hd
door hdevries Mar 16, 2007 om 19:44
Vrije tijd & tuin

Snoeien blauw regen

ik heb mijn blauwe regen (4 jr.oud) op aanraden van iemand vorige maand teruggesnoeid, niet rigoreus maar toch, nu hoorde ik dat hij dan niet zo goed meer bloeit, is dit zo? wie weet hier meer van? groetjes hetty

3029 6 Rapporteer

labswans
door labswans - Mar 17, 2007 om 11:43
1918 Antwoorden / 10 Vragen

heb nog wat nuttige informatie :

Snoeien bevordert bloei
Wisteria(blauwe regen)is geen moeilijke plant. Een lichte, humusrijke grond die voldoende vochtig is, zorgt voor een flinke groei en bloei. W. houdt van zon en anders wordt die wel opgezocht. Alleen de bladeren van W. zijn al de moeite waard om te zien. W. leven lang en hebben zelden verjongingssnoei nodig. Is dat na vele jaren wel nodig, dan duurt het jaren voordat er weer bloemen verschijnen. Oppassen dus.
Na de aanschaf en het planten moet blauwe regen worden 'opgeleid'. In zomer en winter kan de leiplant worden gesnoeid. Direct na het planten moet de hoofdgesteltak worden ingenomen. Knip de 'kop' terug tot zo'n 80 - 90 cm boven de basis. Cultuurvarëteiten (cv's) worden geënt; knip dus nooit onder de entplaats, anders wordt het nooit meer wat. Knip alle zijscheuten die horizontaal uit de gesteltak groeien, in tot op één oog.In het tweede levensjaar wordt de plant in de winter gesnoeid: de hoofdgesteltak wordt opnieuw ingesnoeid, maar laat 40 - 50 cm van de jonge topscheut boven het gedeelte van het vorige jaar staan. Alle zijscheuten worden gesnoeid tot op drie ogen, behalve die van de onderste zijscheuten. Deze mogen 30 - 40 cm lang blijven en worden horizontaal uitgebogen en aangebonden. In de volgende jaren worden alle zijscheuten wel gesnoeid en de lengte ervan teruggebracht tot 40 - 50 cm ten opzichte van de hoofdgesteltak. Elk volgend jaar worden de zijscheuten uitgebogen en aangebonden. Is de plant eenmaal op hoogte en breedte, dan wordt de snoei aangepast aan het beheersen van de vorm en de productie van (meer) bloemen. Blauwe regen wordt maximaal 10 meter hoog.

Om de bloei te bevorderen: knip de zijscheuten af op 2 - 3 knoppen vanaf de hoofdgesteltak. De aanleg van bloemsporen wordt hierdoor opgewekt. Let op: bladknoppen van de blauwe regen zijn lang en spits; bloemknoppen zijn dik en bolrond. 't Kan haast niet missen: dit onderscheid is duidelijk te zien.
Een juiste snoei (elk jaar) en wat zon (ook elk jaar graag) is het enige waar de blauwe regen op is gesteld.

hd
door hdevries - Mar 17, 2007 om 11:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

hartstikke bedankt voor dit antwoord hier kan ik wat mee, misschien weet je ook wel of je de wisteria kunt overplanten van de oostmuur naar de westmuur, daar heeft hij nl. meer ruimte, of is dit niet zo'n goed idee?

labswans
door labswans - Mar 17, 2007 om 12:54
1918 Antwoorden / 10 Vragen

dat kan ik niks over vinden , baseer mijn gegevens op informatie internet wat daar te vinden is meer niet.

dirck
door dirck - Mar 17, 2007 om 16:39
3201 Antwoorden / 3 Vragen

De beste standplaats is aan de oostkant van een muur.
Aan de westkant zou misschien kunnen, als hij maar beschut is van de noordenwind.

yoast
door yoast - Mar 19, 2007 om 06:19
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ook wij hebben de Blauwe regen flink teruggesnoeid. Eigenlijk zonder echt op te letten, dus alles wat wij te lang of teveel vonden gewoon weggeknipt en ja hoor, weer volop in bloei. Dus scheuten tellen, uitlopers scheuren etc. prima als je niets beters te doen hebt, anders gewoon de schaar erin.

brynnar
door brynnar - Mar 20, 2007 om 14:13
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste H de Vries,

Excuses voor de late reactie. Wat u gehoord heeft is mogelijk, maar dient wel wat genuanceerd te worden. U bent in ieder geval wel op tijd geweest met de snoei, maar ik hoop dat u wel knoppen heeft laten zitten. Als u tot de grond wegsnoeit, dan kan het inderdaad gebeuren dat hij stopt met bloeien. Dood gaat hij niet, sterker nog, hij zal op diverse plekken in de tuin de kop opsteken, maar er bestaat de kans dat een wilde, bloemloze plant omhoog groeit.

Mvgr - B