in
door ingrid100 May 19, 2011 om 19:59
Vrije tijd & tuin

Per abuis boeking reisbureau

In de mei vakantie jl. hadden wij, gezin met 3 kinderen in de leeftijd van 7 / 10 en 11 jaar het plan opgevat naar park Asterix bij Parijs te gaan. In zijn enthousiasme is onze zoon van 11 op internet gaan kijken naar de mogelijkheden. Zo is hij terecht gekomen bij een aanbieding van Arke reizen. Buiten ons weten om is hij uit nieuwsgierigheid gaan kijken of er een weekeinde beschikbaar was rond 6 mei. Hierbij heeft hij een deel van de reservering ingevuld op de pc. Omdat hij niet alle stappen had doorlopen voor de boeking, hij heeft nl. niet het betalingsgedeelte ingevuld, waren wij in de veronderstelling dat er niet geboekt was. Wij hebben ook geen bevestiging omtrent dit ontvangen. Wat schets echter onze verbazing; Arke belt ons naar aanleiding hiervan op met de mededeling dat zij nog geen betaling van ons hebben ontvangen. Wij hebben hen toen uitgelegd dat het niet de bedoeling was te boeken en wij in de veronderstelling waren dat er ook niet geboekt was, wij hebben immers geen bevestiging ontvangen en de boeking was immers niet afgerond. Wij hebben hen het verhaal uitgelegd dat onze zoon in zijn opwinding achter de pc was gaan zitten enkel om te kijken. Nu krijgen wij van Arke een rekening van totaal 372,-- euro bestaande uit annuleringskosten en administratiekosten. Wij hebben Arke uitgelegd dat het voor ons niet duidelijk was dat er een boeking was gedaan en gevraagd of dit niet op een redelijke manier op te lossen is. Gemaakte administratiekosten willen wij vanzelf vergoeden, maar ons de complete reis incl. invorderings kosten te bereken is naar onze mening van de zotte en niet terecht. Wanneer wij een reis boeken doen wij dat ook altijd, gezien de grote van ons gezin, in combinatie met een annuleringsverzekering. Wij zijn echt in de veronderstelling dat er niet is geboekt, dit is dan ook absoluut niet duidelijk aangegeven op de site. Samengevat moeten wij nu dus de totale reissom incl. kosten betalen voor een reis waar wij niet zijn geweest. Kan Arke ons dit bedrag door berekenen? Heel graag reactie.
vriendelijke groet, Evert van der Ploeg Hoogland

5228 17 Rapporteer

kiran
door kiran - May 19, 2011 om 20:24
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@ingrid100

Denk toch dat u hier niet onderuit komt.
Buiten het betalingsgedeelte is alles ingevuld. NAW gegevens.
Waarschijnlijk ook datum van vertrek.

Dat een minderjarig kind heeft geboekt ... ik geloof u ...
Maar dat kan iedereen wel zeggen die van een geboekte reis af wil.

stacey
door stacey - May 19, 2011 om 20:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Wanneer wij een reis boeken doen wij dat ook altijd, gezien de grote van ons gezin, in combinatie met een annuleringsverzekering--

Annuleringsverzekering keert in dit geval ook niet uit..........

En voor reizen geldt geen bedenktijd dus ze mogen, als mogelijkheid tot anulleren gegeven wordt- anuuleringskosten berekenen.

Bewijzen dat kind van 11 het doet, indien dit bij jij thuis op de computerer was zal moeilijk zijn, of dat kan s van slagen heeft ........
en je bent ook zelf ten alle tijde verantwoordlijk voor ge/misbruik van je computer.

En is wel duidelijk wanneer je overgaat tot boeken, meestal is het de knop Boeken en uiteindelijk Bevestigen (van de boeking) en je moet accoord vinken met de voorwaarden...........
Je kunt het programma behoorlijk ver doorlopen alvorens te bevestigen en voor informatie zoeken hoef en ga je niet al je (prive) gegevens invullen..........

stap 1 Vluchtkeuze stap 2Reizigers stap 3 Verzekeringen stap 4verzicht&Boeken/b] stap 5 Betalen stap 6 Bevestiging

mi
door miffy53 - May 19, 2011 om 21:28
67 Antwoorden / 3 Vragen

Precies, je krijgt het totaalbedrag van zo'n reis al te zien voordat je je persoonsgegevens e.d. in hoeft te vullen. Het echte boeken is pas een paar stappen verder, je zoon heeft gewoon alles doorlopen dus je staat niet echt sterk.

Wat was dan de reden dat hij die persoonsgegevens allemaal heeft ingevuld, wat wilde hij precies zien dan? Het belangrijkste, m.i. de prijs en datum van een reis, kun je al in een veel eerder stadium zien.

freya
door freya - May 19, 2011 om 23:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En even voor de duidelijkheid. De eerste stap is de 'boeking' op de website. Je vult alle gegevens in en bevestigt de boeking. Op dát moment is er een overeenkomst. Dus nog vóór de betaling. Beide partijen zijn dan een verplichting aangegaan. Het reisburo/webshop dient 'de reis' te leveren en de klant dient 'de reis' te betalen. Deze betaling kan dan b.v. plaatsvinden ná de boeking middels iDeal.
Dat 'de boeking' via de website vóór de betaling is afgebroken, wil dus niet zeggen dat er géén overeenkomst is.

Freya

jaapje_1
door jaapje_1 - May 20, 2011 om 07:04
315 Antwoorden / 0 Vragen

freya,

Wettelijk gezien is er geen overeenkomst aangezien de overeenkomst aangegaan is door de zoon van 11. Het aantonen hiervan ligt bij Arke, zij moeten namelijk verifieren wie er zaken met ze doet. Ik kan tenslotte ook op jouw naam wel een reservering plaatsen.

De ouders moeten een brief naar Arke sturen met de mededeling dat de overeenkomst niet tot stand is gekomen daar deze door een minderjarige is gedaan en deze daar geen toestemming voor had waardoor de overeenkomst automatisch ontbonden wordt.

Van administratiekosten en kosten voor de vakantie zal dan ook geen sprake zijn al brengt de reisbranche deze maar al te graag in rekening terwijl er alleen sprake kan zijn van een redelijke vergoeding bij ontbinding.

pino123
door pino123 - May 20, 2011 om 08:00
2778 Antwoorden / 14 Vragen

@Jaap,

Wat jij aangeeft is dat de bewijslast dus ligt bij Arke. Dat ben ik niet met je eens, aangezien het IP adres waarmee geboekt is, hoort bij de boeker. Zij kunnen dus aantonen dat er middels dit IP-adres een boeking is gedaan. Daardoor zal je als boeker moeten aantonen dat je 11-jarige zoon dat heeft gedaan. Het lijkt mij inderdaad geen sterk verhaal. En zoals Freya aangeeft ben je als ouders verantwoordelijk voor het computergebruik. Zo kan natuurlijk iedereen onder zijn boeking uitkomen.

birdies
door birdies - May 20, 2011 om 08:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........En zoals Freya aangeeft ben je als ouders verantwoordelijk voor het computergebruik. Zo kan natuurlijk iedereen onder zijn boeking uitkomen...........

Inderdaad, zou wel erg makkelijk zijn om alle aankopen, boekingen e.d. gratis te annuleren onder het mom van 'dat heeft mijn kind zonder mijn medeweten gedaan'.

rj
door rjw - May 20, 2011 om 08:26
3368 Antwoorden / 5 Vragen

Dat je geen bevestiging hebt ontvangen kan natuurlijk ook komen omdat je zoon niet jullie, of een verkeerd, email adres heeft ingevuld....

sp
door sporten - May 20, 2011 om 13:22
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de voorwaarden van de ANVR bekeken. Hier staat duidelijk dat de touroperator z.s.m. een bevestiging stuurt.
Ik boek al jaren via internet en ontvang binnen de kortste tijd altijd een bevestiging.

Hier is de tekst van de ANVR

Artikel 2 Totstandkoming en inhoud overeenkomst
1. Aanbod en aanvaarding
a. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de reiziger van het
aanbod van de reisorganisator. De aanvaarding kan hetzij rechtstreeks, hetzij via
bemiddeling van een boekingskantoor plaatsvinden. Na totstandkoming van de
overeenkomst ontvangt de reiziger schriftelijk of langs elektronische weg zo
spoedig mogelijk een bevestiging hiervan, eventueel in de vorm van een factuur.

U heeft geen volledige boeking gedaan, derhalve geen bevestiging ontvangen, en hoeft U derhalve niets te betalen.
De touroperator staat erg zwak, geen bevestiging gestuurd en geen rekening gestuurd. Ik raad U aan, geen administratie kosten te betalen, geen boeking, geen kosten.
Ik kijk zelf ook wel eens bij Arke om de beschikbaarheid te checken, maar vul zelf altijd andere namen en andere geboortedata in.
Voordat je de prijs te zien krijgt, vraagt Arke brutaal wel alvast alle gegevens van de klant, absoluut niet netjes.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 20, 2011 om 13:39
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 20 mei 2011, 08:00]@Jaap,

Wat jij aangeeft is dat de bewijslast dus ligt bij Arke. Dat ben ik niet met je eens, aangezien het IP adres waarmee geboekt is, hoort bij de boeker. Zij kunnen dus aantonen dat er middels dit IP-adres een boeking is gedaan. Daardoor zal je als boeker moeten aantonen dat je 11-jarige zoon dat heeft gedaan. Het lijkt mij inderdaad geen sterk verhaal. En zoals Freya aangeeft ben je als ouders verantwoordelijk voor het computergebruik. Zo kan natuurlijk iedereen onder zijn boeking uitkomen.

Jij bent erg dol op ip-adressen terwijl deze niets aangeven qua gebruiker. Ja tuurlijk ben je als ouder verantwoordelijk maar dat is in de gewone wereld ook het probleem ontstaat omdat de winkelier in de gewone wereld kan zien dat die met een kind heeft te maken en in de digitale wereld niet, dit is echter puur het probleem van de verkoper.
De verkoper zal dus een afweging moeten maken: 1. ik ga geen extra maatregelen nemen en neem het risico dat er af en toe een boeking teruggetrokken wordt vanwege het feit dat een minderjarige dit gedaan heeft. 2. ik ga extra maatregelen inbouwen waardoor ik verifieer wie de boeking doet waardoor ik dit niet heb.

Optie 2 is echter vrij duur waardoor verkopers dat niet zullen doen. Dit laat echter onverlet dat er in casu simpelweg geen sprake kan zijn van een overeenkomst tenzij de verkoper kan aantonen dat de boeking gedaan is door iemand die daartoe gemachtigd was.

Als laatste nog een keer het voorbeeld: ik boek op jouw naam een reis en daarvoor gebruik ik jouw ip adres (ik zou kunnen meeliften op jouw draadloos internet wat toegestaan is of ik zou je ip adres kunnen spoofen wat niet toegestaan is maar wel werkt) en vervolgens zit jij aan een reis vast? Is je mening dan nog steeds dat jij gewoon moet betalen omdat jij blijkbaar een reis hebt geboekt?

fi
door fishman - May 22, 2011 om 16:03
4 Antwoorden / 2 Vragen

Vreemd dat gerenommeerde vraagbeantwoorders als Stacey en Freya aangeven dat Ingrid100 aan deze boeking vast zou zitten.

Pas na betaling heeft Arke zekerheid met wie men zaken doet. IP-nummer is geen rechtsgeldige identificatie, als Arke daar uberhaupt wat mee doet.

De rode duimpjes voor Jaapje zijn onverdiend

birdies
door birdies - May 22, 2011 om 16:13
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............De rode duimpjes voor Jaapje zijn onverdiend....... Vlg jou dan, niet vlg anderen.

stacey
door stacey - May 22, 2011 om 16:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=fishman schreef op zondag 22 mei 2011, 16:03]Pas na betaling heeft Arke zekerheid met wie men zaken doet. IP-nummer is geen rechtsgeldige identificatie, als Arke daar uberhaupt wat mee doet.

Dat is wel lekker simpel gesteld, dan zou niemand ooit vast zitten aan een afgesloten abo of reis via internet omdat iedereen dan kan roepen `ikkie nie gedaan hoor...` zo simpel is het natuurlijk niet.

an
door andrev - Dec 7, 2011 om 21:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe is de kwestie tussen u en Arke afgelopen? Ik voer voor een collega omtrent een soortgelijke zaak met Arke de kwestie uit voor de kantonrechter. Ook bij ons speelt het bewijslast verhaal een grote rol. Wie moet er bewijzen. Moet Arke bewijzen dat er sprake is van een (legitieme boeking)? Of moet zoals Arke stelt de "boeker"maar bewijzen dat hij niet geboekt heeft! Dat laatste is natuurlijk onmogelijk. Arke weigert internetformulieren te overhandigen. Mogelijk kunt u indien wij in het gelijk worden gesteld u betaling terughalen middels de jurisprudentie die volgt.

mvg
Andre

an
door andrev - Mar 9, 2012 om 11:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ingrid,

Wij hebben de zaak gewonnen!
Het boekingsysteem van Arke/Tui kan op dit vlak absoluut niet door de beugel.
Diverse mensen hebben problemen met boekingen via internet bij Arke/Tui. De overeenkomst in diverse verhalen is dat er bij de klant niet duidelijkheid is dat hij een boeking zou hebben verricht. De Tweede overeenkomst is dat Arke van mening is dat terwijl betaling is mislukt en geen getekende orderbevestiging is geplaatst, deze meent dat er toch sprake is van een overeenkomst. Ten derde is in sommige gevallen de klant nog eens minderjarig ook. Tui, eerst alle helpdeskmedewerkers daarna ook de huisjuristen alsmede het deurwaarderskantoor hebben volgehouden dat de bewijslast voor een boeking niet bij Tui zou liggen, maar bij de klant. Ofwel de klant zou moeten bewijzen dat er geen sprake is van een boeking. Ik vond de zaak dermate belachelijk, zowel juridisch als volgens de normen van fatsoen, dat ik een kennis heb geholpen de zaak voor de rechter uit te vechten. De rechter heeft overduidelijk geoordeeld dat de bewijslast bij TUI ligt, om te bewijzen dat er sprake is van een boeking. Alle gemaakte facturen en reisbevestigingen en emailbevestigingen door TUI, zijn ( zo is geoordeeld door de rechter) geen bewijs van boeking!

In uw geval geval geld ook hetvolgende: Een minderjarige mag rechtshandelingen verrichten die gebruikelijk zijn voor iemand van zijn leeftijd in het dagelijks verkeer. Ik denk dat iedereen kan begrijpen dat het niet in de lijn van dagelijkse rechtshandelingen ligt voor een 11 jarige ligt om zelfstandig een vliegreis te boeken.

U kunt van ons de jurisprudentie verkrijgen om alsnog uw geld terug te halen indien u heeft betaald. Eventueel kunt u indien Arke weigert terug te betalen kunt uw gegevens bij ons aan melden, als er genoeg aanmeldingen zijn kan er collectief een zaak gestart worden. Met de jurisprudentie in handen zal het winnen eenvoudig zijn, indien TUI het uberhaupt zo ver laat komen. Ik heb er nog steeds hoop op dat TUI zijn conclusies trekt en zijn boekingssysteem gaat wijzigen en voortaan anders met klanten omgaat.

Ik hoor graag iets van u!

mvg
Andre Vogelaar 06-53802978

jb
door jb1986 - Mar 29, 2012 om 20:21
33 Antwoorden / 1 Vragen

Als de zoon minderjarig is moeten ze het wel terug draaien.
En annulerings verzekering is handig ook al heeft de zoon het gedaan.
Dan kan je het annuleren of in die richting spelen en als je niet gegaan ben.
Wat velen niet weten bij een reis betaal je bepaalde belasingen en als je dien niet gemaakt heb waarom betaal je die dan dan kan je die ook gewoon terug vragen.
Velen weten alleen niet hoe en daardoor vangen instanties lekker geld.
Maar als de zoon het heeft gedaan ook op zijn naam en -18 is.
Dan moeten ze het wel terug draaien.

jo
door jo87 - Sep 25, 2013 om 15:36
3 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Andrev zegt kan het boekingssysteem van Arke absoluut niet door de beugel. Wij hebben ook onze gegevens ingevuld om de totale reissom te bekijken. Vervolgens hebben wij de website afgesloten. Het was enkel onze bedoeling informatie aangaande een reis op te vragen.
Een dag later zien wij een reserveringsbevestiging van Arke in onze e-mail.

Na een hoop bel en mailverkeer heeft Arke besloten onze boeking kosteloos te annuleren i.p.v. de 100% annuleringskosten door te belasten.
Heel erg netjes van Arke.

In het vervolg zijn wij wel veel voorzichtiger met het invullen van gegevens op internet.