at
door atesgah Nov 18, 2003 om 10:37
Vrije tijd & tuin

Taxuskevers

Ik heb ieder jaar last van Taxuskevers, die zich vooral vol eten aan mijn viburnums, hop, klimop en (klim)hortensia's. Weet iemand een goede manier om deze kevers te bestrijden. Ik heb inmiddels begrepen dat ze heel moeilijk te bestrijden zijn en dat de enige oplossing lijkt te zijn om iedere avond de kevers te vangen. Ik heb ook wel eens gehoord over het gebruik van aaltjes. Heeft iemand meer nuttige informatie voor mij?

17621 9 Rapporteer

sascha_1
door sascha_1 - Apr 16, 2004 om 12:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik doe, is in het voorjaar verwijderen van de larven (zien er wit uit met een zwart kopje) die zich tussen de wortels hebben gevestigd. Ik heb een dakterras en dus alleen potten, dus dat maakt het wat makkelijker. Gevolg is dat ze nagenoeg zijn verdwenen. Alleen, met een tuin wordt dat wat moeilijker. Aaltjes heb ik een keer opgezocht op de site van Ecostyle (www.ecostyle.nl), zij spreken van bestrijding door het inzetten van de natuurlijke vijand van de taxuskever. Het enige nadeel vond ik dat je eerst naar je tuincentrum moet gaan, een pakket moet kopen en vervolgens pas de beestjes per post kan bestellen. Maar goed, wellicht scheelt het later wat frustratie. Succes ermee

ma
door maxi_013 - Apr 16, 2004 om 12:04
15 Antwoorden / 7 Vragen

Als je alle wintergroene heesters tot de grond toe wegsnoeit en het afval afvoert ben je ze voor een aantal jaar kwijt. Maar als uw buren er niks aandoen zal het niet veel helpen.
Dure middeltjes kopen bij tuincentra helpen vaak niet.

ag
door agrituur - Apr 16, 2004 om 12:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

Van het merk Ecostyle zijn bij de vakhandel aaltjes te koop kijk eens op www.ecostyle.nl

ag
door agrituur - Apr 16, 2004 om 12:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

Om precies te zijn http://www.ecostyle.nl/scripts/cn_pagina.asp?t=1&p=37

je
door jeronimo1 - Apr 16, 2004 om 12:04
6 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eens op de volgende site:
http://www.entocare.nl/nl/frame_producten3.htm
De bestrijding, mits op de juiste wijze toegepast is goed afdoende en werkt voor vrijwel 100%. Het werkt in ieder geval beter dan chemisch... Het kan zelfs ook preventief gebruikt worden. De aaltjes blijven ook zonder ´prooi´ wel zo´n 6 maanden leven.
succes

pb
door pbtuin - Apr 16, 2004 om 12:04
4 Antwoorden / 2 Vragen

Binnen kort kunt u alle tuin vragen vinden op Http://www.pbtuin.nl.

U moet bij ieder plant die erlast van heeft de larven dagelijks weghalen en ze zitten tussen de wortels, aaltjes helpen niet echt en die eten ook de jonge wortels op en dat duurt langer om daar vanaf te komen, deze metode moet u elk jaar doen en de grond verversen. heeft u hier geen zin in dan kunt u beter planten aan schaffen die hier geen last van hebben.

je
door jeronimo1 - Apr 16, 2004 om 12:04
6 Antwoorden / 0 Vragen

De aaltjes (Heterorhabditis bacteriophora) welke voor de bestrijding van de taxuskever gebruikt wordt zijn insectparasitair en leven dus uitsluitend van andere bodeminsekten. Deze aaltjes moeten niet dus NIET verward worden met aaltjes die bijvoorbeeld aardappelmoeheid veroorzaken.

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 12:04
763 Antwoorden / 1 Vragen

In het tuincentrum zijn van het merk bayer specifieke bestrijdings middelen te koop voor de taxuskever

ka
door kazana12 - Mar 12, 2007 om 22:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Schiet lekker op die site not