ri
door rita_1 Feb 15, 2004 om 23:49
Vrije tijd & tuin

Vlinderstruiken

Ik wil graag nieuwe vlindrstruiken plaatsen maar ik weet niet wanneer ik dat het beste kan doen. en welke trekt de meeste vlinders aan. alvast bedankt

18617 10 Rapporteer

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:41
504 Antwoorden / 8 Vragen

Diverse vlinderstruiken zijn: Lavendel, vlinderstruik (Buddleja), hemelsleutel (Sedum), koninginnekruid, kogeldistel, duizendblad en kattestaart. De beste tijd van poten is voorjaar, als de vorst uit de grond is. Men zegt altijd dat je in mei het beste kan poten, geen kans meer op vorst. Omdat de temperaturen nu toch al hoger worden kan het ook best zijn dat het in april al volop lekker voorjaars weer is. Hou dus de weersverwachting goed in de gaten. Mocht het dan toch nog onder nul worden kan je altijd de planten beschermen. Gery.

mw
door mwf - Apr 16, 2004 om 12:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

in het voorjaar is het beste. Je kan een struik of boom nemen. Wij hebben een donker paarse boom en lichte paarse struiken en die zitten vol met vlinders en bloeien heel lang. of het een bepaalde soort is weet ik niet, ze groeien in elk geval hard en worden in de herfst flink gekortwiekt zodat ze net voor de winter nog een klein beetje uitlopen. gaat dit uitlopen te snel in het voorjaar dan nog iets terug snoeien.

je
door jeronimo1 - Apr 16, 2004 om 12:41
6 Antwoorden / 0 Vragen

Tegenwoordig worden veel struiken (en bomen) in containers verkocht en kan je het hele jaar door eigenlijk planten. Maar de beste tijd om bladverliezende struiken te planten is nog altijd het najaar(oktober). De bodem is dan nog relatief warm en de struik kan nog wortelen voor de winter. Als het vriest nooit planten! Maar in het voorjaar planten gaat meestal wel goed, zorg voor voldoende water zodat de wortelkluit niet uitdroogt maar plant de struik niet op een natte plaats. Vlinders worden het meest door blauw/paarse vlinderstruiken aangetrokken. Hierin zijn veel zogenaamde cultivars te verkrijgen. Één van de betere is toch wel Buddleja var. nanhoensis of Buddleja 'Nanho Blue'. Vooral de eerstgenoemde heeft een lange bloeiperiode en redelijke nabloei. Het is verstandig om vlinderstruiken pas in maart terug te knippen, ze zijn namelijk niet heel erg winterhard. Snoei je al in de herfst te ver terug (20cm) dan loop je de kans dat de takken te ver invriezen en de struik het niet red. Een andere tip is om de uitgebloeide pluimen weg te knippen, dan zal de struik weer opnieuw bloeischeuten maken.
succes

mc
door mccallum - Apr 16, 2004 om 12:41
7 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf hebben wij ze ook staan, Budelleja en sedum en zitten bomvol met vlinders. Enige
nadeel vindt ik dat ze niet groenblijvend zijn en in de winter weinig sierwaarde hebben, maar de lange bloei in de zomer maakt dit weer goed.
Tip voor het snoeien voor de budelleja is: doe dit pas in het voorjaar en omdat de stelen hol zijn moet je ze schuin afknippen, dit voorkomt dat er evt. vocht inloopt en zo alsnog zou kunnen bevriezen. Het is ook een struik dit je goed in de gaten moet houden en terug snoeien, anders heb je binnen 3 jaar een boom.
Success!!

pb
door pbtuin - Apr 16, 2004 om 12:41
4 Antwoorden / 2 Vragen

Binnen kort kunt u alle tuin vragen vinden op Http://www.pbtuin.nl.

u kunt ze vanaf maart planten maar let er wel op dat het de eerste paar dagen niet vriest en geef hem genoeg water.

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 12:41
763 Antwoorden / 1 Vragen

vlinderstruiken kun je het best in het voorjaar planten ze bloeien dan noch hetzelfde jaar, ook kan je vaak in de tuincentra later in het seisoen bloeiende buddleja's kopen deze slaan vaak ook goed aan. uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de blauwe nanho blue en de roze pink delight de meeste vlinders trekken p.s. bij strenge vorst in de winter de struik beschermen, plant hem ook niet op een te natte plek een beetje droge plek in de volle zon is het meest geschikt.

fr
door francisboom - Apr 16, 2004 om 12:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

De paarse vlinderstruik terkt de meeste vlinders aan. Ik heb de struik ook in mijn tuin staan en in de zomer heb ik heel veel vlinders. Maar bedenk wel dat ze groot worden als ze niet ieder jaar gesnoeid worden! Ik snoei ze elk jaar en dan wordt de struik niet zo groot. Ik zou het poten van de vlinderstruik eind mei begin juni doen want dan heb je geen kans meer op vorst. En voordat je de plant er in zet de kuil die je hebt gegraven eerst 2 of 3 emmers water in gieten! Dan word de plant gelijk geactiveerd tot wortelen. Succes met planten en met de vlinders

lu
door luuk_1 - Apr 16, 2004 om 12:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

maart, Buddleija

vo
door voskamp - Oct 10, 2004 om 19:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk kan je bladverliezende heesters, struiken e.d. het hele jaar planten mits het niet vries of vorst in de grond zit.

Als het puur gaat om de vlinderstruik (budleia davidii) koop dan gewoon de kleur die je mooi vindt. de vlinderstruik kan wel 2 meter hoog worden. Wel snoeien, dan wordt hij elk jaar mooier en voller.

De vlinderbloem is ook heel mooi.

tu
door tuinfan - Feb 19, 2008 om 16:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat een heel leuk filmpje op de website van http://www.onlinetuinieren.nl hoe je het beste de Buddleja kan snoeien. Succes ermee