titan
door titan Aug 17, 2008 om 20:43
Vrije tijd & tuin

Rupsen

Wie weet hoe ik (goedkoop) van rupsen af kan komen in mijn bloemkoolplanten? Ze vreten heel mijn planten kaal, maar om direct al de bloemkoolplanten weg te gooien vind ik wel erg ver gaan! De rupsen zijn geel groen van kleur en het gekke is dat ze de rest van mijn moestuin ongemoeid laten. Wie weet er een oplossing??????

23210 20 Rapporteer

poltol
door poltol - Aug 17, 2008 om 20:51
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Die rupsen hebben een goede smaak. Maar ze zijn te bestrijden.

We kunnen ook hier weer optreden als natuurlijke vijand door de rupsen met de hand te bestrijden. ( rups tussen je vingers nemen en even knijpen). Je kunt ook eventueel spuiten met een biologisch middel op basis van een voor de rupsen schadelijke bacterie (bacillus thuringiensis) of een pyretrumextract bevattend middel als Spruzit.

De rupsen van de kooluil zijn groen en zitten vaak in het hart van de plant verscholen of je vindt ze bij broccoli/bloemkool tussen de bloemknopjes. Bij spruitkool kun je ze tussen de bovenste bladeren gemakkelijk met de hand verwijderen bij sluitkool kun je het met behulp van een stokje proberen. Bij ernstige schade kun je één van boven-genoemde bestrijdingsmiddelen gebruiken. Als ze in de broccoli/bloemkool zitten zijn ze vrijwel onvindbaar maar de rupsen kruipen er vaak uit als je vlak voor het bereiden van de maaltijd de broccoli/bloemkool in het water legt.

Succes, poltol

titan
door titan - Aug 17, 2008 om 20:54
28 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor de tip POLTOL. De rupsen zitten onderdaad ook heel 'diep'in de plant.

aquarius
door aquarius - Aug 17, 2008 om 22:42
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag Titan,

Helaas zijn ook rupsen dol op bloemkool en broccoli. Op dit moment kun je nog spuiten met de 2 complementaire insecticiden imidaclopid en spinosad (goedkoop), maar je kunt ook insecticide kopen (iets duurder). Volgend jaar kun je die ongenode gasten voorkomen door de planten af te dekken met vliesdoek of met insektengaas met een maaswijdte van 1,35 mm. Dat helpt ook tegen koolvlieg, koolluis en tripsen.

Sukses.

titan
door titan - Aug 17, 2008 om 22:51
28 Antwoorden / 6 Vragen

Dan kan ik inderdaad beter volgend jaar gaas aanschaffen bedankt voor de tip

elenay
door elenay - Aug 18, 2008 om 01:14
1031 Antwoorden / 142 Vragen

De stad Hasselt gaat de volgende dagen meer dan tweehonderd nestkastjes ophangen, voornamelijk binnen de Grote Ring.  Deze actie heeft een tweeledig doel: enerzijds wil Hasselt de vogels mee inschakelen bij de insectenbestrijding en anderzijds wil de stad de natuur dicht bij de mensen brengen. De actie is een samenwerking van de stedelijke Groendienst en de Milieudienst.

De nestkasten zijn vooral bedoeld voor koolmeesjes en pimpelmeesjes. Deze vogeltjes zijn voortreffelijke rupsenvangers. Een koolmezenpaartje verorbert meer dan 15.000 rupsen per broedgeval. Beide vogelsoorten broeden liefst in de holtes van oude bomen, maar die zijn er niet veel in de stad. Daarom moet de nestkastenactie soelaas bieden en de woningnood helpen oplossen.

Koolmezen zijn meesters in het weg vangen van gigantische hoeveelheden rupsen uit de moes- en fruittuin. Een kweekkoppeltje kan tijdens de broedperiode bijna tienduizend rupsen aan hun jongen voeren. De ouders zelf eten in die periode ook nog een gelijkaardige hoeveelheid. Koolmezen eten voornamelijk insecten, spinnen en kleine rupsen. Indien er aan insecten een gebrek aan is, dan schakelen ze over op zaden, nootjes, bessen maar ook blad- en bloemknoppen moeten er dan aan geloven. Op de voedertafels eten ze zowat vanalles.

elenay
door elenay - Aug 18, 2008 om 01:15
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Voorbeeld van een nestkastje:

Nestkastje + voederhuis Villan - Villan

Nestkastje + voederhuis Villan

Villan

Vogelhuis en voederhuis onder 1 dak.

Over het model: De meest typerende bouwstijl voor geheel Zweden zien we terug in dit zeer populaire model.

Als voederhuisje:

De Multiholk® bevat een 2-liter reservoir voor vogelzaad. Het compartiment is middels een afscheiding in twee delen op te delen waardoor 2 soorten voedsel gebruikt kunnen worden. Dit maakt de Multiholk® tot een druk bezochte voederplaats van diverse vogels.De ronde invliegopening kan afgesloten worden op het moment dat de Multiholk® als voederhuisje dienst doet. De voederplaat biedt een veilige voederplek voor kleine vogels omdat de afmetingen dusdanig zijn dat grotere vogels er niet op kunnen landen. De voederplaat is voorzien van kleine roostertjes waardoor regenwater snel kan wegvloeien.

elenay
door elenay - Aug 18, 2008 om 01:15
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Als nestkastje:

Het scheidingswandje tussen de twee voedselcompartimenten kan in een handomdraai verwijderd worden en dient vervolgens als bodem voor het nestkastje. De ronde invliegopening is groot genoeg voor alle vogels ter grootte van een koolmees of kleiner. De ingang is gemaakt van hard hout en biedt zo bescherming tegen spechten. De binnenkant van de Multiholk® is voorzien van kleine inkepingen die de jonge vogeltjes voldoende houvast bieden om het nest te verlaten als het zover is. Het huisje is voorzien van voldoende ventilatie om een aangenaam klimaat tijdens warme dagen te waarborgen.

Montage:

De Multiholk® kan middels de montageplaat met een kruisschroevendraaier makkelijk gemonteerd worden op een paal van 45 x 45. Bij gebruik als nestkastje raden wij aan de Multiholk® minimaal 1.50 meter boven de grond te monteren

Tips voor plaatsing:

Kies een rustige plek, niet te gemakkelijk bereikbaar voor katten
Zorg voor voldoende beschutting tegen wind en regen
Zorg voor een vrije aanvliegroute
De invliegopening het liefst richting het noorden, oosten of noordoosten
Niet in de felle zon
Plaats meerdere huisjes minimaal 3 meter uit elkaar

Afmetingen: 240mm B x 240mm D x 270mm H
Gewicht: 1600 g
Materiaal: Lariks-hout
Voedselcontainer: 2 liter

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 18, 2008 om 02:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag titan,

Jammer van de vlinders welke bij teveel (kool)mezen geen kans hebben.

Moet je onze bioloog Midas Dekkers eens over mezen horen: Quote "Moordenaars."

Hardware ERror MAN.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2008 om 12:50
16948 Antwoorden / 202 Vragen

elenay, je bedoelt Hasselt in België?  (In plaats van de stad Hasselt in de kop van Overijssel)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2008 om 12:52
16948 Antwoorden / 202 Vragen

een mengsel van water en brandspiritus doet ook al wonderen en is niet mileuonvriendelijk (behalve dan voor de rupsen - die overigens wel leuke vlinders worden)

me
door meisie - Aug 18, 2008 om 14:55
141 Antwoorden / 169 Vragen

Hallo Poltol,

Wij hebben een biologisch groentetuintje en al de groente die ik ga bereiden zet ik eerst altijd een 5 minuten in water met  wat zout dan komen de rupsjes, aaltjes en andere beestjes uit de groentes.

Bij brocolli of dichte koolsoorten snijd ik de roosjes wat kleiner dan kunnen ook de iets dikkere rupsen die evtl. tussen de stronkschotjes zitten eruit.

Ligt er tenminste geen onverwachte rups op je bord:):):).

ja
door jansnep - Aug 18, 2008 om 15:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik last heb van rupsen in mijn tuin, dan graaf ik een klein blikje of iets dergelijks in en giet daar wat bier in.

Rupsen zijn er dol op en en de andere dag liggen er dode rupsen in.

een paar dage herhalen en je bent er vanaf.

Het werkt bij al jaren prima.

Succes.

Jan Snepvangers

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2008 om 15:42
16948 Antwoorden / 202 Vragen

dit is inderdaad ook een hele goede tip!

titan
door titan - Aug 18, 2008 om 18:50
28 Antwoorden / 6 Vragen

beste jansnep, bedankt voor de tip ik ga de rupsen dronken voeren!!! gtroetjes titan

titan
door titan - Aug 18, 2008 om 18:52
28 Antwoorden / 6 Vragen

hoi elenay ik heb al een vogelkastje in de tuin hangen maar de buren hebben katten die elke keer bij mij in de tuin zitten, dus de koolmezen gaan NIET het nestkastje bevolken. Maar toch bedankt voor de tip. gr. titan

aurora1
door aurora1 - Aug 18, 2008 om 19:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een dun laagje (dikke laag gaat rotten) pas gemaaid gras over de planten strooien. Dit wel herhalen (1x per week bijv. ).

vr.gr.

dr
door droppiejo - Aug 18, 2008 om 19:44
17 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb zelf ook spruitplanten en koolraap in mijn moestuin staan.

Het pootgoed zit nu inderdaad onder de rupsen omdat ik die planten onbespoten hield.

De uitgezette planten zijn nu groot en heb ik voor de eerste vlucht van de vlinders bespoten met een anti rupsenmiddel van Bayer.

De vlinders die dus de eitjes leggen waaruit de rupsen komen bleven verstandig genoeg weg van mijn koolplanten.

Voor de tweede vlucht vlinders, die dus binnenkort begint, spuit ik weer.

Zitten er nu dus al rupsen op je koolplanten dan adviseer ik je  om direct te spuiten met het anti rupsenmiddel van Bayer omdat dat het enige middel is dat echt helpt.

Biologisch bestrijden is allemaal aardig bedoelt maar dat helpt maar even en niet afdoende.

De vogeltjes die rupsen eten blijven weg van de bepoten koolplanten  omdat het vergif van Bayer een vergifgeur heeft.

De vijnden van de koolplanten zijn de koolwitjes en de bruine nachtvlinders.

Wil je geen rups in je eten dan is verstandig spuiten het enige middel.

Het vergif heeft een wettelijk veiligheidstermijn die aangeeft wanneer je na het spuiten de groenten veilig kunt eten.

De door jou genoemde kleur van de rupsen, geelgroen, komt alleen voor in de bloemkoolplant.

Bekijk ook eens met Googelen op internetsites met de naam rupsen.

Daar vindt je ook meer en proffesionele info.

Succes met je rupsen.

jd
door jdh - Aug 19, 2008 om 10:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

Vogels heel leuk, de vogelkastjes zijn er het voer is er, de vogels zijn er maar toch zijn ze niet op jacht naar de rupsen. Tenminste in deze periiode nu bij mijn nestkastjes de jongen zijn uitgevlogen. Wel heb ik minder rupsen bij de koolplanten op de plekken waar ik ook goudsbloemen in de buurt staan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 19, 2008 om 10:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@jdh,

Klopt. Zondag was ik bij een Turk in zijn volkstuin. Die heeft goudsbloemen (Calendula) tussen zijn kool- paprika- en tomatenplanten staan. Gevraagd waarom: tegen rupsen.

De vele mezen in onze tuin eten (dode) bijen. Daar hebben we er zo'n 200.000 van. Gelukkig niet (allemaal) dood. Honing plenty.;-)

Hardware ERror MAN.

ha
door hamerrietje_1 - Aug 19, 2008 om 11:28
3 Antwoorden / 0 Vragen

Vogels naar je tuin lokken.