bi
door birgita May 8, 2011 om 13:16
Vrije tijd & tuin

Repareren plastic waterton

Mijn regenton van plastic is lek.Het is een hoog smal model ong.1,50mtr hoog en ong.50cmbreed en 30 diep Er kan zo n 300 liter in.De ton bestaat uit 6 segmenten Ik denk voor de stevigheid.Nu is er een piepklein gaatje ontstaan in de richel van het 2e segment van onderen.Ik heb vorig jaar al dat gaatje gedicht met siliconen maar nu ik dat ding van zolder weer gehaald heb en geinstalleerd is dat lekje er weer.Weer gerepareerd met siliconen(voor badkamers e.d.) maar nee bij het vullen weer dat lek.Wie kan mij raden waarmee te repareren.Van binnenuit kan het niet want daar kan ik niet bij omdat dat lek bijna helemaal onderaan zit en de ton is hoog en smal.help me aub want dit is pas de 2e zomer dat ik die ton heb(en het is nog niet eens zomer!)En ik heb de ton nu met die droogte hard nodig. Dank bij voorbaat

46427 23 Rapporteer

stacey
door stacey - May 8, 2011 om 13:20
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Blijft behelpen denk ik maar ik zat te denken aan zo`n reparatie setje voor zwembaden, zou je eens kunnen proberen.

harrie
door harrie - May 8, 2011 om 13:48
765 Antwoorden / 36 Vragen

Birgita.
Het probleem is dat er van binnenuit een enorme druk op dat gaatje staat, er zit zo'n 300 kilo aan water in.
Siliconenkit werkt dan alleen als je het aan de binnenkant zou kunnen aanbrengen.
Ik zou het proberen met polyurethaan lijm, dat gaat wat schuimen, en perst de overtollige lijm uit het gaatje. Het heeft een enorme lijmkracht op een droge ondergrond. Gebruik wel rubber handschoenen....
Als je met een naald o.i.d. wat van die lijm ook nog door het gat kan drukken, ontstaat er aan de binnenkant een bobbel die door de waterdruk het vat extra dicht.
Dus wel het vat eerst droog maken.
Succes,

Ex-Haagsche Harrie

alfatrion
door alfatrion - May 8, 2011 om 19:52
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt aan de binnen kant ook stevig maar toch voldoende buigzaam plastic vast lijmen zodat de druk verspreid wordt over dat oppervlakte.

valerius-2
door valerius-2 - May 8, 2011 om 20:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 8 mei 2011, 19:52]Je kunt aan de binnen kant ook stevig maar toch voldoende buigzaam plastic vast lijmen zodat de druk verspreid wordt over dat oppervlakte. Hij kan er aan de binnenkant niet bij komen. Het gat zit te laag en de opening te klein

moeder56
door moeder56 - May 8, 2011 om 22:25
483 Antwoorden / 2 Vragen

Goed schoon en droogmaken. Rijkelijk beplakken met ducttape (ducktape).Koop wel goede dus niet zo'n goedkoop rolletje.

snah
door snah - May 8, 2011 om 22:55
654 Antwoorden / 61 Vragen

Neem een stukje buigzaam plastic iets groter dan het gat en plak dit terwijl alles droog is toch het liefst aan de binnenkant ( anders aan de buitenkant ) met ja toch siliconenkit vast .
Laat het een dag drogen en het lek is gedicht .

Hans

bi
door birgita - May 9, 2011 om 09:13
7 Antwoorden / 4 Vragen

Dank allemaal voor de antwoorden.Ik kan helaas niet veel met de meeste antwoorden omdat de vorm van de regenbak zich daar niet toe leent.Is moeilijk uit te leggen maar het piepkleine gaatje zit precies in een diepe richel en van binnenuit kan ik er niet bij omdat de bak hoog en smal is.Ik ga het nu proberen met die polyurethaan lijm als ik die kan kopen hier in Frankrijk!!Toch vast iedereen hartelijk dank voor de genomen moeite.

nyhyji80
door nyhyji80 - May 9, 2011 om 09:32
235 Antwoorden / 57 Vragen

Birgite
Als het mogelijk is ? een roestvrij stalen parker erin draaien , daarna afkitten met siliconen kit.
Suc 6 Wil. R

ph
door philip36 - May 9, 2011 om 10:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Montagekit over het gaatje smeren.
Wel 24 uur laten drogen.

ga
door gabberpiet - May 9, 2011 om 12:44
136 Antwoorden / 23 Vragen

waarom gebruik je geen glasvezel matje met 2 componenten lijm???
wordt veel gebruikt bij plastic kano,s -plastic vijvers enz
dit is een compleet reparatie setje

groetjes

wimmi20
door wimmi20 - May 9, 2011 om 14:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Birgita,

je schrijft dat je niet zo diep in de ton kan komen om het lek van binnenuit te repareren.
Van buitenaf er iets op kitten heeft weinig zin vanwege de waterdruk.
Tip : leg de ton plat, vraag dat magere buurjongetje om hulp en laat hem van binnenuit de ton dichtmaken.
Laat hem een hele tube velpon op het gat legen, wel de plek eerst schoonmaken met wasbenzine.
Steek wel eerst een lucifer van buiten af door het gaatje, anders weet spillebeen waarschijnlijk niet waar het gaatje zit.
Als hij het gaatje ziet trek je de lucifer weg.
Trek spillebeen uit de ton en laat de lijm opdrogen, laat de ton plat liggen met het gat naar beneden.

la
door lannasilva - May 9, 2011 om 14:47
8 Antwoorden / 7 Vragen

ik geef hierbij een voorzet, zonder praktisch te weten of het afdoende gaat werken. Wellicht iets voor de andere leden

Ik zit te denken aan een gipsplug. gaatje uitboren, gipsplug erin met kit / lijm en dan schroef erdoorheen. zo kun je aan de buitenkant een gat van binnen repareren. de gipsplug vouwt zit uit en de lijm zorgt voor afdoende afdichtiing.

poltol
door poltol - May 9, 2011 om 15:17
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 9 mei 2011, 14:24]Birgita,

je schrijft dat je niet zo diep in de ton kan komen om het lek van binnenuit te repareren.
Van buitenaf er iets op kitten heeft weinig zin vanwege de waterdruk.
Tip : leg de ton plat, vraag dat magere buurjongetje om hulp en laat hem van binnenuit de ton dichtmaken.
Laat hem een hele tube velpon op het gat legen, wel de plek eerst schoonmaken met wasbenzine.
Steek wel eerst een lucifer van buiten af door het gaatje, anders weet spillebeen waarschijnlijk niet waar het gaatje zit.
Als hij het gaatje ziet trek je de lucifer weg.
Trek spillebeen uit de ton en laat de lijm opdrogen, laat de ton plat liggen met het gat naar beneden.

En .................. bel met spoed een ambulance want de spillebeen is dood of zwaar gedrogeerd door de lijm en de wasbenzine.
Niet doen dus.

Draai een dikke [korte] parker in het gaatje, eventueel met een rubber ringetje er onder. Dus eerst rubber ringetje, dan metalen [iets grotere ring en dan de parker.
De plek mooi afkitten en het lek is pot dicht.

Succes, poltol

1paul
door 1paul - May 9, 2011 om 16:41
3173 Antwoorden / 0 Vragen

TEC7 is volgens mij beter dan siliconenkit, als het kan inderdaad gaatje inspuiten met tec7 daarna parker erin draaien, met ringetje zal wel moeilijk gaan vermoed ik omdat het in een richeltje zit...

Als een parker erin ook niet lukt tec 7 door het gaatje heen spuiten naar binnen toe en daar iets plat drukken met een latje om zo aan de binnenkant een soort van matje te krijgen, goed laten drogen minstens dag of 3a4 daarna vullen en maar afwachten...

snah
door snah - May 9, 2011 om 16:59
654 Antwoorden / 61 Vragen

Ik had laatst haast en een zachte autoband met een schroef erin , direct naar de garage gereden en de monteur heeft de band gerepareerd zonder het wiel van de auto te halen .

Hij haalde de schroef eruit liet de band leeglopen en daarna een stukje zachtrubber ter grote van een sigaret dubbel gevouwen en met een soort botte priem het rubber in het gat geduwt daarna de band weer opgepompt en de twee eindjes van het rubber afgesneden .
En als ik het goed gezien heb zonder lijm te gebruiken .

Wat het was weet ik niet maar een garage kan u wellicht verder helpen .

Hans

re
door rengers - May 9, 2011 om 17:23
8 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn houten regenton was door de vroegere eigenaren gerepareerd met vijverfolie. Dat heeft (zo'n 10) jaren gefunctioneerd. Ik moet het nu vervangen, nu er vrij laag ook een lek is ontstaan. Vanwege de grote waterdruk is een kleine reparatie heel lastig.

sh
door shaste - May 9, 2011 om 17:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

een reactie over de waterton die lekt.Ik had hetzelfde en ik heb grote huisvuilzakken gekocht die in de ton passen.vast zetten met een touwtje en je kunt het weer gebruiken.

veramouche
door veramouche - Jul 7, 2011 om 13:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

hoi birgita
ik weet hoe jij je voelt, ik heb net hetzelfde voor, ook gaatje in regenton, hoog, smal en gaatje in onderste richel op het hoekje!!
nu ben ik juist naar een winkel geweest waar ze allerlei materiaal verkopen en ben daar gaan vragen hoe ik dat gaatje, lang de buitenkant!!, kan dichten?
ze hebben me " epoxy repair stick" meegegeven (wel 10euro) en dit is een 2componenten kneed pasta die keihard word.
je snijd er een beetje af, je moet het goed kneden (alles met handschoenen) en dan in het gaatje en er bovenop duwen. hard laten worden en dan zou het dicht moeten zijn!!!
ik heb het 2uur geleden gedaan dus ik weet het resultaat nog niet maar ik hou je op de hoogte!!
groetjes

bi
door birgita - Jul 7, 2011 om 19:56
7 Antwoorden / 4 Vragen

lieve veramouche, Laat me aub weten als het is gelukt,Mijn ton is nog steeds lek.Ik heb tot nu toe geen succes gehad met alle adviezen ook al waren die heel goed bedoeld.Wie weet lukt het deze keer maar ik weet niet of ik die lijm hier in Frankrijk kan kopen dan moet ik het eerst uit nederland laten komen.Ik wacht je bericht met spanning af.Vast bedankt

re
door rengers - Jul 8, 2011 om 07:30
8 Antwoorden / 0 Vragen

Wat bij mij ook blijkt te helpen, is dat het regenwater vuiler is. Momenteel wordt mijn huis gerenoveerd en heb nog geen tijd gehad de ton te repareren. Bij dakwerk zal er ook het nodige vuil op het dak zijn achtergebleven en richting regenton zijn gegaan.

Dus stroomde vuiler regenwater in en blijkt de ton te zijn dichtgeslibt. Tenminste hij staat nu weer bijna vol. Dus vuiler water kan ook een oplossing zijn!

Zolang als het duurt dan...........

veramouche
door veramouche - Jul 26, 2011 om 15:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

hoi birgita,
ondertussen heeft het al flink geregend, de eerste 2 weken heeft de pasta (zal ik het maar noemen!) goed gehouden, maar ondertussen heeft het al heel veel geregend en zit mijn ton steeds bom vol en is de druk natuurlijk groot en is er een heel klein lekje gekomen van onder de pasta uit!!
dit is nu al enkele dagen zo en het wordt niet erger.
de lek is niet helemaal dicht maar toch veel beter dan voordien. als ze nog eens leeg is ga ik er nog een laagje pasta bovenop doen en duck-tape (waarschijnlijk verkeerd geschreven!!) bovenop plakken, dit is heel sterke tape naar het schijnt!
als ik jou was zou ik het toch proberen hoor, beter een mini lekje dan een nieuwe ton moeten kopen hé!!
veel kneed en kleef plezier hé!
groetjes

bosbess
door bosbess - Jul 26, 2011 om 17:25
354 Antwoorden / 40 Vragen

Dag Birgita, deze pasta kan je in Frankrijk ook kopen. Het heet mastic époxy universel en je kunt het o.a. hier bestellen. Voor de zekerheid kun je er bij dezelfde webwinkel een ruban d'étanchéité bij bestellen, dat je rondom de ton over de reparatie heen plakt, zodat de mastic de druk van het water misschien beter weerstaat, zie hier. Succes.

bosbess
door bosbess - Jul 26, 2011 om 17:27
354 Antwoorden / 40 Vragen

PS Met de mastic heb ik nog geen ervaring, met de ruban wel: bijzonder goed!