Ch
door ChristinaRegR May 23, 2022 om 10:57
Vrije tijd & tuin
Pesticiden

Beste Vara en lezers,
ik wil perse bijenplanten in de tuin en kocht deze her en der. Altijd vragend: zijn ze biologisch geteeld en onbespoten. 'Natuurlijk, er staat toch bijenplant op' was het antwoord. Er staan altijd bijenkasten in onze (zeer grote tuin) en ik zet planten uit die ik al mn hele leven naar ieder nieuw adres meesleep: lage smeerwortel, de wilde geraniums etc. Ooit als 'bijenplant' gekocht (maar was dat zonder pesticiden?). Toch wil ik uiteraard ook variatie. Ik vraag de bedrijven waar ik via internet planten/bollen koop:  biologisch?. Antwoord: ja hoor.

maar wie of wat garandeert me dit? Ik durf bijna geen plant meer te kopen en gekregen boeketten .... de bloemist lust me inmiddels rauw want mn commentaar (lelies, goud geverfde takken, kleurstof in bloemen en dan ook nog het verpakkingsmateriaal ...)  .

Kortom: wie of wat kunnen we nog vertrouwen? Zeker na het lezen op leefmilieu.nl (link 'pesticiden') vertrouw ik bloemen- en plantenhandel niet meer. Er is volgens deze bron geen of nauwelijks  controle op pesticidengebruik.
wat kan je als kleine mens op deze aarde nog veilig doen om de natuur te helpen?

christina

2051 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2022 om 11:11
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Voor mij, ook bloemen en tuinliefhebber is het een lastige vraag om als vrijwillige vraagbeantwoorder te beantwoordrn. Ik begrijp dat u er al heel ertg attent op bent. Maar wel dan toch ook de wel de vraag waarom u zoals ik feitelijk begrijp zo ongeveer geen enkele bloemist of plantenhandel meer vetrouwt. U kunt m.i. toch altijd ook zelf naar een kweker gaan en daar uw planten uitzoeken. Daarbij is het altijd hoe dan ook zo dat indien u op basis van insecticidenvrij iets zou kopen en dat zou niet zo zou zijn u een klacht kunt indienen wegen misleiding.

Inzake uw opmerking over bijenkasten, zijn dat kasten voor honingbijen? Zo ja, dat kan nadelig zijn voor veel wilde bijensoorten.

En dan ook nog een tip waarvan u zeker kunt zijn dat het insecticidenvrij is: verzamel zaden van de planten in uw eigen tuin of stek van planten uit eigen tuin en zaai die of zet die uit.

Ja
door JannyBoe - May 23, 2022 om 11:24
521 Antwoorden / Vragen

Zeek herkenbaar Christina. Je denkt de bijtjes een plezier te doen met de bloemetjes en dan blijkt dat je een grote kans loopt dat je ze de das omdoet.
En alleen omdat de consument zogenaamd á la minute volgroeide en vol bloeiende planten in de tuin wil.
Ik denk toch zoeken naar biologische kwekers en daar een reisje voor over hebben want die zijn er vast weinig in de buurt.

Je
door Jeff59761 - May 23, 2022 om 11:32
43 Antwoorden / 1 Vragen

reclame mag eigenlijk niet maar deze site is erg betrouwbaar op dat gebied https://www.sprinklr.co/ mijn moeder koopt hier ook haar bijenplanten zonder klachten.

sira
door sira - May 23, 2022 om 11:33
2360 Antwoorden / 24 Vragen

Er zijn in de handel zakjes zaad van vele plantensoorten, u kunt ook besluiten uitsluitend dié te kopen.

Er zijn nu eenmaal planten- groente- en fruitsoorten die wel bespoten moeten worden anders zijn ze al voor de oogst opgegeten.

https://www.allseeds.eu/
https://www.google.com/search?channel=nrow5&client=firefox-b-d&q=zakjes+zaden+kopen
https://www.google.com/search?channel=nrow5&client=firefox-b-d&q=vlinder+en+bijen+zaad

sjjoppy
door sjjoppy - May 23, 2022 om 11:38
7209 Antwoorden / 3 Vragen

De link van @Christina:  https://www.sprinklr.co/

me
door mein33 - May 23, 2022 om 13:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zeker na het lezen op leefmilieu.nl (link 'pesticiden') vertrouw ik bloemen- en plantenhandel niet meer. Er is volgens deze bron geen of nauwelijks  controle op pesticidengebruik.
wat kan je als kleine mens op deze aarde nog veilig doen om de natuur te helpen?

@cristina,

Heel eenvoudig op te lossen probleem.
U heeft, zoals u zelf aangeeft, een zeer grote tuin en in die tuin kunt u makkelijk een plantenkas**(je) plaatsen om de gewenste planten zelf op te kweken.
Mooi en dankbaar tijdverdrijf en 100% zeker geen pesticiden gebruik.

**mogelijk zijn er door de Gemeente gestelde eisen waaraan een dergelijk bouwwerkje moet voldoen en/of bent u vergunning plichtig.

mi
door miennaamishaaz - May 24, 2022 om 17:55
725 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas heeft u nog steeds last van "Pesticiden" als uw buren planten gebruiken die hiermee gekweekt zijn.

Bijen gaan immers rondvliegen naar bloemen, en vaak maakt het ze niet uit of de bloemen 10 meter of 100 meter verderop staan.

Dus u blijft er hoe dan ook last van hebben ongeacht dat u een Pesticide vrije tuin heeft

rj
door rjw - May 24, 2022 om 19:39
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Zelf kweken. Lijkt me trouwens doodvermoeiend als je iedereen wantrouwt.

Ja
door JannyBoe May 25, 2022 om 06:19
521 Antwoorden / Vragen

Dat staat er helemaal niet.
Christina neemt geen genoegen met uitspraken als 'Natuurlijk, er staat toch bijenplant op'.
Terecht want dan heb je geen enkel bewijs dat er geen gif op zit.
Dat komt niet eens in de buurt van 'iedereen wantrouwen'.
Wat meer waardering voor een consument die zaken uitzoekt en zich niet met een kluitje het riet in laat sturen mag gerust.