Gebeurt dus wel democratisch en als het u niet bevalt kunt u het lidmaatschap opzeggen.

ro
door roelfien 65 - Oct 10, 2016 om 14:59
29 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste clubs draaien op vrijwilligers,als je echt begaan bent met de club moet het geen probleem zijn om af en toe je handen eens uit de mouwen te steken om vrijwillig een klusje op te knappen,als er geen vrijwilligers meer waren houden de meeste clubs het niet lang vol.

ma
door marleenvanh - Oct 10, 2016 om 16:36
453 Antwoorden / 1 Vragen

Tja..... VRIJWILLIGerswerk wordt, zoals het woord al zegt, gedaan op vrijwillige basis, omdat er -mede om die reden- geen betaling/vergoeding tegenover staat.  Of zo zou het in elk geval moeten zijn! Voor (veel) verenigingen is het echter een verkapte vorm van GEDWONGEN onbetaald werk, niet zelden omdat voor het inhuren van betaalde krachten de financieën niet toereikend zijn. Dit staat dan in de statuten. De bewoordingen zouden m.i. dan wel eens tegen het licht gehouden dienen te worden....!! Omdat verenigingen sociale clubs (behoren te) zijn, dient iedereen daar zijn steentje aan bij te dragen. Dat er werkelijk boetes zijn en er bij niet betalen gedreigd wordt is natuurlijk wel heel 'fors'. Hoewel.... indien ieder ander lid wel 'netjes' doet wat hem/haar opgedragen wordt zou ik, wanneer ik u was, inderdaad op zoek gaan naar een andere club met een wat normaler regime. Een club waar vrijwillig inderdaad vrijwillig is.

1paul
door 1paul - Oct 10, 2016 om 16:59
3174 Antwoorden / 0 Vragen

mag dit, Nee, het woord zegt het al VRIJWILLIGERSwerk, wel kan afgesproken worden om om de beurt bijvoorbeeld de kleedkamer schoon achter te laten, clubs draaien nu eenmaal niet met betaalde krachten en dus zal er hier en daar hand en spandiensten gedaan moeten worden maar verplichten kan niemand...

persoonlijk vind ik het trouwens een goede zaak dat ook jeugdleden hiervoor ingezet worden met passend vrijwilligerswerk, op deze manier voed de club ook nog eens op, niets is gratis immers in dit leven!!!

wilt u het echt niet en u heeft geen reglement gekregen bij inschrijving heeft de club geen poot om op te staan...

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2016 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Och ja, de jeugdleden opvoeden tot het doen van vrijwilligerswerk voor de vereniging, maar de volwassen leden hoeven dat niet. Perfect voorbeeld voor de jeugd.

ha
door halex Oct 10, 2016 om 22:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat mag wel als alle leden dat in de ALV zo afspreken.

jo
door john.grutters - Oct 10, 2016 om 17:34
2 Antwoorden / Vragen

Als verenigingsman van een overkoepelde organisatie moeten ik over deze vraag vaak meedenken en mee praten.
zover ik weet is hier als een een rechterlijke uitspraak over gedaan. Heb betrof extra contributie voor diegene die geen vrijwilligerswerk deden bij een (ik dacht tennis) club. De uitspraak was dat het terecht was dat er extra contributie gevraagd werd. Ik stel wel eens voor de contributie te verhogen en met extra inzet kortingen te verdienen. Een goed en eerlijk systeem dat ik ook ken van een andere vereniging.

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2016 om 19:55
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Ben het wel met de (tot nu toe) laatste schrijver eens: bij ons (een cricketclub in dit geval) werd toch de contributie verhoogd van notoire "nooit iets doende " vrijwilligers. De score bijhouden: allemaal door vrijwilligers gedaan; de lunches, de tea's, tsja, hoort bij die sport, daarna de derde innings. De mat oprollen, alle gebruikte attriburen veilig stellen (andere sporten werden ook beoefend op de velden). Maar de meeste ouders gaven wel het voorbeeld, eerlijk gezegd, dus de spelers gingen, weliswaar mopperend, ook hun opgelegde taken vervullen. Maar kijk, je bent lid van een club of je hebt een abonnement op, pak hem beet Basic Fit. Daar hoef je het zeker niet. En heb je ook eigenlijk geen band mee....

ph
door philip36 - Oct 10, 2016 om 23:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lijkt me geen goed idee om alleen de contributie van de nietsnutten te verhogen.
Beter zoals denk ik @john grutters bedoelt om in principe de contributie van alle leden te verhogen en leden die vrijwilig bepaalde taken vervullen korting op de contributie te geven.
Het komt op hetzelfde neer maar verhoging van de contributie van de nietsnutten zou je kunnen uitleggen als een straf en korting op de contributie voor leden die wel klussen doen als een beloning.

tenormin
door tenormin Oct 11, 2016 om 00:52
16850 Antwoorden / 108 Vragen

@philip36, het idee om contributie te verhogen was ook niet briljant, werkte overigens ook niet. Maar in alle onschuldigheid: de penningmeester probeerde alles om.... Probleem is en blijft, denk ik, dat het 'amateurs' zijn; wel op hoog niveau waar 'mijn' club speelt, denk ook dat cricket niet, zeker in Nederland, te vergelijken is met Engeland, Pakistan en de rest van de wereld. Een GROTE rest van de wereld, alleen: Nederland heeft weinig spelers. In tegenstelling tot voetbal. En juist daar, in die sectie, lijkt het gewoon te zijn dat men alleen maar voetbalt en de rest van de faciliteiten aan anderen overlaat. Misschien een gevaarlijke uitspraak: dat het hart voor de club ontbreekt.

ma
door manwijf Oct 15, 2016 om 12:10
574 Antwoorden / 1 Vragen

De jeugd is te beroerd, dat ze iets voor de vereniging doet. Handen uit de mouwen houden ze sowieso niet van. What's new? Bij onze vereniging zijn het dan ook alleen de ouderen die vrijwilligerswerk doen. Gewoon omdat ze nog hart hebben voor de club. Het eerste van nu komt alleen nog om dronken worden. Gespierde spijkers, die denken ongetraind de wedstrijd te kunnen winnen. Het is de mentaliteit van nu die rammelt aan alle kanten.
De meeste clubs bij ons in de plaats hebben het dan ook heel zwaar, want als er een vrijwilliger wegvalt, komt er niets voor in de plaats. Veel clubs staat het water al aan de lippen. Mooi toekomst perspectief.