ficus
door ficus Jan 27, 2017 om 22:19
Vrije tijd & tuin

Tweedehands cd

Als ik een tweedehands cd koop, verdient de artiest dan ook nog aan mijn aankoop?
Ik hoop het wel, want dat gun ik hem wel. Hij heeft maar een ex, dus die kosten vallen nog mee.

2114 12 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2017 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zelfs één ex kan nog goud kosten.

Topantwoord

costnix
door costnix - Jan 27, 2017 om 22:32
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, de artiest krijgt niets.

ficus
door ficus Jan 27, 2017 om 22:40
147 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie cd's kopen als liefdadigheid om een armlastige artiest (en zijn eventuele exen) te ondersteunen. Helaas was de cd die ik nog nodig had in de verzameling niet nieuw te koop. Nou in tweedehands trap ik niet weer. Bedankt voor het antwoord.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jan 27, 2017 om 22:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Jammer @ficus, maar je "vriend" kan hier niets (meer) aan verdienen. Wat zegt Buma Stemra hier trouwens over? Hebben zij niet nog iets uit de oude truckendoos?

ficus
door ficus Jan 27, 2017 om 22:49
147 Antwoorden / 2 Vragen

Het is mijn vriend niet. Ik mag toch wel iemand een goede artiest vinden.Die andere 6 cd's die ik de laatste twee maanden heb gekocht (expanded klonk heel duidelijk als gelduitdezakklopperij, maar goed de gewone versies had ik al) waren wel nieuw.

tenormin
door tenormin Jan 27, 2017 om 22:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, zo bedoelde ik het toch ook niet in die zin. Maar omdat je vrij persoonlijk werd in met de mededeling: hij is maar 1 keer gescheiden, dacht ik gewoon dat het een vriend kon zijn. Niet zo gauw op je tenen getrapt voelen, hoor. Was heel vriendelijk bedoelt. Goede nacht.

ficus
door ficus Jan 27, 2017 om 23:20
147 Antwoorden / 2 Vragen

Wikipedia is heel informatief. .Zoals ik op wikipedia las heeft hij een ex, waarbij hij twee zonen heeft en is hij nu getrouwd met Lisa en heeft hij met haar twee dochters, (over de meeste artiesten valt veel meer te roddelen)
Ik was niet op mijn teentjes getrapt. .Sorry dat het zo over kwam.
Wel trusten

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jan 27, 2017 om 23:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik koop cd's  (voorzover ik die nog koop) omdat ik het goede muziek vindt. Zal me een worst zijn hoeveel exen iemand heeft.

Topantwoord

Wi
door Wil_H - Jan 27, 2017 om 23:53
270 Antwoorden / Vragen

Dat kigt er aan .
Als je een tweedehands cd koopt van een particulier dan verdient de artiest er niks meer aan, want die verkoper zal geen rechten afdragen aan Buma/Stemra.
Koop je van een bedrijf dan is de kans groter dat zij wel rechten afdragen en dan krijgt de artiest waarschijnlijk iets van 3 Eurocent voor de verkoop van zijn cd.
Maar als hij niet zoveel cd's heeft gemaakt en zijn muziek niet veel meer wordt gedraaid, dan krijgt hij helemaal niks.
Dit omdat de kosten om e.e.a. uit te betalen volgens Buma / Stemra dan te hoog zijn

ficus
door ficus Jan 28, 2017 om 00:08
147 Antwoorden / 2 Vragen

Via een derde bij BOL.com. Ik heb de laatste twee maand zeven cd's gekocht (zes nieuw). Verder komt hij nog zo nu en dan op de radio.(vier keer Top 2000 o.a.)
Vijf expanded versions, want de gewone cd's had ik al. Klinkt zo heerlijk gelduitdezakklopperij, De ander was een live-cd en een collection cd. Stoppen met roken, kerstpakket en verjaardag hebben zo voordelen.
Blijkbaar voor hem reden genoeg om een concert in Nederland te geven, terwijl ik al hed besloten om in Duitsland naar een concert van hem te gaan. Nu is hij te laat en ik vertik het om te staan bij zijn concert

Wi
door Wil_H Jan 28, 2017 om 01:29
270 Antwoorden / Vragen

Dus eigenlijk koop je bij een particulier.
"Stoppen met roken, kerstpakket en verjaardag hebben zo voordelen."
Downloaden van Usenet ook.

Ma
door MacWally - Jan 28, 2017 om 02:32
151 Antwoorden / Vragen

@FICUS zou je niet beter even gaan praten met een psychiater. Wat een wartaal over exen, expanded versions en conserten in Duitsland.

jo
door jorisw - Jan 28, 2017 om 09:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, van tweedehands-CD krijgt een artiest/platenmaatschappij/liedjesschrijver/etc niets van. Als je niet het volle pond wilt betalen en toch de artiest een beetje geld gunt, zou je een streamingdienst kunnen gaan gebruiken. En dan heel veel iets van die artiest draaien...

ficus
door ficus Jan 28, 2017 om 11:04
147 Antwoorden / 2 Vragen

De cd was niet nieuw verkrijgbaar en behoorlijk duurder dan de meeste nieuwe cd's. Ik had zeker wel het volle pond willen betalen.

diumenge
door diumenge - Jan 28, 2017 om 11:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Moet wel een armlastige artiest zijn dat je je er zo druk om maakt.

ma
door maarten heest - Jan 28, 2017 om 11:41
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo @FICUS, de eerste koper heeft de rechten al voldaan. Dus in het onderhoud van de ex is al voorzien ;)
Afgezien daarvan, artiesten verdienen hun geld niet meer met de verkoop van cd's maar moeten het voornamelijk van concerten hebben.
Dankzij het illegale downloaden en de zeer magere opbrengst van streamingdiensten.
Maar alle lof voor u dat u er bij stil staat dat een artiest recht heeft op zijn royalties! Dat zouden veel meer mensen moeten doen.

ficus
door ficus - Jan 28, 2017 om 13:24
147 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben principieel tegen het illegaal downloaden. Als ik muziek goed genoeg vind om het te willen hebben  dan ben ik ook bereid om er voor te betalen.In dat geval vind ik het juist goed dat de artiest (ik vermijd bewust het woord popmuzikant) er aan verdient. Het is per slot van rekening gewoon werk dat betaalt moet worden. Het maakt helemaal niet uit of de artiest armlastig is of hoeveel exen hij heeft. Ik ben veel armlastiger als mijn favouriete artiesten.
Illegaal downloadenis gewoon diefstal, ook al is de pakkans heel klein.
Als ik een reep chocolade bij de Jumbo steel, vindt iedereen dat diefstal en dus verkeerd, ook al denk ik niet dat familie van Eerdt daar een boterham om minder eet.

pe
door pebk Jan 31, 2017 om 13:21
581 Antwoorden / 0 Vragen

Illegaal downloaden is geen diefstal, je neemt immers niets weg maar maakt een kopie. Het is wel het schenden van het auteursrecht en misschien zelfs inkomstenderving, hoewel het gros van wat ik heb gedownload door de jaren heen (vooral toen het nog niet illegaal was) ik never nooit gekocht zou hebben.

ma
door maarten heest Jan 31, 2017 om 15:22
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo @PEBK, daar klopt niks van. Een kopie betreft natuurlijk het kopiëren van iets wat u zelf al in uw eigen bezit had. 'Illegaal downloaden' schrijft u en daar zegt u het zelf al. Het is illegaal. U 'steelt' als het ware de royalties die een artiest gekregen zou hebben, hoe u het ook wendt of keert. En dat u uw downloads nooit gekocht zou hebben doet helemaal niks ter zake. Het blijft illegaal. En het mag gewoon niet. Zie de website van Stichting Brein.

Cookies
door Cookies - Jan 28, 2017 om 14:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Met de door mij onderstreepte zinnen, ben ik het 100% eens. Zo langzamerhand word je voor idioot uitgemaakt als je voor muziek/films/software enz. netjes betaald, maar liever een eerlijke idioot dan een oneerlijke graaier. (Maar om de hoeveelheid exen maak ik me echt niet druk.)

Mensen die er lustig illegaal op downloaden, hebben naar mijn mening ook geen enkel recht van oordelen t.a.v. winkeldiefstal.

DOOR FICUS - 28 JAN. 2017 OM 13:24
ANTWOORDEN / VRAGEN

Ik ben principieel tegen het illegaal downloaden. Als ik muziek goed genoeg vind om het te willen hebben  dan ben ik ook bereid om er voor te betalen.In dat geval vind ik het juist goed dat de artiest (ik vermijd bewust het woord popmuzikant) er aan verdient. Het is per slot van rekening gewoon werk dat betaalt moet worden. Het maakt helemaal niet uit of de artiest armlastig is of hoeveel exen hij heeft. Ik ben veel armlastiger als mijn favouriete artiesten.
Illegaal downloadenis gewoon diefstal, ook al is de pakkans heel klein.
Als ik een reep chocolade bij de Jumbo steel, vindt iedereen dat diefstal en dus verkeerd, ook al denk ik niet dat familie van Eerdt daar een boterham om minder eet.

pi
door pieterwolters Jan 28, 2017 om 23:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal met je eens. Vooral als je ziet wat er werkelijk in de muziekindustrie verdient wordt. Een enkeling verdient er goed aan, maar de meesten werken voor een inkomen waar de meeste van ons hun bed niet uit komen. Nederlandse musici die echt van het muziekmaken kunnen leven zijn zeldzaam, en zelfs in de VS is het gemiddelde muzikanteninkomen slechts zo'n 35.000 dollar. En de rest van de muziekindustrie is ook geen pot met goud (weer op die enkeling na natuurlijk, maar die inkomsten zijn nodig om alle risicovolle investeringen te kunnen bekostigen; voor het opnemen van een CD zijn de kosten voor een beginnende act niet veel lager dan van succesvolle acts: een studio kost evenveel per dag). David Byrne (vroeger van Talking Heads) heeft een tijdje terug een heel genuanceerd boek hierover geschreven).

fl
door flessebon Jan 29, 2017 om 16:10
418 Antwoorden / 7 Vragen

Een presentator op tv krijgt een beter salaris dan een arts of een muzikant. Dat trek je met allerlei heffingen niet recht.

fl
door flessebon - Jan 29, 2017 om 16:03
418 Antwoorden / 7 Vragen

Iedereen ruikt geld, of het nu misgelopen korting is omdat je pechhulp niet online hebt afgesloten of dit. Hou toch eens op met dat gezeur.

ma
door maarten heest Jan 29, 2017 om 16:12
463 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een mooie uitgebalanceerde, genuanceerde en ook nog eens inhoudelijke reactie. Hartelijk dank!

diumenge
door diumenge Jan 29, 2017 om 16:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou nog bij het juiste onderwerp zetten, dan ben je helemaal goed bezig.

fl
door flessebon Jan 29, 2017 om 16:20
418 Antwoorden / 7 Vragen

Graag gedaan Maarten. Het geld is onrechtvaardig verdeeld in de wereld. Mediabedrijven verdienen doorgaans heel goed. Dus ipv verlekkerd te kijken naar royalties zouden artiesten moeten inzetten op een eerlijk salaris. Zo werken veel acteurs voor een heel mager salaris maar wie geeft daar om?

ficus
door ficus Jan 31, 2017 om 11:16
147 Antwoorden / 2 Vragen

Flessenbon. Als koper van cd's of concertkaarten ga ik daar niet over. Ik kan een artiest niet verplichten om de royaltiess in te zetten op een eerlijk salaris voor alle artiesten.

fl
door flessebon Feb 1, 2017 om 17:47
418 Antwoorden / 7 Vragen

De artiesten kunnen zelf ijveren voor een hoger salaris. Dat is ook niet verplicht maar misschien wel verstandig. Nu betaal je extra voor bijv. een smartphone terwijl ik daar alleen mee bel omdat ze slecht over hun salaris hebben onderhandeld.