pi
door pietebal Aug 4, 2016 om 13:26
Vrije tijd & tuin

Marktplaats koop ontbinden

Ik kon mijn zelf gemaakte fiets aanhanger verkopen via Marktplaats voor 225 euro, ze hadden 25 euro aanbetaald. Maar nu blijkt dat ik een fietsen drager met 2 elektrische fietsen niet op de kogel mogen (kogel druk mag maar 40kg zijn op mijn auto) Vandaar dat ik mijn aanhangertje wil houden.
Ik heb netjes die 25 euro terug gestort, maar zij dreigt nu stappen te ondernemen. Er is GEEN koop contract alleen via de mail. Wat kan ik verwachten??????.................... Mvg Pietebal

16436 10 Rapporteer

da
door datzoekikop - Aug 4, 2016 om 13:29
251 Antwoorden / Vragen

Dit is een mondelinge/digitale verkoop tussen twee particulieren en daar bestaat geen wetgeving voor.
Betaal die € 25 terug per bank = bewijs en ze mogen naar de hoge raad gaan maar ze verliezen (ze komen er niet eens aan toe).

ja
door jackyh Aug 4, 2016 om 13:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

Denk niet dat dit waar is. 25 euro is reeds betaald en geaccepteerd. Koop/verkoop moet doorgaan.

da
door datzoekikop Aug 4, 2016 om 13:58
251 Antwoorden / Vragen

Maar als de verkoper bij een andere koper meer kan vangen na een "gesloten mondelinge verkoop"geldt dit weer niet kennelijk, als ik de verhalen lees.

ha
door halex Aug 4, 2016 om 19:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kunt u uw antwoord ook juridisch onderbouwen? En daarbij ingaan waarom de figuur van aanbod en aanvaarding uit het burgerlijk wetboek in deze situatie geen overeenkomst met verplichtingen oplevert? Ik leer graag bij namelijk.

Cookies
door Cookies - Aug 4, 2016 om 13:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een particulier werkt natuurlijk niet met een officieel  koopcontract. Maar je hebt wel degelijk een koopovereenkomst. Dat blijkt o.m. uit de aanbetaling. Slechte zaak natuurlijk dat je e.e.a. pas na gaat kijken nadat je dat ding op MP zette.

Je kunt boze kopers aan je deur verwachten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 4, 2016 om 13:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben van mening dat u alsnog moet leveren.  Dit is zo niet netjes.
Er was een aanbetaling gedaan en daarmee is de deal rond.  Restbetaling zou bij ophalen gedaan worden neem ik aan.
Hoe zou u het vinden als u bij een auto of meubels koopt en het bedrijf stort uw betaling terug en weigert vervolgens te leveren.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Diewilik

hansje klein
door hansje klein - Aug 4, 2016 om 13:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat u kunt verwachten is dat de koper het uiteindelijk verbaal erbij zal laten tot en met het in de fik gaan steken van uw aanhangertje. Probeer de emotie eruit te halen (bosje bloemen kan soms helpen) ..... maar u heeft wèl een fout gemaakt.

me
door mein33 - Aug 4, 2016 om 13:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@pietebal,

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, kunt u zeggen ;-))
Hoewel het allerminst netjes is om een verkoop te ontbinden, bent u er net op tijd achtergekomen dat u van de verkoop van uw aanhanger wel eens spijt zou kunnen krijgen.
Als particuliere verkoper heeft u eigenlijk ook een sociale verplichting om een aangegane verkoop door te zetten, maar ik kan mij ook heel goed voorstellen dat u de verkoop ongedaan maakt.
U heeft netjes de aanbetaling teruggestort en zou nu "stappen" van de koper kunnen verwachten.
Over die dreigementen zou ik me maar niet al te druk maken, in de praktijk blijft het meestal bij een verbaal dreigement en dooft het vuurtje, na de eerste teleurstelling, wel uit.
Zorg er wel voor dat uw aanhangertje uit het zicht staat (je weet maar nooit) en mocht het werkelijk tot een andere vorm van geweld (dreigen te) komen doe dan onmiddellijk aangifte hiervan.
Nog veel plezier van/met uw aanhangertje.

marita5
door marita5 - Aug 4, 2016 om 14:05
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Pietebal ,

Ik heb netjes die 25 euro terug gestort,

Dit was de afspraak niet , berouw komt na de zonde .

Kopen en verkopen op marktplaats .

De verkoper is akkoord maar annuleert de verkoop.

Als de afspraak tot aankoop definitief is, mag de verkoper de aankoop niet annuleren. Het moet voor beide partijen duidelijk zijn dat u een afspraak had gemaakt. U kunt de verkoper aanschrijven dat u het product alsnog wilt ontvangen .

Bron : juridischehelpdesk.nl

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is natuurlijk wel een koopcontract. Persoonlijk zou ik nog € 25 extra storten met excuses. Bloemetje laten bezorgen met toelichting.

ha
door halex Aug 4, 2016 om 19:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik wilde hetzelfde antwoord geven, maar las net op tijd uw reactie. +1

gerbera
door gerbera - Aug 4, 2016 om 22:34
7372 Antwoorden / 14 Vragen

En u denkt dat u boven de 40 kilo komt. Hoe zwaar zijn die fietsen dan wel of zijn ze van beton? En als u de accu's verwijderd zijn ze niet veel zwaarder dan een normale fiets. Accu weegt gem. 3 kg.

costnix
door costnix - Aug 5, 2016 om 04:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt de accu's uit de fiets halen en die apart vervoeren. Dat scheelt zeker 5 kilogram per accu.
En verder: "Een man, een man. Een woord, een woord" is het gezegde.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 6, 2016 om 02:00
641 Antwoorden / 77 Vragen

De aanhanger was verkocht. Je hebt de € 25 aanbetaling gekregen. Daardoor is de aanhanger NIET MEER VAN JOU!!!!
Als je hem terug wilt kopen (van behouden is geen sprake meer) zul je moeten onderhandelen en een bod doen, tenminste als de koper hem nog wil verkopen.
Je beweert dat er geen koopcontract is. Dat is er wel in vorm van de aanbetaling. De aanhanger is al verkocht.
Als de zaak escaleert en de koper naar de rechter stapt wint hij altijd en jij mag de advokaats- en gerechtskosten betalen, van jou en de tegenpartij. Heb je een rechtsbijstandverzekering dan vertellen ze je hetzelfde als wat ik hier schrijf en ze doen niets voor je. Duur grapje....... Dus maak zelf maar een nieuwe en lever de oude maar aan de koper. Dan ben je veel goedkoper uit!