Per abuis boeking reisbureau
In de mei vakantie jl. hadden wij, gezin met 3 kinderen in de leeftijd van 7 / 10 en 11 jaar het plan opgevat naar park Asterix bij Parijs te gaan. In zijn enthousiasme is onze zoon van 11 op internet gaan kijken naar de mogelijkheden. Zo is hij terecht gekomen bij een aanbieding van Arke reizen. Buiten ons weten om is hij uit nieuwsgierigheid gaan kijken of er een weekeinde beschikbaar was rond 6 mei. Hierbij heeft hij een deel van de reservering ingevuld op de pc. Omdat hij niet alle stappen had doorlopen voor de boeking, hij heeft nl. niet het betalingsgedeelte ingevuld, waren wij in de veronderstelling dat er niet geboekt was. Wij hebben ook geen bevestiging omtrent dit ontvangen. Wat schets echter onze verbazing; Arke belt ons naar aanleiding hiervan op met de mededeling dat zij nog geen betaling van ons hebben ontvangen. Wij hebben hen toen uitgelegd dat het niet de bedoeling was te boeken en wij in de veronderstelling waren dat er ook niet geboekt was, wij hebben immers geen bevestiging ontvangen en de boeking was immers niet afgerond. Wij hebben hen het verhaal uitgelegd dat onze zoon in zijn opwinding achter de pc was gaan zitten enkel om te kijken. Nu krijgen wij van Arke een rekening van totaal 372,-- euro bestaande uit annuleringskosten en administratiekosten. Wij hebben Arke uitgelegd dat het voor ons niet duidelijk was dat er een boeking was gedaan en gevraagd of dit niet op een redelijke manier op te lossen is. Gemaakte administratiekosten willen wij vanzelf vergoeden, maar ons de complete reis incl. invorderings kosten te bereken is naar onze mening van de zotte en niet terecht. Wanneer wij een reis boeken doen wij dat ook altijd, gezien de grote van ons gezin, in combinatie met een annuleringsverzekering. Wij zijn echt in de veronderstelling dat er niet is geboekt, dit is dan ook absoluut niet duidelijk aangegeven op de site. Samengevat moeten wij nu dus de totale reissom incl. kosten betalen voor een reis waar wij niet zijn geweest. Kan Arke ons dit bedrag door berekenen? Heel graag reactie.
vriendelijke groet, Evert van der Ploeg Hoogland
@ingrid100
Denk toch dat u hier niet onderuit komt.
Buiten het betalingsgedeelte is alles ingevuld. NAW gegevens.
Waarschijnlijk ook datum van vertrek.
Dat een minderjarig kind heeft geboekt ... ik geloof u ...
Maar dat kan iedereen wel zeggen die van een geboekte reis af wil.
--Wanneer wij een reis boeken doen wij dat ook altijd, gezien de grote van ons gezin, in combinatie met een annuleringsverzekering--
Annuleringsverzekering keert in dit geval ook niet uit..........
En voor reizen geldt geen bedenktijd dus ze mogen, als mogelijkheid tot anulleren gegeven wordt- anuuleringskosten berekenen.
Bewijzen dat kind van 11 het doet, indien dit bij jij thuis op de computerer was zal moeilijk zijn, of dat kan s van slagen heeft ........
en je bent ook zelf ten alle tijde verantwoordlijk voor ge/misbruik van je computer.
En is wel duidelijk wanneer je overgaat tot boeken, meestal is het de knop Boeken en uiteindelijk Bevestigen (van de boeking) en je moet accoord vinken met de voorwaarden...........
Je kunt het programma behoorlijk ver doorlopen alvorens te bevestigen en voor informatie zoeken hoef en ga je niet al je (prive) gegevens invullen..........
stap 1 Vluchtkeuze stap 2Reizigers stap 3 Verzekeringen stap 4verzicht&Boeken/b] stap 5 Betalen stap 6 Bevestiging
Precies, je krijgt het totaalbedrag van zo'n reis al te zien voordat je je persoonsgegevens e.d. in hoeft te vullen. Het echte boeken is pas een paar stappen verder, je zoon heeft gewoon alles doorlopen dus je staat niet echt sterk.
Wat was dan de reden dat hij die persoonsgegevens allemaal heeft ingevuld, wat wilde hij precies zien dan? Het belangrijkste, m.i. de prijs en datum van een reis, kun je al in een veel eerder stadium zien.
En even voor de duidelijkheid. De eerste stap is de 'boeking' op de website. Je vult alle gegevens in en bevestigt de boeking. Op dát moment is er een overeenkomst. Dus nog vóór de betaling. Beide partijen zijn dan een verplichting aangegaan. Het reisburo/webshop dient 'de reis' te leveren en de klant dient 'de reis' te betalen. Deze betaling kan dan b.v. plaatsvinden ná de boeking middels iDeal.
Dat 'de boeking' via de website vóór de betaling is afgebroken, wil dus niet zeggen dat er géén overeenkomst is.
Freya
freya,
Wettelijk gezien is er geen overeenkomst aangezien de overeenkomst aangegaan is door de zoon van 11. Het aantonen hiervan ligt bij Arke, zij moeten namelijk verifieren wie er zaken met ze doet. Ik kan tenslotte ook op jouw naam wel een reservering plaatsen.
De ouders moeten een brief naar Arke sturen met de mededeling dat de overeenkomst niet tot stand is gekomen daar deze door een minderjarige is gedaan en deze daar geen toestemming voor had waardoor de overeenkomst automatisch ontbonden wordt.
Van administratiekosten en kosten voor de vakantie zal dan ook geen sprake zijn al brengt de reisbranche deze maar al te graag in rekening terwijl er alleen sprake kan zijn van een redelijke vergoeding bij ontbinding.
@Jaap,
Wat jij aangeeft is dat de bewijslast dus ligt bij Arke. Dat ben ik niet met je eens, aangezien het IP adres waarmee geboekt is, hoort bij de boeker. Zij kunnen dus aantonen dat er middels dit IP-adres een boeking is gedaan. Daardoor zal je als boeker moeten aantonen dat je 11-jarige zoon dat heeft gedaan. Het lijkt mij inderdaad geen sterk verhaal. En zoals Freya aangeeft ben je als ouders verantwoordelijk voor het computergebruik. Zo kan natuurlijk iedereen onder zijn boeking uitkomen.
.........En zoals Freya aangeeft ben je als ouders verantwoordelijk voor het computergebruik. Zo kan natuurlijk iedereen onder zijn boeking uitkomen...........
Inderdaad, zou wel erg makkelijk zijn om alle aankopen, boekingen e.d. gratis te annuleren onder het mom van 'dat heeft mijn kind zonder mijn medeweten gedaan'.
Dat je geen bevestiging hebt ontvangen kan natuurlijk ook komen omdat je zoon niet jullie, of een verkeerd, email adres heeft ingevuld....
Ik heb de voorwaarden van de ANVR bekeken. Hier staat duidelijk dat de touroperator z.s.m. een bevestiging stuurt.
Ik boek al jaren via internet en ontvang binnen de kortste tijd altijd een bevestiging.
Hier is de tekst van de ANVR
Artikel 2 Totstandkoming en inhoud overeenkomst
1. Aanbod en aanvaarding
a. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de reiziger van het
aanbod van de reisorganisator. De aanvaarding kan hetzij rechtstreeks, hetzij via
bemiddeling van een boekingskantoor plaatsvinden. Na totstandkoming van de
overeenkomst ontvangt de reiziger schriftelijk of langs elektronische weg zo
spoedig mogelijk een bevestiging hiervan, eventueel in de vorm van een factuur.
U heeft geen volledige boeking gedaan, derhalve geen bevestiging ontvangen, en hoeft U derhalve niets te betalen.
De touroperator staat erg zwak, geen bevestiging gestuurd en geen rekening gestuurd. Ik raad U aan, geen administratie kosten te betalen, geen boeking, geen kosten.
Ik kijk zelf ook wel eens bij Arke om de beschikbaarheid te checken, maar vul zelf altijd andere namen en andere geboortedata in.
Voordat je de prijs te zien krijgt, vraagt Arke brutaal wel alvast alle gegevens van de klant, absoluut niet netjes.
[quote=pino123 schreef op vrijdag 20 mei 2011, 08:00]@Jaap,
Wat jij aangeeft is dat de bewijslast dus ligt bij Arke. Dat ben ik niet met je eens, aangezien het IP adres waarmee geboekt is, hoort bij de boeker. Zij kunnen dus aantonen dat er middels dit IP-adres een boeking is gedaan. Daardoor zal je als boeker moeten aantonen dat je 11-jarige zoon dat heeft gedaan. Het lijkt mij inderdaad geen sterk verhaal. En zoals Freya aangeeft ben je als ouders verantwoordelijk voor het computergebruik. Zo kan natuurlijk iedereen onder zijn boeking uitkomen.
Jij bent erg dol op ip-adressen terwijl deze niets aangeven qua gebruiker. Ja tuurlijk ben je als ouder verantwoordelijk maar dat is in de gewone wereld ook het probleem ontstaat omdat de winkelier in de gewone wereld kan zien dat die met een kind heeft te maken en in de digitale wereld niet, dit is echter puur het probleem van de verkoper.
De verkoper zal dus een afweging moeten maken: 1. ik ga geen extra maatregelen nemen en neem het risico dat er af en toe een boeking teruggetrokken wordt vanwege het feit dat een minderjarige dit gedaan heeft. 2. ik ga extra maatregelen inbouwen waardoor ik verifieer wie de boeking doet waardoor ik dit niet heb.
Optie 2 is echter vrij duur waardoor verkopers dat niet zullen doen. Dit laat echter onverlet dat er in casu simpelweg geen sprake kan zijn van een overeenkomst tenzij de verkoper kan aantonen dat de boeking gedaan is door iemand die daartoe gemachtigd was.
Als laatste nog een keer het voorbeeld: ik boek op jouw naam een reis en daarvoor gebruik ik jouw ip adres (ik zou kunnen meeliften op jouw draadloos internet wat toegestaan is of ik zou je ip adres kunnen spoofen wat niet toegestaan is maar wel werkt) en vervolgens zit jij aan een reis vast? Is je mening dan nog steeds dat jij gewoon moet betalen omdat jij blijkbaar een reis hebt geboekt?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Oxxio: Verbruik gas = Eindstand - Beginstand + factor?
Op mijn jaarnota staat een verbruik van 431 m3 gas. Nu hou ik zelf de meterstanden bij, en kom uit op een verbruik van 422 m3 gas. (Meterstanden kloppen). Dit heb ik teruggekoppeld met Oxxio. Hun reactie: Wat vervelend dat dit gebeurd is op de jaarnota. Ik heb het voor je nagekeken en dat heeft te maken met de factor waarmee het gas wordt berekend. Dit gebeurd altijd op de jaarnota en de fac ... Lees meer
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Verhuurder weigert inzage servicekosten aan huurcommissie. Wat nu?
Een huurder van onze flat (66 woningen) heeft huurcommissie ingeschakeld om te beoordelen of de onderliggende facturen van de servicekosten wel kloppen.
De huurcommissie heeft een onderzoeksrapport geschreven en de servicekosten op 0 gezet omdat verhuurder ondanks herhaald verzoek weigert inzage in de facturen te geven.
Zoals huismeesterkosten terwijl er geen huismeeste
...
Lees meer
Populair in Vrije tijd & Tuin
Buurvrouw heeft heg verwijderd
buurvrouw heeft de heg verwijderd die op haar grond stond en nu is alle privacy weg. mag dit zomaar? en is ze verplicht om er een nieuwe schutting of iets neer te zetten. tis gewoon een giga doorkijk tuin. geen privacy niks meer (edit, foto verwijderd - redactie) Lees meer
Woningbouw haalt beschutting weg
Wij wonen nu 9 jaar in onze huurwoning, en achter ons huis zit nog een stukje grond wat eigenlijk bij ons huis hoorde, maar de vorige bewoners hadden dit aan de buren gegeven omdat deze er niks mee deden.... Dit hebben wij jaren geleden terug proberen te krijgen maar op een of andere manier mochten de buren dit houden omdat ze dit al 5 jaar hadden.
Nu zijn de buren verhuist en hebben dit st
...
Lees meer
kattenverjagers, werkt dat?
Ik houd van katten, maar niet in mijn tuin.
Op zoek naar een 'kattenverjager' kom ik taaloze apparaten tegen, die allemaal werken met geluidssignalen. Op batterij, zonne-energie en het stroomnet. Goedkoop zijn ze niet!
Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het echt en welke zijn de moeite van aanschaffen waard?
Lees meer