lo
door loonenb Nov 8, 2003 om 00:41
Vrije tijd & tuin

Vlechtheggen

Wie kan mij vertellen welke struiken soorten ik het beste kan gebruiken voor een mooie vlechtheg en hoe ver van elkaar moet ik poten want bij intra tuin spreekt men over 25 centimeter uiteen dit kan volgens mij dus echt niet

2318 5 Rapporteer

bi
door bianca_1 - Apr 16, 2004 om 11:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf heb in het voorjaar hedera gepoot die 1 meter van elkaar afstaan, je hebt ze in verschillende soorten en kleuren. Ze zijn winterhard en groen dus het hele jaar heb je hier plezier van. Het groeit daarentegen ook erg hard dus met een paar maanden heb je de begroeiing die je wilde hebben.

ma
door maxi_013 - Apr 16, 2004 om 11:54
15 Antwoorden / 7 Vragen

U kunt kiezen voor bijvoorbeeld een wilg of liguster, deze groeien vrij hard en zullen dus snel een dichte heg opleveren. Koop deze planten dan wel bij een boomkweker en dus niet bij een tuincentrum, dat scheeld veel geld. De kweker kan ook beter uitleggen over bemensting en snoeien. Succes !

c1
door c15 - Apr 16, 2004 om 11:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Voor vlecht heggen kun je het beste verschillende soorten struiken gebruiken van berberis , liguster , beuk ,vlier, hazelnoot wellicht ook kruisbessen (behoorlijk stekelig) ook zou je forsytia kunnen gebruiken.
het uiteen zetten van de planten ligt vooral aan de grote van de plant en over de breedt van de heg . je zult er rekening mee moeten houden is dat je ze waarschijnlijk het eerste jaar nog tklein zijn om het echt dicht te kunnen vlechten

je
door jeronimo1 - Apr 16, 2004 om 11:55
6 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn nogal wat variaties op dit thema maar de meest voorkomende en in aandeel overheersende struiken zijn de één- en tweestijlige meidoorn en sleedoorn. Struiken die door hun doorns en groeiwijze de basis van een veekerende heg vormen. Vlier en hondsroos zijn ook veel voorkomende soorten. Regelmatig komen we struiken als wegedoorn, gelderse roos, rode kornoelje en kardinaalsmuts in heggen tegen. Bomen als es, eik, wilg en esdoorn, en klimplanten als braam, heggerank, hop en kamperfoelie zijn veel voorkomend.
Overigens wordt eer niet alleen met levende planten gewerkt. In zuid Limburg wordt in de zogenaamde tuunheggen traditioneel veel dood hout verwerkt.
kijk maar eens op; http://www.heggen.nu/degelegdeheg.htm
Het zijn prachtige heggen maar niet echt geschikt voor op een balkon, toch...
succes

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 11:55
763 Antwoorden / 1 Vragen

voor vlechtheggen kan je praktisch alles gebruiken wat je mooi zelf mooi vind, je kan b.v. alleen bloeiende struiken nemen, of struiken die ook in de wintergroen blijven, of bloeiende struiken. je mag deze struiken ook combineren naar wens zodat er elk seisoen wat bloeit een kleine tip zie je ergens een haag die je mooi vind maak dan wat foto's of kijk eens bij andere mensen in de tuin, zodat je een beetje inzicht krijgt van wat je zelf wil hou bij het planten rekening met de afstand veel van deze struiken kunnen als ze niet gesnoeid worden een hoogte en breedte van 3m bij 3m berijken, voor niet zo breed uitgroeiende struiken is 3 stuks per meter voldoende, voor breeduitgroeiende struiken kan dit oplopen tot 2 of 1 stuks per meter.