fejarie
door fejarie Jan 14, 2011 om 13:27
Vrije tijd & tuin

Treinen

Ik ben in het bezit van Trix treinen.
Mijn vraag is of iemand weet of ik deze " om kan zetten" naar marklin zodat ze dus nog gebruik kunnen worden.Het gaat dus om het onderstel!

4445 7 Rapporteer

freya
door freya - Jan 14, 2011 om 13:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo fejarie,

Nee, dat gaat niet zomaar. Trix rijdt op gelijkspanning en Märklin rijdt op wisselspanning.

m.vr.gr. Freya

fejarie
door fejarie - Jan 14, 2011 om 14:10
29 Antwoorden / 18 Vragen

Bedankt voor je reactie. Jammer, dan moet ik dus iets anders verzinnen
Groet
Fejarie

f.weele
door f.weele - Jan 16, 2011 om 10:33
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ben je overgestapt op märklin? Of wil je toch gelijkstroom blijven rijden. Wisselstroomloks van märklin kunnen namelijk wel naar gelijkstroom worden
omgebouwd, tenzij je trix-express bedoelde. Trix behoort nu bij märklin. Modellen
van märkiln worden ook in gelijkstroomuitvoering uitgebracht onder Trix! Vroeger
was dat märklin-Hamo. Mocht je van je trix-modellen afwillen, dan is Ebay misschien
iets om daar te verkopen. Neem dan Ebay duitsland, of als je specifiek nederlandse
modellen rijdt, Ebay nederland. Je kan ook kijken of soortgelijke modellen worden
aangeboden op ebay en wat de hoogste bieding is. Zo krijg je een beetje een indicatie van de prijzen. Ouder Trix-Express modellen zijn zeer gevraagd!
m.vr.gr.

fejarie
door fejarie - Jan 16, 2011 om 12:19
29 Antwoorden / 18 Vragen

Bedankt voor je reactie,
Deze treinen (zo'n 50 jaar oud) zijn uit de nalatenschap van mijn vader. Ze zouden moeten gaan rijden op een bestaande Marklin baan en dat schijnt dus niet mogelijk hoor ik om mij heen. Maar ik denk dat ik met jouw advies wel wat kan en ga dit verder onderzoeken. Verkopen is geen optie meer omdat ik een 7 jarige jongen er enorm blij mee heb gemaakt.
Nogmaals dank.
Fejarie

f.weele
door f.weele - Jan 16, 2011 om 13:08
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste fejarie, leuk dat je nog even reageerd. Als verkopen geen optie meer is,
dan kun je op marktplaats,speurders en ebay, of op treinenbeurzen goedkoop
aan railsjes en toebehoren komen. In Houten worden regelmatig treinenbeurzen
gehouden (grootste van europa)! Voor een jongen van 7 jaar een verademing
om dat eens te zien. Er is niets op tegen om met twee systemen te rijden(apart natuurlijk). Ook ik heb nog loks die bijna vijftig jaar oud zijn. Ze rijden nog steeds en ik doe ze nooit weg. Ga eventueel naar deze sites: www.modelspoorbeurs.nl,
www.modeltreinmarkt.nl.
veel succes en m.vr.gr.

pavoordf
door pavoordf - Jan 16, 2011 om 14:15
519 Antwoorden / 73 Vragen

Allereerst de vraag, gaat het om Trix Express of Trix Internationaal?

De eerste was een 3-railsysteem waarbij de wielen dikke flenzen hadden. Hiervan kan je zelfs de wagons niet gebruiken, omdat ze uit de rails lopen (kruisingen en wissels). Ook hadden ze een andere koppeling

Trix internationaal was net als Fleischman een 2-railsysteem en de wielen hadden smalle flenzen. Hiervan konden de wagons wel op Marklin rails rijden. Ik weet niet meer precies hoe het met de koppelingen zat.

Trix locs is nog moeilijker. Ook hier het verschil tussen Express en Internationaal (flenzen). Verder was/is Marklin wisselstroom (was overigens om te bouwen naar gelijkstroom). Trix Express en Marklin zijn beide een 3-railsysteem. 40 jaar terug waren er voor Trix Express wagons wielsets te koop met smalle flenzen. Ook waren er van de verschillende merken "internationale" koppelingen te koop.

fejarie
door fejarie - Jan 16, 2011 om 15:05
29 Antwoorden / 18 Vragen

Goeie vraag!
Ik heb de treinen en wagons niet meer in mijn bezit, dus die vraag kan ik nu niet beantwoorden. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het Trix express is, maar zal van de week bij het "nieuwe eigenaartje" eens gaan kijken. Inmiddels heb ik wel op Marktplaats gezien dat er Trix rails in de aanbieding is, want het zal er naar uitzien dat hij een baantje extra moet gaan leggen op zijn tafel, naast de Marklin trein.
In ieder geval bedankt voor je reactie
Groet
Fejarie