gjames
door gjames Jul 1, 2006 om 15:26
Vrije tijd & tuin

Vijver

wie kan mij vertellen hoe ik van groen water af kom in mijn vijver, men zij dat het zweefalg is. Iemand zij watervlooien er in en je bent binnen een paar dagen er van af. Klopt dat en wat voor mogelijkheden zijn er nog meer. Ik heb al van alles geprobeert het kost me handen vol geld.

4171 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mevr. en hr. GJames,

heeft u het volgende al gelezen (op onderstaande link klikken):

vijver en alg

Succes, gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Watervlooien vreten inderdaad alg, maar weleens gezien hoe klein die zijn? Nog erger dan mottenballen!(grap).   Er bestaat ook in de vakhandel een middel tegen draadalg maar dan moet je geen vissen hebben.   Vissen kunnen trouwens ook een (gedeeltelijke oplossing zijn en dan met name die vissen die van dat soort groen als draadalg e.d. leven.

Ik weet niet hoe groot uw vijver is, (ik heb een grote metselton als vijvertje) en elke dag zit ik met een vierkante metalen stang met een hakje daaraan, dat soort draadalg (dat met dit warme weer grooit als een gek!!) met kleine roerende bewegingen die draadalg eruit te 'vissen'.  Op deze manier heb ik die zaak onder controle maar ik kan dan ook overal bij.

Succes!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van alle vijverproblemen is dit het meest voorkomende probleem. In de handel zijn de meest mooi werkende mideltjes die inderdaad even werken en je plezier even weer doen opfleuren. Ikzelf had zo'n groot probleem dat het water zelfs begon te schuimen onder het watervalletje, want alg produceerd puur eiwit, en geklopt eiwit geeft schuim. Na veel ervaringen en pogingen heb ik een deel van het probleem onder controle, en geloof me helemaal lukt het nooit., maar het moet wel beheersbaar en aanvaardbaar zijn. Af en toe een deel van het water vervangen door leidingwater. Geef de vissen niet te veel voer, je brent al gauw teveel voedingsstoffen in het water. Koop gevriesdroogde bacteriën en voeg dit toe aan het water, het helpt je bij de afbraak en brent het evenwicht op peil. Zorg voor niet teveel lichtinval door b.v. leliebladeren +/- 40 tot 50% van je wateropp. en zorg voor zuurstofplanten.

Meer kun je eerst niet doen dan geduld hebben en het resultaat afwachten. Blijf genieten van je vijver.  Groeten !!!

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er vroeger ook last van gehad, en toen heb ik op advies een kopje zoutzuur  in een emmer5 gegooid, goed gemengd en toen met kleine beetjes tegelijk in de vijver gegooid.Daags erop geen alg mee. Het lijkt een beetje broodje aap, maar het werkt. Vertrouw je me niet, schedp er een emmmer water uit en doe dar een klein beetje zoutzuur in.De volgende dag is het water in de emmer helder.Succes

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hadden dat ook maar hebben nu een uv lamp tussen pomp en filter gezet en binnen een paar dagen was hij helder

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook dit probleem gehad, watervlooien zijn prima, maar dan wel heeeeeel veel, verder de hardheid (g.h) van het water, heb ik toen in overleg met velda op 25 gh gebracht en het werkte heel goed, later na veel regen steeds de hardheid getest en rond de 20 gh gehouden, met succes.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk even op de site van Ada Hofman, de beste vijver specialist van Nederland.

http://www.adahofman.nl/

Gr Mechelina

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een pomp en lamp, de pomp om de 14 dagen schoonmaken en het verse water, druppeltjes aan toevoegen, algu min om alg te voorkomen, bij de dierhandel te verkrijgen, u houdt zo uw water heel helder

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk probeert u de put te dempen nu het kalf is verdronken: alg ontstaat omdat er bij uw vijver iets niet in orde is waardoor gebrek aan zuurstof ontstaat en alg als producent daarvan probeert de zaak recht te trekken. Bestrijding van de alg heeft dus alleen maar zin wanneer u aan de oorzaak wat gaat doen. Het vervelende is dat die oorzaak erg verschillend kan zijn. Daarom zou iedereen die met een vijver begint eerst een hoop boeken bij de bibliotheek moeten lenen en lezen vóór de vijver wordt aangelegd. Bepalend is deplaats van de vijver, of er al dan niet bomen en struiken in de nabijheid staan en wat voor bomen dat zijn. Valt er veel blad in de vijver, etc, etc.
Zijn er veel vissen dan moeten er ook veel planten in staan en bij voorkeur zuurstof producerende planten zoals krabbescheren en kikkerbeet. Zijn er relatief erg veel vissen dan zal een filtersysteem mogelijk verlichting (géén uitkomst!) bieden. Nu er eenmaal alg is zou u de moed moeten hebben om opnieuw te beginnen: vijver leeg, schoonmaken en ontsmetten, speolen en weer helemaal leeg maken en laten drogen. Nu met water vullen, een paar krabbescheren (bij een vriend met een goede vijver vragen) er in en verder de eerste twee maanden NIETS MEER AAN DOEN. In uw vijver gebeurt nu van alles en volgt u dat maar als een leerproces. En hoe slecht ie er ook gaat uitzien wacht af! Na een maand of twee is het water van kleur veranderd maar weer volkomen helder geworden. Nu is het tijd om weer wat planten toe te voegen en een enkele vis. Wat planten betreft leeft u zich maar uit: waterlelies, waterhiacinthen, alles kan. Maar bij de vissen beperkt u zich tot goudvissen en windes van een kleinformaat. Na een halfjaar kunnen er nog weer vissen worden bijgezet maar waak voor overbezetting en vergeet niet dat goudvissen die de ruimte hebben en in een goede vijver leven erg veel jongen krijgen! En mocht ooit Kois (japanse siervissen) in uw vijver willen hebben: vergeet het! Die eisen geheel andere vijvers en uitgebreide filtersystemen. Zij passen simpelweg niet in uw tuinvijver. Zet u ze er wel in dan is dat eigenlijk een vorm van martelen die meestal al na korte tijd tot de dood van de vissen leidt.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 08:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoetwatermosselen doen wonderen.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goudvissen zijn niet goed voor een heldere vijver. Het zijn karperachtigen die de bodem omwoelen, op zoek naar voedsel. Koop beter goud- of zilverwindes.

Mo

ve
door verwijderd - Jul 6, 2006 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

draadalg kun je gemakkelijk verwijderen door een paar flessen SPA-rood in de vijver leeg te gieten, daar zitten nl. zouten en mineralen in. Na een paar dagen zul je zien dat de alg gaat oplossen. Per kuub water reken ik op 1 fles SPA.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2006 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Wij hebben ook algen in de vijver. Moet zeggen, dat we een i-tronic hebben en dat dat perfect werkt. Heb er net wel minder goede dingen van gelezen, dat het voor de vissen niet goed is, maar wij hebben daar geen problemen mee. Komt misschien ook door het soort vis. Lees meer op www.aqua-archief.nl, kijk bij forum(links in beeld) en dan onder algen. En evt. voor info van het apparaat, bij Google, i-tronic invullen. Succes.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2006 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alg in de vijver is een een probleem van voedingsstoffen voor planten. In uw vijver zitten op dig moment teveel voedingsstoffen voor planten. De oorzaak hiervan kan divers zijn. 1 Veel waterdieren betekent veel voeren en veel ontlasting en daarmee voedingsstoffen voor planten 2 Afval in het water zoals bv bladafval in de herfst of bloesem in het voorjaar - deze vergaan in het water en vormen slib (op de bodem) en voedingsstoffen in het water. Dit zijn de twee meest voorkomende oorzaken en maken het mogelijk dit op termijn te voorkomen.

Op de korte termijn van de alg afkomen is lastiger - meerdere oplossingen mogelijk - vaak zit de oplossing voor uw specifieke probleem in het toepassen van meerdere oplosmogelijkheden:

- meer planten, dan nemen de palnten de voedingsstoffen weg en is er minder over voor de algen. Kies dan voor snelgroeiende zuurstofplanten zoals hoornblad waterpest of fontijnkruid

- minder waterdieren en/of minder voeren. Dan wordt er minder voedingsstoffen aan de vijver toegevoegd en worden de bewoners gedwongen hun eten uit de vijver zelf te halen

- UV lamp - met een dergelijke vijverlamp klonteren de zweefalgen door het UV-licht samen en zijn de klontjes eenvoudig uit het water te filteren door het water van de UV lamp in een filter te laten stromen. Hiervoor is een eenvoudig filter met filterwatten voldoende - kan zels al met een vergiet

- een extra vijverbak als biologisch filter. Hiervoor is een bv speciekuip te gebruiken (elk bouwcentrum heeft deze) - zet de kuip naast de vijver en laat in de kuip snelgroeiende hoge water - of moeras planten groeien zoals lisdodde en/of riet. Pomp het vijverwater (langzaam) in de kuip en laat het via een overstroomslang of -pijp weer teruglopen in de vijver. De planten groeien geweldig door het voedingsrijke water uit de vijver en u krijgt schoon water terug de vijver in. Belangrijk dat de pomp langzaam het water de kuip inpompt.

- in de speciekuip kunt u het biologische proces versnellen door in het water van de kuip watervlooien los te laten. Deze dieren leven van als en zullen dus het proces versnellen. Een overschot aan watervlooien zal via de overlooppijp in de vijver terechtkomen waar deze voedsel zijn voor de waterdieren. Als u deze in de vijver loslaat zullen zij te snel weggegeten zijn door de waterdieren om van enig nut te zijn om de algen op te ruimen

Dit zijn de meest eenvoudige en niet kostbare methoden om op kort termijn van uw probleem af te komen.

Met vriendelijke groet

G. Peters

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedank voor de tip met UV lamp, ik heb er een gekocht en er tussen gezet, het groene water is nu weg maar heb nu erg grauw water. Moet ik nu de pompen stop zetten zodat het zwevende spul gaat zakken naar de bodem, weet jij misschien hoe of wat. Weer bij voorbaat dank.

Ger-dien Ames

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat probleem hadden wij ook.

onze vijver leek meer op erwtensoep.

nu niet meer zo helder.

wij hebben er een uv lamp tussen gezet helemaal geweldig.

veel succes groetjes ada uit amersfoort

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

watervlooien worden in no-time opgegeten door je vissen. Ik koop 1 keer per jaar een emmertje anti-oxidant bij het tuincentrum en doe dat volgens gebruiksaanwijzing in mijn vijver. De rest van het jaar heb ik geen onderhoud of onkosten.Perfect!