li
door lijzengakok May 9, 2007 om 10:58
Vrije tijd & tuin

Snoeien

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wanneer en hoe ik leilinden moet snoeien?

4544 6 Rapporteer

stacey
door stacey - May 9, 2007 om 11:00
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Hier kun je meer lezen, blijkbaar ben je net te laat ?

-Het is nu (begin maart) de tijd om leilinden te snoeien en te leiden en wel als volgt:NEERLANDs Tuin - V&A snoeien

Groetjes,

th
door thaleros - May 9, 2007 om 13:15
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zelf heb 17 leilinden. Sinds 25 jaar. Normaal snoei ik in het najaar en laat er 3 ogen opstaan inverband met invriezen. Als ik er geen tijd voor heb, snoei ik ze in het voorjaar. Februari, maart maar dit jaar met het prachtige weer heb ik ze pas  begin april gesnoeit. En er alle zijtakken (groeien ongeveer 1 meter per jaar)  tot aan de leiders afgeknipt omdat het nog zo mooi weer was. Ze staan op dit moment weer helemaal in het groen prachtig dus. Als je ze nu nog moet snoeien leilinden kunnen erg veel hebben en zijn heel sterk zou ik ze niet helemaal meer teug snoeien maar er 4 ogen oplaten staan.

De dwarstakken die vastgebonden zijn wel elke keer allemaal controleren dat ze niet afknellen anders opnieuw binden zodat ze in model blijven. Dit hoeft niet met duur materiaal maar kan gewoon met touw.  Veel succes een leilindenboom liefhebster.

brynnar
door brynnar - May 9, 2007 om 13:15
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Lijzengakok,

Leilindes kun je het beste rigoreus snoeien als de plant nog in rust is, niet tijdens het groeisezoen. Snoeien kan inderdaad heel goed in het vroege voorjaar zijn, maar evengoed in het najaar, wanneer de blaadjes zijn gevallen. Oktober-Maart is een goede periode.

Tijdens de groeitijd (nu dus) kun je wel wat beperkte vormsnoei doen, door jonge scheuten die te ver uit de vrom groeien in te korten, maar de echte snoei kan alleen in de rusttijd.

Snoeien zelf is ook heel eenvoudig: als je naar de boom kijkt dan zie je al de hoofdtakken naar links en rechts gaan. Eigenlijk is het voldoende om alleen deze te laten zitten: scheuten en uitlopers die hierop groeien kun je helemaal wegsnoeien.

Mvgr - B

jvdorst
door jvdorst - May 9, 2007 om 14:59
186 Antwoorden / 5 Vragen

Met dank aan tuinmagazine:

Leilindes nemen weinig ruimte in beslag en groeien uit tot een mooie 'haag' op stam. Daardoor kunnen ze prima dienen als scherm om ongewenste inkijk te reduceren. Om leilindes hun gewenste vorm te laten behouden moeten deze bomen regelmatig worden gesnoeid. Het beste kan dit gebeuren in het vroege voorjaar of in het najaar.

Snoeien
Bij de leilinde zijn de hoofdtakken vaak al bekend en kun je alle jonge uitlopers netjes bij de tak afknippen zodat je alleen de originele hoofdtakken over houdt. Snoei ook een teveel aan scheuten weg. In feite is de snoei vrijwel dezelfde als die van een haag: de vorm wordt erin gehouden door alle scheuten aan alle zijden evenveel in te korten. Het scherm blijft hierdoor dichter.

Onderhoud
Je moet een leilinde gedurende het groeiseizoen - met name in de zomer - ook goed onderhouden. Hierdoor zorg je ervoor dat je de vorm van de leilinde erin houdt. Alle te ver uitgroeiende scheuten kort je in, totdat een platte haag als vorm overblijft. Een teveel aan scheuten verwijder je eventueel. Houd daarbij in de gaten, welke scheuten in de winter dienst kunnen doen als verlenging van de hoofdtakken.

chouffebier
door chouffebier - May 10, 2007 om 00:23
32 Antwoorden / 27 Vragen

Mijn opa die vele bomen en struiken had zij altijd:

Je kan alles het beste snoeien tussen Kerst en Nieuw.

Dan is er geen sapstroom en die periode vergeet je nooit.

ho
door hovenier28 - May 12, 2007 om 23:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn meerdere manieren mogelijk, 2 manier zijn erg gangbaar en dat is bepaalt in welke streek u woont.

In het westen van het land worden de leilinden in de winterperiode (nov- jan) helemaal teruggesnoeid op de kale stam en tot op de dikke knoestig zijtakken, die de leivorm aangeven, meestal is dit een breed plat scherm. kijk maar bij oude boerderijen.

In het oosten en zuiden van het land worden de leilinden NIET helemaal terug genoeid op de stam en de zijtakken. Hier is het van oudsher gebruikelijk om de bomen in een blokvorm te snoeien alle takken die buiten de blokvorm steken worden terug geknipt. u kunt dit vergelijken met een hele grote blokhaag.

Voor jonge leilinden kunt u zelf kiezen hoe u hem onderhoudt. Één ding wat nog wel belangrijk blijft,  snoei niet grootschalig na 31 jan. i.v.m. de opkomende sapstromen in de boom