fa
door famboermann Sep 3, 2007 om 11:15
Vrije tijd & tuin

Onze perenboom is ziek

Hallo,we hebben in onze tuin een perenboom staan en de buren ook.Nu hebben de bladeren van beide bomen geelbruine vlekken die aan de onderkant in soort van puisten veranderen.

Weet iemand wat dit kan zijn en hoe je dit verwijderd?

Alvast bedankt

3352 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 3, 2007 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.Als er enkele bladeren zijn aangetast kan door deze tijdig af te plukken, voordat de bladeren bruin worden en de mijten de pokken hebben verlaten, een goede bestrijding worden verkregen. In het zeer vroege voorjaar bij het zwellen van de knoppen de fruitbomen met vbc behandelen is het meest doeltreffend. Tijdens het seizoen eventueel insecticiden. De meeste milieuvriendelijke middelen zijn ondoeltreffend. Gelukkig heeft deze perengalmijt weinig invloed op de fruitproductie.

Succes

ve
door verwijderd - Sep 3, 2007 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga even naar deze link Intratuin voer bij, rechtsboven, 'zoeken' perenboom in en je hebt een paar vragen en antwoorden die met die van jouw overeen komen.

Misschien heb je er iets aan, succes,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 08:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Fred,

Waar kun jij VBC nog krijgen als particulier????? Weet je überhaupt wel wat VBC is?

Typisch weer een geval van een klok horen, maar geen idee waar de klepel zich bevind.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 08:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

type eens ziekten perenboom in bij zoeken......

ik had ook een perenboom die ziek was, elk jaar.

toen las ik ergens dat als je een taxus in de tuin hebt staan of in de buurt, dat deze dit veroorzaakt.

het stuifmeel van de taxus doet dat.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is er geen foto, zodat we dit van naderbij kunnen bestuderen, maar afgaande op de beschrijviong zou het ook wel eens Perenpokziekte kunnen zijn. In dat geval zouden de bobbels er mogelijk al in het voorjaar gezeten kunnen hebben, maar niet zijn opgevallen (omdat ze dan ook groen zijn). Gedurende de zomer worden deze bobbeltjes rood en tenslotte zwart.

Welke kleur hebben de puisten bij jou?

Indien de bovenstaande ebschrijving je bekend voorkomt, dan is het Perenpokziekte, veroorzaakt door mijten. Het verschijnsel is te behandelen met spuitzwavel, dat wel in elk tuincentrum te krijgen is.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zijn een beetje geel/bruine bobbels,puisten.En ze zitten alleen aan de onderkant.Wij hebben dit boompje nog niet zo heel lang geleden gekocht,maar hadden het wel gezienbij de buren die ook een perenboom hebben en hetzelfde probleem

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoiets?

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zou weleens "Perenvuur"kunnen zijn.
Een zeer besmettelijke ziekte waar ook meidoorns ziek van worden.
Als het perenvuur blijkt te zijn dan is het zaak zaak om dit snel aan de gemeente door te geven die waarschijnlijk ook gelijk de opdracht zal geven tot kappen waarna het hout verbrand moet worden.

Door wat deze ziekte wordt veroorzaakt weet ik niet precies maar ik dacht (vanuit mijn geheugen) door een klein kevertje.

Zeeland heeft eens zo'n besmetting gekend waarbij vele meidoorn gekapt moesten worden.

Kortom.......
niet lichtvaardig hierover denken en blij zijn als het toch geen perenvuur blijkt te zijn.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe je een foto kunt plaatsen anders kan ik het wel laten zien.

bedankt

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bacterievuur of perenvuur, Erwinia amylovora.

Kenmerken
Jonge scheuten en bloesems
verwelken en verdrogen in de zomer. De scheuten verkleuren naar bruin
tot zelfs zwart, maar het verdroogde blad valt niet af. De infectie
begint in jonge twijgen en kan snel ('vuur') de hele boom of struik
aantasten. Bij het aansnijden van de bast, onder een aantasting, is een
roodbruine, gevlamde verkleuring zichtbaar. Aan de twijgen of aan de
stam zijn soms geelbruine druppeltjes bacterieslijm te zien.
Bacterievuur is heel besmettelijk en wordt gemakkelijk verspreid door
vogels, insecten, wind, regen of besmet gereedschap.

Schadebeeld van bacterievuur

Vatbare bomen/struiken
Cotoneaster (dwergmispel), meidoorn, appel, peer, vuurdoorn en lijsterbes zijn gevoelig voor bacterievuur.

Maatregelen
Aangetaste bomen dienen zo snel
mogelijk te worden verwijderd en vernietigd. Soms is het mogelijk om de
aangetaste delen ruim weg te snoeien om zodoende een boom of struik te
behouden.
Aangetaste takken kunnen in de winter versnipperd worden.
In de zomer is afvoeren noodzakelijk als men besmetting naar andere
gevoelige planten wil vermijden. 's Zomers dient men ook het gebruikte
gereedschap te ontsmetten.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik eens de functie Afbeeldingen zoeken van Google en zoek hier eens op de termen "perenvuur" "bacterievuur" en "perenpokziekte" en kijk eens of er iets is wat op de situatie lijkt die je in je eigen tuin aantreft.

Persoonlijk denk ik niet dat her perenvuur of bacterievuur is, afgaande op je omschrijving, ik denk eerder perenpokziekte, maar daar ben ik niet geheel zeker van.

Als je zelf foto's hebt, kun je die misschien ergens anders op inetrnet zetten en hier een link of URL daarnaartoe plaatsen.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Het doet mij goed dat er naar internet wordt verwezen . Zo ook Vcb=(vruchtboomcarbolineum ) Voor de vraagstelster plaatje /afbeelding/ foto ? Even kopieren meenemen naar de kassa en plakken . succes met de perenboom.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even trainen famboermann
Vragen: 4
Antwoorden: 1
Score: 0
   Zo simpel,

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 08:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

VBC = Vruchtboomcarboleum