ma
door malie Nov 11, 2016 om 17:14
Vrije tijd & tuin

Schade door glazenwasser

In juli heb ik door een bedrijf mijn voortuin laten rooien omdat ik er een gazon van wilde maken. In september hetzelfde bedrijf laten komen om alles nog eens onkruidvrij te laten maken, egaliseren, compostlaag erop en in laten zaaien. Nu begint het gras juist op te komen. Eenmaal per 2 maanden komt de glazenwasser mijn bovenramen lappen. Ik heb bij het laatste bezoek aangegeven dat dat voorlopig niet meer kon gebeuren ivm het pas ingezaaide gras. Afgelopen maandag is dat tóch gebeurd toen ik even niet thuis was. Resultaat: dwars door de tuin gebanjerd vanaf de straat. Een spoor door de tuin van voetstappen en de ladder. Onder het raam diepe gaten van de ladder en diepe voetsporen. Ik heb onmiddellijk een klacht ingediend en hem aansprakelijk gesteld voor de schade. Zijn reactie was: ik kom het wel even aanharken en bijzaaien. Daar ga ik natuurlijk niet mee accoord aangezien ik 350 euro aan de tuin had gespendeerd. Ik wil het door het bedrijf wat al het werk hier heeft verricht laten herstellen,maar daar gaat hij weer niet mee accoord. Beweert dat ik hem het vel over zijn oren wil trekken en dat ik overdrijf m.b.t. de schade. De afspraak dat hij 'smiddags nog eens samen met mij de schade zou bekijken is hij niet nagekomen. Hoe los ik dit op?

6669 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2016 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat het hem komen herstellen. Is het dan nog niet naar uw zin, kunt u verder praten. Maar als u die bovenramen gelapt wilt hebben, moeten die poten toch ook op het gazon staan en hoe gaat u dat dan doen in het vervolg?

tenormin
door tenormin Nov 11, 2016 om 17:37
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ze wilde juist  n i e t  dat de glazenwasser voorlopig kwam, dat is haar punt. En dat heeft ze, m.i.

eclipse
door eclipse Nov 11, 2016 om 17:43
1561 Antwoorden / 370 Vragen

zo ist maar net, opsoute die glazenwasser..

ma
door malie Nov 11, 2016 om 18:15
29 Antwoorden / 3 Vragen

De schade gaat verder dan alleen de poten onder het raam. Er is dwars door de tuin gelopen vanaf de straatkant, terwijl er een pad ligt om onder het raam te komen. Niemand heeft het recht om zomaar door mijn tuin te lopen. En als hij even had gekeken, had hij ook wel kunnen zien dat het gras aan het opkomen was en het er netjes en egaal uitzag. Overigens heeft de eigenaar het niet zelf gedaan, maar een nieuwe "knecht".

emcede
door emcede - Nov 11, 2016 om 17:22
960 Antwoorden / 4 Vragen

U bepaalt wie de schade herstelt, en niemand anders. Zo is het in Nederland geregeld. Vraag het bedrijf dat dit voor u moet komen doen om een offerte en stuur die met een aansprakelijkstelling naar de glazenwasser. Zet ook in de brief dat hij deze kan doorsturen naar zijn verzekeraar, als hij voor de veroorzaakte schade verzekerd is.

ma
door malie Nov 11, 2016 om 18:01
29 Antwoorden / 3 Vragen

Dat heb ik gevraagd maar hij was niet verzekerd

Wi
door Wil_H Nov 12, 2016 om 16:32
270 Antwoorden / Vragen

Dan had de glazenwasser maar een verzekering moeten afsluiten. Ik zou die vent niet meer aan mijn huis willen hebben. Als hij straks met zijn ladder door jouw ruiten gaat komt hij zeker ook wel even een stukje plexiglas over de kapotte ramen plakken.
Hij is aansprakelijk en jij mag, zoals Emcede al zei, zelf bepalen wie de schade repareert. Dat de glazenwasser daar niet voor verzekerd is, is niet jouw probleem.

ja
door jackyh - Nov 11, 2016 om 17:48
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp de reactie van de glazenwasser best. Zij leven heus niet in weelde. Laat het hem toch repareren. Hij zal niet de laatste zijn die voor u ongewild op het ingezaaide gras komt. Wat kleinzielig.

marita5
door marita5 Nov 11, 2016 om 17:59
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Zij leven heus niet in weelde , dat is het probleem van Ts niet . kleinzielig heeft er niks mee te maken , de glazenwasser heeft schade veroorzaakt .

ma
door malie Nov 11, 2016 om 18:03
29 Antwoorden / 3 Vragen

Ik leef ook niet in weelde met mijn aow"tje en heb daarvan 350 euro gespendeerd wat vervolgens is vernield!

marita5
door marita5 Nov 11, 2016 om 18:08
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@Malie , negeer de reactie van @Jackyh maar , weelde / of kleinzieligheid heeft er totaal niks mee te maken .

tenormin
door tenormin Nov 11, 2016 om 18:18
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@malie, dat hij niet verzekerd is is niet uw probleem. U had toch aangegeven dat hij voorlopig niet moest komen zemen? Maar goed, als er niets "te plukken" is, in dit geval dus geen verzekering, misschien toch maar onderling in der minne schikken. En hem het op laten knappen. U staat natuurlijk wel in uw recht maar soms, tja, is dat recht niet te krijgen. Maak hem dan wel duidelijk dat hij het net zo mooi moet doen als het was. Succes hoor.

ma
door malie Nov 11, 2016 om 18:33
29 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel Maritas.....dit slaat inderdaad nergens op

marita5
door marita5 Nov 11, 2016 om 18:46
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , @jackyh heeft wel vaker van die onnozele reacties. , het is tenslotte uw geld en tuin .

ja
door jackyh Nov 11, 2016 om 19:38
953 Antwoorden / 4 Vragen

Maritas, aan wie is dat te beoordelen. U?

marita5
door marita5 Nov 11, 2016 om 20:20
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Onnozele reacties zie je meteen , voorbeeld al hoe Ts reageert op mijn reactie naar u zegt genoeg , u had gewoon kunnen schrijven  ik begrijp de reactie van de glazenwasser best , laat hem toch repareren . Waarom moet kleinzielig erbij is nergens voor nodig ., is een trap nageven
Dit zult u nooit begrijpen .

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2016 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan groeit het gras straks goed en hebt u een mooi gazon. Fijn, waar komt die ladder dan te staan? Toch ook op het gazon? Die poten zijn smal en maken dan ook weer gaten.

ma
door malie Nov 11, 2016 om 18:05
29 Antwoorden / 3 Vragen

Dan komen er flagstones te liggen waar straks de ladder op kan staan Tijger.........maar dát was mijn vraag niet.

tenormin
door tenormin Nov 11, 2016 om 18:20
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@malie +10

edrick3
door edrick3 - Nov 11, 2016 om 17:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

. Ik heb bij het laatste bezoek aangegeven dat dat voorlopig niet meer kon gebeuren ivm het pas ingezaaide gras.

Er was dus geen opdracht meer tot het wassen van de ramen.
Is dus op eigen initiatief van de glazenwasser gebeurd.
Heb je een adres?
Stuur een briefje met opgave van de kosten en stel hem aansprakelijk. (maar er samen uit komen is aardiger; laat die man de boel even in orde brengen. Het zal wel geen officieel glazenwassersbedrijf betreffen en dan zal hij ook niet bedrijfsmatig verzekerd zijn).

ma
door malie Nov 11, 2016 om 18:06
29 Antwoorden / 3 Vragen

Als hij als amateur de schade wil gaan herstellen moet hij wéér dwars door mijn tuin en vrees ik dat de schade nog groter wordt. Het gras en de ondergrond zijn op dit moment nog erg kwetsbaar

Bovendien is hij, zoals ik al aangaf, dwars door mijn tuin gebanjerd vanaf de straatkant. Dáár had hij ook geen toestemming voor. Je gaat niet dwars door iemands tuin lopen als je onder het raam moet zijn

edrick3
door edrick3 Nov 11, 2016 om 18:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dan toch maar aansprakelijk stellen.

zoekster1
door zoekster1 - Nov 11, 2016 om 18:28
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Schriftelijk aansprakelijk stellen. U heeft er het recht op dat de schade door een professional wordt hersteld, want  het gras is ook door een professional ingezaaid.
Het spreekt al niet voor die glazenwasser dat hij niet op is komen dagen om samen naar de schade te kijken.

Ar
door AriEllis - Nov 11, 2016 om 18:42
57 Antwoorden / Vragen

Wat zegt het de hovenier van de schade? Zitten de voetstappen echt zo diep in de grond dat u daar problemen mee zult krijgen als het gras eenmaal gegroeid is?

ma
door malie Nov 12, 2016 om 16:12
29 Antwoorden / 3 Vragen

ja inderdaad

Ar
door AriEllis Nov 12, 2016 om 17:59
57 Antwoorden / Vragen

Nogal een zware jongen geweest...

ma
door malie Nov 13, 2016 om 00:06
29 Antwoorden / 3 Vragen

@Arellis.....misschien kun je zelf ook wel bedenken dat pas bewerkte grond geen platgetreden pad is....daar zak je makkelijk in weg. En bovendien heeft hij met het lopen door de tuin ook nog een spoor getrokken met zijn ladder waardoor op die plaatsen nu geen zaad meer te zien is. En het gewicht van de ladder moet je ook nog meerekenen. Dus........

ha
door halex - Nov 11, 2016 om 18:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe ging dat voorheen? Liep de glazenwasser altijd over het gazon, of gebruikte hij altijd het paadje? En hebt u de wederkerende opdracht voor het glazenwassen alleen mondeling, of ook schriftelijk tijdelijk ingetrokken? Als u iemand aansprakelijk wilt stellen, moet u daar wel goede gronden voor hebben. Als de glazenwasser altijd vanaf de straat via het gazon naar uw huis ging èn u kunt niet aantonen dat u de opdracht tot glazenwassen tijdelijk hebt ingetrokken, heeft de glazenwasser geen kansloos verweer.

tenormin
door tenormin Nov 11, 2016 om 18:53
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik 3 maanden het land uitga zeg ik ook tegen de glazenwasser dat hij niet hoeft te komen. Als hij dat toch doet heeft ie pech. Daar ga ik hem geen brief over schrijven.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2016 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En het was ook nog een "nieuwe knecht". Maar goed baas is aansprakelijk voor personeel, maar dat het dan fout loopt, is niet zo'n wonder.

ha
door halex Nov 12, 2016 om 09:59
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Maar als er een 'nieuwe' knecht is, was er dan ook een oude? En met wie heeft TS gesproken over het tijdelijk niet wassen van de glazen? De knecht of de baas?

ma
door malie Nov 13, 2016 om 00:14
29 Antwoorden / 3 Vragen

Halex......is lezen zo moeilijk? ER WAS VOORHEEN GEEN GAZON, zoals ik al schreef. En was inderdaad ook een 'oude knecht", maar die was een paar huizen verder bezig. De nieuwe heeft mijn ramen gezeemd. En ik heb met "de oude knecht" gesproken over het niet wassen van de ramen, omdat de baas op vakantie was. De baas is overigens nooit aanwezig bij het zemen, die komt enkel het geld ophalen aan het einde van de dag.

. Overigens heb ik erbij gestaan dat de knecht noteerde in het boekje van de baas dat er voorlopig niet gezeemd mocht worden. Daar blijkt het al fout gegaan te zijn omdat hij volgens de baas had genoteerd, "In oktober niet zemen".

ha
door halex Nov 13, 2016 om 00:35
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het gebruik van hoofdletters komt zeer schreeuwerig en dus ongepast over. U hebt uw verzoek dus niet met de 'baas' besproken, maar slechts met de knecht. Jammer voor u, maar deze schade is echt uw schuld. Als u naar de baas net zo reageert als naar mij, kan ik er alle begrip voor hebben dat hij u en uw geschreeuw verder enkel voor kennisgeving aannneem. Wat een air meet u zichzelf aan.

hansje klein
door hansje klein - Nov 11, 2016 om 18:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De 'baas' stuurt een medewerker zonder aan de met u gemaakte afspraak te denken. De baas zit fout. Misschien kunt u een zakje zaadjes van dezelfde grassoort organiseren en de 'knecht' de gelegenheid geven tot herstellen. Wanneer de onervaren glazenwasser net zo onervaren als hovenier de rest van de tuin ruïneert bent echter nog verder van huis. Waarscjinlijk is de voorbereide grond nog niet ingeregend en te zacht om te betreden zonder hulpmiddelen. Vraag uw hovenier hoe dit op te lossen is en bericht 'de baas' van de uitkomst. De 'baas' zal best wel verzekerd zijn. maar teveel claims zullen voor zijn verzekeraar een reden zijn om de premie aan te moeten passen. Uiteindelijk is dit uw pakkie-an niet. Hij kan het enslotte ook uit eigen zak betalen.

ma
door malie Nov 13, 2016 om 00:26
29 Antwoorden / 3 Vragen

Juist Hansje Klein....daar ben ik dus ook bang voor. En als dan in het voorjaar blijkt dat het niks is, hoef ik dán niet meer met een rekening aan te komen. En de bewerkte grond is inderdaad nog niet tot rust gekomen. Hij beweert nu dat ik maar een lint om mijn tuin had moeten zetten, dat ik hem het vel over zijn oren wil halen en of ik misschien op zijn kosten een nieuwe tuin zou willen. Voor die 350 euro had ik ook graszoden kunnen laten leggen zegt hij. Maar natuurlijk is dat niet waar, daar heb ik naar geinformeerd en dan was ik vele malen duurder uitgeweest. Maar een vriend van hem had ook pas zoden gelegd....tsja...als je het zelf kunt is het een ander verhaal. Enfin....hij probeert zich aan alle kanten aan zijn verantwoordelijkheid te onttrekken.

Dat is mij intussen wel duidelijk

Ma
door Mat Matheij - Nov 12, 2016 om 16:33
986 Antwoorden / 3 Vragen

Allereerst enige aansprakelijkheid. Gaat het hier om een ZZP-er, overige bedrijfsmatige handelingen of -hetgeen vaker voorkomt- de glazenwasser zonder faktuur. Heeft u de mededeling op schrift gezet of ging het om een mondelinge mededeling. En om welk schadebedrag gaat het? Heeft u 350 Euro besteed aan het geheel en zo ja wat is dan wederom het bestanddeel van de schade. De grootte van de tuin is onbekend maar van enige overdrijving (Voetsporen, diepe gaten van de ladder) lijkt ook sprake. Er kan sprake zijn van enig misverstand en dan moet u er ongetwijfeld uit kunnen komen zonder naar 'de rijdende rechter' te stappen. Mij dunkt dat de glazenwasser u ook niet als klant kwijt wilt

ma
door malie Nov 13, 2016 om 00:36
29 Antwoorden / 3 Vragen

Hier ook alweer vragen naar zaken die er niet toe doen. Om welk schadebedrag het gaat weet ik op dit moment niet, maar is ook even niet zo belangrijk. Feit is dat er schade door de glazenwasser is toegebracht en dat ik dat niet op een amateuristische wijze hersteld wil zien, aangezien het werk waar ik voor betaald heb ook niet door amateurs is gedaan. En zoals u misschien kunt bedenken is pas bewerkte grond zacht en kwetsbaar en daar zak je in weg ja. Knap dat u van daaruit kunt zien dat ik overdrijf Mat Matheij

ma
door malie Nov 13, 2016 om 00:39
29 Antwoorden / 3 Vragen

Ik wil iedereen die zijn best heeft gedaan om op een positieve wijze een bijdrage te leveren aan mijn vraag, hartelijk bedanken!
Ik ga de glazenwasser aansprakelijk stellen en zal de uitkomst t.z.t. hier plaatsen.

hansje klein
door hansje klein Nov 13, 2016 om 11:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het plaatsen van de uiteindelijke afloop van deze kwestie is een goed idee. Te veel vragers komen nooit meer terug en alhoewel dit niet verplicht is, het is niet alleen 'niet netjes', maar ik vermoed, dat beantwoorders daardoor erbij willen/kunnen leren, resp. bevestigd kunnen zien, dat ze zèlf een goed of minder goed advies hadden gegeven.

Suc6 met de actie.

ma
door malie Nov 13, 2016 om 14:50
29 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u wel Hansie!

marita5
door marita5 - Nov 13, 2016 om 06:49
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@Malie ,

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

ma
door malie Nov 13, 2016 om 14:51
29 Antwoorden / 3 Vragen

Kan ik idd ook nog doen Maritas. Dank voor je hulp!

marita5
door marita5 Nov 13, 2016 om 15:03
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , succes .