ev
door eva1234 Aug 9, 2006 om 22:55
Vrije tijd & tuin

Opzeggen Ned. Boekenclub

Ongeveer 2,5 jaar geleden ben ik lid geworden van de NBC, omdat je daar voor een leuke prijs boeken kunt bestellen. Omdat het hier een 'club' betreft heeft de NBC het wettelijk voordeel dat zij onder de winkelprijs mogen verkopen (zo staat in het magazine en op hun website).

Afgelopen maand heb ik een boek besteld dat in het magazine werd aangeboden voor een prijs van 14,95. Echter bij aflevering van het boek ontving ik een brief waarin meegedeeld werd dat ik 18,95 moest betalen. De reden hiervoor is de in 2005 in werking getreden Wet op de vaste boekenprijs.

Door dit voorval heb mijn vertrouwen in de NBC verloren, aangezien zij niet tegen de afgesproken prijs leveren en desalniettemin het boek wel afleveren en het verhoogde bedrag incasseren.

Hierop heb ik een brief geschreven dat ik PER DIRECT mijn lidmaatschap opzeg. Gezien het feit dat zij zich niet aan de voorwaarden houden, ben ik van mening dat ik mij niet aan de opzegtermijn hoef te houden.

Het antwoord hierop bleek dat ik per maand 2007 kan opzeggen en dus nog minimaal 3 keer verplicht een bestelling moet plaatsen bij de NBC.

Wat kan ik hier tegen doen?

554 5 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Aug 9, 2006 om 23:24
1094 Antwoorden / 2 Vragen

U zult zich aan de geldende opzegtermijn moeten houden en als dat per 2007 is dan kunt u daar niet onderuit. Een abonnement is geen verzekering waarop een en-bloc clausule van toepassing is die door een verzekerde gebruikt kan worden om op te zeggen als de voorwaarden eenzijdig worden verslechterd. Boekverkopers zijn gehouden zich aan de wet te houden. Jammer voor u dus, maar anderzijds krijgt u er wel iets voor terug gedurende 3 kwartalen.

brynnar
door brynnar - Aug 10, 2006 om 09:27
1782 Antwoorden / 27 Vragen

In tegenstelling tot wat Tonnieboy zegt, denk ik dat eer wel degelijk sprake is van misleiding. Op de site van de NBC staat het volgende te lezen (vet/cursieven van mijn hand):

"NBC is niet zomaar een winkel, postorderbedrijf of online shop. NBC is
een club, met leden.
Dit heeft een enorm wettelijk voordeel: alleen een
club mag boeken onder de vaste boekenprijs verkopen
(zoals die voor
alle normale winkels geldt). Dat betekent dat voor u de korting op een
boek kan oplopen tot wel 40%! Dus nergens vindt u boeken zo voordelig.
Lid worden is gratis, sterker nog, het is zeer aantrekkelijk omdat we
nieuwe leden welkom heten met een onweerstaanbaar openingsaanbod. En
hoe langer u lid bent, hoe lager de prijzen voor u worden."

Hier worden m.i. dus beloftes gedaan, die zij niet waar kunnen maken. Aangezien de wet is ingegaan op 1 januari 2005 (ruim 1,5 jaar geleden) is het dan vreemd dat ze deze claim nog op de site hebben staan terwijl dit dus niet kan.

Daarentegen, de wet op de vaste boekenprijs hanteert een uitzondering voor boekenclubs als ECI of NBC (een handelsnaam van ECI overigens). Hierbij kan de boekenclub, in overleg met de uitgever of importeur van de boeken een afwijkende verkoopprijs hanteren. De smoes dat zij dus niet mogen afwijken gaat dus niet op!

Hieronder zal ik de tekst aanhalen van de relevante artikelen uit deze wet. De volledige tekst is na te lezen op o.a. deze site.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Aug 10, 2006 om 09:28
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hierbij de relevante artikelen:

Met excuses voor de verkeerde link: de wet is te lezen op Wet op de vaste boekenprijs.

Paragraaf 4. De boekenclubprijs

Artikel 8

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

a. boekenclub: een verkoper die onder bij of krachtens algemene
maatregel van bestuur nader te stellen regels bedrijfsmatig en op
landelijke schaal boeken verkoopt en distribueert aan uitsluitend
particuliere eindafnemers, zijnde natuurlijke personen die voor de
periode van minimaal één kalenderjaar koopverplichtingen zijn
aangegaan;

b. boekenclubprijs: de door de uitgever of de importeur op grond
van artikel 9 vastgestelde prijs.

Artikel 9

1. De uitgever en de importeur kunnen op verzoek van een
boekenclub een van de vaste prijs afwijkende boekenclubprijs
vaststellen voor de verkoop aan eindafnemers die jegens de boekenclub
een koopverplichting als bedoeld in artikel 8, onderdeel a, zijn
aangegaan.

2. De boekenclubprijs geldt niet eerder dan vier maanden na het
tijdstip, bedoeld in artikel 4, tweede lid.

3. De uitgever en de importeur kunnen de boekenclubprijs telkens
na een half jaar aanpassen of opheffen met ingang van een daarbij te
bepalen tijdstip, doch niet eerder dan met ingang van een jaar na het
tijdstip waarop de boekenclubprijs is gaan gelden.

4. De boekenclubprijs vervalt in ieder geval bij de opheffing van
de vaste prijs als bedoeld in artikel 7, eerste lid.

5. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere
regels worden gesteld omtrent het vaststellen van een boekenclubprijs.

Artikel 10

De boekenclub past bij verkoop van een boek aan een eindafnemer die
jegens de boekenclub een koopverplichting als bedoeld in artikel 8,
onderdeel a, is aangegaan, de vastgestelde boekenclubprijs toe.

Artikel 11

Artikel 4, eerste lid, is van overeenkomstige toepassing op de
vaststelling, aanpassing en opheffing van de boekenclubprijs.

tonnieboy
door tonnieboy - Aug 10, 2006 om 15:37
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De wet dateert van 1 januari 2005 zoals de vragensteller terecht in haar vraag aangeeft. Het lidmaatschap dateert van 2,5 jaar geleden. Uit de wettekst maak ik op dat NBC nog altijd kan leveren onder die prijs, maar dan moet eerst een periode zijn verstreken. Boekwinkels leveren zelden of nooit beneden de vastgestelde prijs.

kd
door kdlhc - Sep 1, 2006 om 15:56
8 Antwoorden / 6 Vragen

Bij NBC kun je per kwartaal opzeggen. Dit houdt dus in dat je nog maar 1 bestelling zou moeten plaatsen. Gewoon schriftelijk meedelen dat je je lidmaatschap opzegt en alleen voor de komende termijn nog een bestelling plaatst. heb ik ook gedaan, niks geen problemen mee gehad. Nb. wel ff bellen en vragen om een ontvangstbevestiging...

succes!