vo
door vovoton Jul 29, 2010 om 10:13
Vrije tijd & tuin

Vreemde hortensia

Wat is er aan de hand met mijn hortensia? Voig jaar was hij nog blauw en met bolvormige bloemen,nu is er slechts een boem en deze heeft diverse kleuren en een piramide vorm van ongeveer 18 cm

12964 16 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jul 29, 2010 om 11:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Sommige hortensia's kunnen van kleur veranderen. Dat schijnt onder meer te maken te hebben met de zuurgraad van de grond.

Zie hier: klik

Mogelijk is het toch een pluim hortensia?

Voorbeeld: klik

spooky01
door spooky01 - Jul 29, 2010 om 12:04
418 Antwoorden / 56 Vragen

Hallo vovoton, wat heb je vorig jaar met je hortensia gedaan of gelaten. Heb je hem gesnoeid? En wat tdehond zegt als je de hortensia blauw wilt houden moet je zorgen dat je de grond zuur houd. Je kunt speciaal spul kopen om je hortensia te geven dan zal hij blauw blijven.

du
door dubbelzout - Jul 30, 2010 om 13:41
100 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe hou ik de hortensia blauw. Een oplossing van eeuwen geleden, als het ware. Men drave naar de doe-het-zelf winkel. Men kope aldaar een bos met spijkers. Eenmaal wederom thuisgekomen: gooi een handje vol spijkers onder de hortensia struik en men woele de spijkers onder de grond. IJzer in de grond maakt een hortensia blauw. [ Een geheel alternative wijze: Men neme op een warme zomerdag een literfles jonge jenever. Elke 20 minuten een glaasje innemen. Tegen de tijd dat de fles leeg begint te worden, krijgt de hortensia elke gewenste kleur. Veiligheidsadvies: blijf gewoon zitten. ]

jannyholtrop
door jannyholtrop - Jul 30, 2010 om 13:42
84 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, de vorm is niet veel aan te doen. Hij is waarschijnlijk gekruist.
Maar de kleur wel!!!!! Graaf bij de plant een aantal koperen spijkers in de aarde. Door het kopersulfaat dat in de grond komt als de spijkers oxideren door de regen wordt de bloem weer prachtig blauw.
Heel veel succes.

audb
door audb - Jul 30, 2010 om 14:11
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Gooi maar een paar spijkers of ijzervijzel in de grond dan wordt deze gewoon weer blauw.

hh
door hhverveer - Jul 30, 2010 om 14:17
11 Antwoorden / 1 Vragen

L.S.,

Alle bovenstaande "beantwoorders" hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. IJzerzouten in samenhang met de zuurgraad van de grond kleuren een hortensia rose. Aangezien Nederlandse grond i.h.a. meer ijzer beschikbaar heeft, worden ook blauwe hortensia's na kortere- of langere tijd rose/rood afhankelijk van de soort.
Wat je moet doen, om rose hortensia's blauw te maken en blauwe- blauw te houden, is ze te begieten met water met een ietsie-pietsie toegevoegd oplosbaar alluminiumzout, zoals alluminiumnitraat,-sulfaat. Als je daar niet kunt aankomen, vraag dan bij een ouderwetse drogist naar aluin, dat waren die blokken waar onze opa's hun scheerwonden mee depten om het bloed te laten stollen.
Aluin is kaliumalluminiumsulfaat en 1-2 gr. op 10 ltr. water is meer dan voldoende om na enige tijd het gewenste effect te bereiken; bovendien zijn hortensia's in dit jaargetijde bijzonder dorstig.
"Last but not least"; dit komt uit het receptenboek van de tuinlieden van de Russische tsaren en als de hortensia's niet blauw werden, kreeg de tuinman overplaatsing naar Siberië.

Met vriendelijke groet, H.H. Verveer-Ridderkerk

po
door populier_1 - Jul 30, 2010 om 14:34
1 Antwoorden / 2 Vragen

hoi vovoton
bij de tuincentrums hebben ze voeding en daar zit alles in voor de blauwe hortensia je moet wel zeggen dat het om een blauwe ga die spijkers helpen inderdaad niet ik heb hem zelf ook en de voeding is prima hij is nog steeds blauw ik wens je veel succes ermee
mvg ineke

kantjes
door kantjes - Jul 30, 2010 om 14:34
10 Antwoorden / 2 Vragen

Om de kleur van de Hortensiabloem blauw te houden kan je Pokon Season Comfort kopen. Het is verpakt in zakjes. Beginnen in oktober en septemmber. Afhankelijk van de hoogte van de plant, dus verschillende doseringen.
Gebruik het zelf ook en de kleur wordt weer blauw.

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 30, 2010 om 19:31
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=dubbelzout schreef op vrijdag 30 jul 2010, 13:41]Hoe hou ik de hortensia blauw. Een oplossing van eeuwen geleden, als het ware. Men drave naar de doe-het-zelf winkel. Men kope aldaar een bos met spijkers. Eenmaal wederom thuisgekomen: gooi een handje vol spijkers onder de hortensia struik en men woele de spijkers onder de grond. IJzer in de grond maakt een hortensia blauw. [ Een geheel alternative wijze: Men neme op een warme zomerdag een literfles jonge jenever. Elke 20 minuten een glaasje innemen. Tegen de tijd dat de fles leeg begint te worden, krijgt de hortensia elke gewenste kleur. Veiligheidsadvies: blijf gewoon zitten. ]

Whahaha dubbelzout, het enige wat blauw werd, was ikzelf ;-)

@t.s.

Bij elk tuincentrum kun je speciale korrels of poeder kopen waardoor je hortensia weer blauw wordt.
Wel vreemd dat hij al meteen na 1 jaar niet meer blauw is, zelf heb ik een blauwe hortensia in de tuin gezet nadat hij uitgebloeid was, maar was een jaar later ook nog blauw, dit jaar is hij enorm gegroeid en is hij fel roze (overigens ook mooi).
Veel succes!

pergadoosje
door pergadoosje - Jul 31, 2010 om 19:45
11 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=dubbelzout schreef op vrijdag 30 jul 2010, 13:41]Hoe hou ik de hortensia blauw. Een oplossing van eeuwen geleden, als het ware. Men drave naar de doe-het-zelf winkel. Men kope aldaar een bos met spijkers. Eenmaal wederom thuisgekomen: gooi een handje vol spijkers onder de hortensia struik en men woele de spijkers onder de grond. IJzer in de grond maakt een hortensia blauw. [ Een geheel alternative wijze: Men neme op een warme zomerdag een literfles jonge jenever. Elke 20 minuten een glaasje innemen. Tegen de tijd dat de fles leeg begint te worden, krijgt de hortensia elke gewenste kleur. Veiligheidsadvies: blijf gewoon zitten. ]

@dubbelzout

Hoe verzin je he??? Ik heb in een stuip gelegen....

simon55
door simon55 - Jul 31, 2010 om 21:40
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Een advies mijnerzijds.............voordat je planten in de tuin zet.......geldt voor iedere plant.......spit n gat ter grootte van de te beplanten soort.......meng deze grond met vivimus dompel de plant in n emmer water zodat deze genoeg vocht op neemt .......zet m in de grond en doe het zand plus vivimus erbij en U zult zien dat U ieder jaar n prachtig exemplaar heeft........en doe af en toe er wat vivimus bij.........succes

robert11
door robert11 - Aug 1, 2010 om 10:28
310 Antwoorden / 25 Vragen

Beste vovoton,

De natuur gaat zijn eigen weg! Vele planten hebben geleden door de zeer lange winter, onderander ook gedeeld droog, zeer koud etc...
Een heleboel planten hebben moeite gehad te overleven en zijn zeer laat pas (maanden later) gaan bloeien. In de vorstperiode kunnen uitgelopen knopen deels kapot vriezen, wat resulteert in een minder mooie plant. Zo zijn bv de japanse spirea een maand te laat in de bloei en bovendien abnormaal hoog geworden! Uiteraard is een verschil per regio!
Een van mijn Acer is nu helemaal kaal!, bij andere mensen gaan kardinaalplanten hun herfstkleur toveren en verliezen nu al hun bladderen!
Ik zou mij niet al te druk maken en gewoon wachten op de volgende lente/zomer! Nu is het een kwestie van genieten wat de natuur ons wil laten zien!

vo
door vovoton - Aug 1, 2010 om 13:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

De winter zal zeker sporen hebben achter hebben gelaten maar het is niet de kleur die mij het meeste verbaast maar dat er inplaats van een BOL nu in een keer een piramide vormige bloem aanzit .
En dan bedoel ik ook piramievormig (lengte 18 cm en onderaan een doornee van
4 cm

vovoton

ja
door janina_1 - Aug 1, 2010 om 19:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het is heel makkelijk om hem weer blauw te krijgen.
Gooi bij de grond maar een paar oude koperen centen of stuivers bij.
janina

ja
door janina_1 - Aug 1, 2010 om 19:22
4 Antwoorden / 2 Vragen

Let op wel oude munten en geen euro stuivers of centen

sm
door smoozycat - Aug 3, 2010 om 16:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt ook in de buurt van de hortensia een spijker in de grond doen dan blijft of wordt hij ook blauw en de grond wordt dan wat zuurder.