wubo
door wubo Dec 9, 2006 om 21:17
Vrije tijd & tuin

Verstevingen vijver / Terras

Wij hebben in de tuin een terras, dit ligt gelijk aan het huis.

Vervolgens krijg je een traptree naar beneden en kom je op een lager stuk te staan, dit is nog gras.

Picture this: Het hoger gelegen terras moet op die hoogte blijven, maar de vijver begint vanaf dat terras en ligt veel lager.

Aangezien de grond van het hogerliggende terras zou kunnen inzakken als je een gat graaft voor de plaatsing van de vijver, hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat er stevigheid genoeg is zodat dit niet verzakt en je de vijver toch lager dan het terras kan plaatsen?

Een stenen muurtje metselen als steun.

houten frame maken waar de grens van het terras op steunt? (maar kan misschien ooit gaan rotten)

Tips?

1395 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 10, 2006 om 06:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om dit hoogteverschil tussen hoger gelegen terras en de uit te graven vijver op een goede manier op te vangen zal er een stevige keerwand moeten komen om verzakking van het terras of langzaam afschuiven van de grondslag te voorkomen. Dat kan op verschillende manieren.

1. Hardhouten palen van 1,50 meter op 50-60 cm h.o.h. aanbrengen of drukken met een minigraver en met betontriplex of watervast multiplex afdichten tussen de palen en de grond onder het terras.

2. Als u een gemetselde muur wil maken dan zult u eerst een tijdelijke grondkering moeten aanbrengen of een deel van het terras moeten verwijderen om onder maaiveld te beginnen. Dan stenen opmetselen en eventueel direct een bloembak erbij maken. Let wel op dat u niet te dicht langs de muur gaat afgraven, want anders krijgt u hetzelfde probleem.

3. Deel terras verwijderen en betonnen L-vormige elementen plaatsen met de voet onder de zandlaag van het terras, Dan weer aanvullen met zand en terrastegels. De betonelementen kunt u met specie dichtvoegen of met een plastische kit.

Als u Azobe gebruikt voor de palen dan blijft de houtrot ook weg en betontriplex voorzien van een beschermlaag.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2006 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

een kleine aanvulling mbt een muurtje:

zorg dat het muurtje op teminste 40 cm diepte van het lagere terras begint en dan ook nog afhankelijk van het hoogteverschil. Aan te bevelen is om het deel van het "muurtje"dat geheel onder de gond ligt op te bouwen of beter gezegd te gieten van beton in een daarvoor gegraven diepe sleuf, het beste met bekisting. Dan vervolgens daarbovenop een muurtje metselen. Dit alles om omvallen/wegdrukken te vermijden. Uiteraard is het een en ander ook nog afhankelijk van de grondsoort in uw tuin en de grondwaterstand. Stevige houten palen kan uiteraard ook maar daar zal dan toch op gegeven moment rotting gaan ontstaan.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2006 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oude betontegels van 60 x 30 in de lengte ingraven op de scheiding van uw terrras.

m. vr. gr

H, v, G.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2006 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een gek antwoord maar......
Ik had een groot stuk stevig (geplastificeerd) dekzeil over (zoal men deze gebruikt bij vrachtwagen overkappingen.)
Dit heb ik gebruikt voor een stuk terras te maken, hoger dan tuinniveau.
In de loop der jaren is de omgeving verzakt maar dat stuk terras niet.

Uiteraard heb ik wel opstaande randen gemaakt waarbij ik spoorbiels gebruikte maar elk ander materiaal is natuurlijk ook goed.
Een stenen muur metselen zal op den duur (zonder goede ondergrond) ook gaan verzakken en alleen toepasbaar op zandgronden.

Een andere optie zijn die vormgegeven (en gekleurde) betonranden waarin ook geplant kan worden.
Piepschuim platen met daarover zand wordt ook wel gebruikt.

Kortom, er zijn zoveel mogelijkheden waarbij het wel de ondergrond van het terras is dat bepaald of het terras gaat verzakken.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Dec 13, 2006 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een kleine aanvulling:
i.p.v. hardhouten palen kunnen ook heel goed (gewaterd) larix palen worden gebruikt.
Larix wordt ook wel als walbeschoeiing toegepast vanwege de duurzaamheid.
Denk ook eens aan gerecycelde kunststof palen (google eens op Lankhortst)

<script type="text/javascript">