tw
door twelve Jan 19, 2004 om 12:12
Vrije tijd & tuin

Mulchen

In diverse boeken lees ik over het mulchen van een groetentuin, na het planten. Voordelen, minder onkruid en de grond krijgt extra voedingsstoffen. Mulchen zou o.a. kunnen met compost, cacaodoppen, gemalen stro en schaaf en zaagstof van vurenhout (onbewerkt wel te verstaan.) Nu kan ik vrij toegang krijgen tot voldoende schaaf- en zaagstof echter niet van vuren maar van merantihout. Nou hoor ik in de wandelgangen dat in merantihout bepaalde stoffen zitten, die niet goed zijn voor de grond. Wie kan mij hier een zinnig antwoord op geven.????

1518 5 Rapporteer

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:29
504 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb geen flauw idee, maar misschien kunt u uw vraag voorleggen op de site van http://www.neerlandstuin.nl.

je
door jeronimo1 - Apr 16, 2004 om 12:29
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeker geen meranti-schaafsel gebruiken, dit geeft inderdaad enorm af wanneer het nat wordt en is waarschijnlijk niet erg goed voor de planten. Aan het afdekken van de bodem met boomschors, zaagsel of cacaodoppen kleeft ook een nadeel. bij de vertering van dit materiaal wordt er nogal wat stikstof aan de grond onttrokken en dat is met name in een groententuin niet handig. Compost toedienen is weer wel een goed idee, dit moet wel door de grond verwerkt worden maar komt de bodemgesteldheid ten goede. Eens in de vijf jaar hoef je dit maar te doen, althans als je dan een laag van ±10cm aanbrengt. Een ander maar wel veel minder fraai idee is wellicht om de tuin af te dekken met anti-worteldoek en gaten te maken waar de planten komen te staan.
succes

pb
door pbtuin - Apr 16, 2004 om 12:29
4 Antwoorden / 2 Vragen

Binnen kort kunt u alle tuin vragen vinden op Http://www.pbtuin.nl.

U kunt dat best gebruiken waar wel een klein beetje en u kunt het het best mengen met koemest liefst vers geen korrels en tuinaarde en dat eroverheen strooien en onderspitten.
dan heeft u goede resultaat en mooie bloemen en groente, het maakt opzich niet zo veel uit wat voor hout het is zolang het maar ondehandeld in en geen gepersthout want de lijmstoffen die daar in zitten zijn niet goed voor de planten

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 12:29
763 Antwoorden / 1 Vragen

een aantal soorten hardhout bevatten net als kastanjeblad en eikenblad looizuur, dit verteerd niet en verzuurd de bodem, de beste manier is gewoon bemesten in het najaar met koeiemest dit duurt ongeveer 4 maanden voor dat de koeiemest actief werkt dus alleen in het najaar gebruiken. hierna kan je de tuin nog bijmesten met kunstmest of organische mest in het tuincentrum zijn voldoende gespecificeerde pakken mest te koop, of zelf compost maken. wil je toch iets tegen het onkruid strooien dan zjn houtsnippers of doppen het beste vergeet alleen niet dat deze voedsel uit de bodem ontrekken dus dan nog wat extra bijmesten.

jo
door joho - Apr 21, 2004 om 04:41
6 Antwoorden / 1 Vragen

mulchen van diverse houtsoorten is vooral goed tegen vorst

voor bemesting hiermee zal ik dit ten strengste afraden vooral omdat het nog geen winter is  .mulchen geeft eerder een verstikkend idee vooral als het te veel is.Dit houd ook het onkruid tegen maar ook de groei.Als er gemulchd moet worden raad ik het alleen aan als de booompjes niet voorstvast zijn om de wortels te beshermen in de winter.Het beste is gewoon met de hand onkruid trekken en bemesten met of koemest of gerotte champions. succes