djintara
door djintara Sep 19, 2007 om 00:22
Vrije tijd & tuin

Onkruid

Beste mensen,

heeft iemand een gouden tip om onkruid te verwijderen? Er mag best wat tussen mijn tegeltjes groeien, ik hou van een "wat rommelige, natuurlijke tuin" maar wat er dit jaar allemaal niet omhoog gekomen is... )-;   hele kroppen "sla" komen tussen de tegels door. Ik probeer het bij te houden maar echt, ben telkens 2 weken bezig omdat ik geen vingertoppen meer over hou en dan... ik hou het echt bij maar opeens is het er weer.. en veelllll. Ik heb het steeds zo "vriendelijk" mogelijk gedaan maar zou er nu eigenlijk wel vanaf willen..... voor een hele poos. Alvast dank!

12410 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 19, 2007 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

met een gasbrandertje van de bouwmarkt

ve
door verwijderd - Sep 19, 2007 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

In grootmoeders tijd werd dat iets anders gedaan. Ik was er zelf niet bij, maar heb me laten vertellen dat minstens elke week de stoep/het terras met de harde bezem geschrobd werd. Daar houdt onkruid niet van. Onderhoud dus. Ook de piepers e.d. werden afgegoten op de tegels, kokend water is heel effectief tegen groen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2007 om 09:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Djintara,

Ik heb zelf dit jaar ook vrij veel last van onkruid, in vergelijking met andere jaren. Met de hand tijdig verwijderen (met wortel en al, voordat er zich zaadvorming heeft gevormd) is uiteraard de beste (en milieuvriendelijkste) methode, maar wel arbeidsintensief.

Voor lastige plekken (tussen tegels, etc) gebruik ik hiervoor middeltjes op basis van (ik geef toe, milieuonvriendelijke) glyfosaat. De bekendste is Roundup, maar er zijn vele andere merken in uw tuincentrum te vinden. Met dit middel moet je wel uitkijken. Je moet het spuiten op het onkruid, maar wel op windluwe dagen (anders verstuift het naar andere planten). Ook mag het die dag niet regenen, want dan speolt het weg. Afhankelijk van het type onkruid, zal dit binnen 1 à 2 weken verschrompelen en afsterven.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 19, 2007 om 09:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling: een mengseltje van groene zeep en azijn schijnt ook wel eens wonderen te doen....

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 19, 2007 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

kokend water, al of niet met bleekmiddel gaat ook. Een doe het zelf markt heeft sinds kort een handige "krabber", staalborstel aan een steel, in de handel. Mag naam niet noemen maar is praktisch.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2007 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik sinds vorige zomer gewone witte azijn, rond de 25 cent bij de Aldi enzo. Gewoon met een plantenspuit opspuiten of met een gieter de grotere plantjes begieten en binnen een paar dagen is alles bruin en veeg je het zo weg. Ik doe het in de zomer 1x per 2-3 weken of wanneer nodig.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2007 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onkruid tussen de tegels kom je nooit vanaf.Het zijn meestal zaadjes die door de wind er tussen komen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2007 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@naaister: da's ook een handige, redelijk milieuvriendelijke, tip. Erg lokaal zure-regenbuitje.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2007 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje late reactie, maar ik denk dat ik je wel kan helpen

Bij de Welkoop kun je een flesje vloeistof kopen dat tegels schoonmaakt alle algen verdwijnen en het onkruid is er ook niet tegen gewassen. Breng het aan volgens de gebruiksaanwijzing en doe dat gewoon 3 á 4keer per jaar dan zal het onkruid je niet dankbaar zijn. Let wel op de andere planten want die lusten het ook niet.

Het middeltje heet Delco Form, het werkende bastandsdeel is: formaldehyde.

Boeren gebruiken het om hun schoenzolen te desinfecteren. ik gebruik het al jaren omdat ik niet van stoepjes schrobben houd.

Doe wat de gebruiksaanwijzing aangeeft en je hebt snel resultaat. Niet naspoelen!!!

veel geluk en minder gepluk!

Els

ve
door verwijderd - Nov 4, 2007 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat een coating voor terrastegels en stenen. Dan smeer je de voegen a.h.w. dicht. Kijk eens bij marluxklaps.be Maar er zijn er meer. In de tuinen van Appeltern gebruiken ze ook iets dergelijks.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2007 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Els, dank je wel! hartstikke lief nog een tip erbij.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2007 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook jij dank!!

ve
door verwijderd - Mar 29, 2008 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Zout over stooien

ve
door verwijderd - Mar 30, 2008 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat lief, zolang geleden maar toch nog weer een tip!

Ik ga ze denk ik allemaal tegelijkertijd uitproberen.

Hartstikke dank je wel!

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Wat ik regelmatig doe is een plantengieter vullen met een halve fles (goedkope) dikke bleek en de rest aanvullen met water en dit over het terras, oprit, paden gieten.

Het werkt het beste met de zon erop, en je tegels worden weer mooi schoon en het onkruid verschrompelt en wordt geel/bruin.

wat ook helpt is Weedol extra, maar is allen in belgie te koop. Essen, tuincentrum Moerkant, het is wel vrij prijzig !!

Probeer eerst maar eens met dikke bleek, maar dan wel met zonnig weer, succes !!

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haai allemaal.

Het is zowat een jaar geleden dat ik mijn oproep plaatste.

Zo aardig, jullie adviezen. Dank jullie allemaal!

Heb ze eigenlijk allemaal geprobeerd. En sommigen hielpen... een heel klein poosje  ((-:

Heb nu zelf de "bijna gouden" tip gevonden.

TATAAAAA..... we hebben een hogedruk-reiniger gekocht.

Okee, na het gebruik ervan moet je je tegels wel weer met aarde of zand "inwassen"maar.... het helpt!!

Tegels worden weer prachtig (o, hadden ze DIE kleur??) en het onkruid??.....  het blijft een maand of 4 weg.

IK ben helemaal gelukkig!

grote groet iedereen,

marja hoogland