orgelmuts
door orgelmuts Jul 22, 2012 om 16:01
Vrije tijd & tuin

Waar komen al die vliegjes vandaan?

Vanmiddag wilde ik een poosje in de tuin gaan zitten.
Nu staat er bij de achterdeur een emmer die voor de helft is gevuld met regenwater.
Die heeft de hele ochtend pal in de zon gestaan.
Toen ik vanmiddag de achterdeur open wilde doen, zag ik in en op de emmer echt duizenden vliegjes krioelen.
Er lagen er ook wel in het water, maar op de rand en de buitenkant van de emmer wemelde het ervan.
Nu heb ik wel even op internet gekeken, maar het was me toch niet helemaal duidelijk of ik hier met de latrine-vlieg te maken heb?
Ze zijn ongeveer een cm lang.
Nu de zon niet meer op de emmer schijnt is het wel een heel stuk minder, maar er kruipen er nog genoeg rond.

2367 25 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2012 om 16:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen

M.i. geen consumenten topic.
Maar het zouden m.i. ( zwarte) muggenlarven kunnen zijn. Die worden in stilstaand water gelegd.

klik op hier

rapil
door rapil - Jul 22, 2012 om 16:55
433 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond, ik ga me ergeren aan de antwoorden die je geeft. Het is altijd M.I. Je sterretjes staan vol, dus ga een lang poosje op vakantie.

nico s
door nico s - Jul 22, 2012 om 19:03
87 Antwoorden / 26 Vragen

dat zijn ze inderdaad die zonder vleugeltjes hebben die al af gegooid en worden na het paren koningin
wat paren is behoefd zeker geen uitleg ??????

nico s

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2012 om 19:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Neem aan dat orgelmuts het verschil weet/ziet tussen vliegjes en mieren.
En die mieren zitten echt niet in een emmer water.
Dus wat die mieren hier te zoeken hebben .....

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2012 om 19:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ze waren vandaag hier. :)

=edrick3 schreef op zondag 22 jul 2012, 19:08: @@@,

Neem aan dat orgelmuts het verschil weet/ziet tussen vliegjes en mieren.
En die mieren zitten echt niet in een emmer water.
Dus wat die mieren hier te zoeken hebben .....

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2012 om 19:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Hoe de mieren "het doen" weet ik niet, maar:
Gruwelijk detail is dat de mannetjes dood gaan na de paring.

=nico s schreef op zondag 22 jul 2012, 19:03: dat zijn ze inderdaad die zonder vleugeltjes hebben die al af gegooid en worden na het paren koningin
wat paren is behoefd zeker geen uitleg ??????

nico s

door nico s - Jul 22, 2012 om 19:20
87 Antwoorden / 26 Vragen

mensen mannetjes gaan ook dood na het paren alleen duurt het bij die ietjes langer
nico s

tdehond
door tdehond - Jul 22, 2012 om 19:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dan zien ze er zo uit:
filmpje: klik op hier

=nico s schreef op zondag 22 jul 2012, 18:40: vandaag was de dag voor de vliegende mieren deze zijn volkomen onschadelijkze lopen een tijdje rond en vliegen dan de luchtin om daarna hun bruiloft te vieren als het echte vliegende mieren zijn zie je er morgen niks meer van
succes nico s

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 22, 2012 om 19:38
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 22 jul 2012, 19:08]@@@,

Neem aan dat orgelmuts het verschil weet/ziet tussen vliegjes en mieren.
En die mieren zitten echt niet in een emmer water.
Dus wat die mieren hier te zoeken hebben .....

@edrick3

Nu ben ik wel blond hoor, edrick hihi, maar idd weet ik dat verschil ;-)
Maar ja, vliegende mieren.......
Ik heb bij de achterdeur een rubberen mat liggen (voordat iedereen zegt: haal die mat dan weg, zal ik erbij vermelden dat het een oprijhoogje van rubber is, zodat ik met mijn rolstoel naar buiten kan rijden.) en daar ligt een massa zand onder.
Daar krioelt het van de mieren, die emmer stond er pal naast en aan de buitenkant van de emmer liepen ook mieren en dus ook die vliegende mieren, ik denk dat er een aantal in het water is gevallen, ze zullen het water niet direct hebben opgezocht denk ik.

Vandaar dat ik dacht dat het de latrine-vlieg was, want die komt juist wel in de buurt van water, maar ik ben allang blij dat die het niet zijn, want die zijn lang zo onschuldig niet.

Inmiddels heeft mijn man de emmer achter in de tuin gezet, nadat hij het water er uit heeft gegooid.
De vliegende mieren zijn in elk geval allemaal weg nu.

Hopelijk komen ze morgen niet weer, ik ben vanmiddag in elk geval maar binnen gebleven, had er de kriebels van. ;-)

@tdehond

Misschien geen consumententopic, maar ik heb toch mijn antwoord en ik ben blij dat je toch de moeite genomen hebt om mijn vraag te beantwoorden.
Het waren inderdaad de vliegjes/mieren in het filmpje.

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 22, 2012 om 19:40
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=linoge schreef op zondag 22 jul 2012, 17:04][quote=rapil schreef op zondag 22 jul 2012, 16:55]tdehond, ik ga me ergeren aan de antwoorden die je geeft. Het is altijd M.I. Je sterretjes staan vol, dus ga een lang poosje op vakantie.

Tot ze leeg zijn?

Hahaha, hij is leuk ;-) Ik had wel niks aan je antwoord, maar ik moest toch ff lachen.

nico s
door nico s - Jul 22, 2012 om 19:41
87 Antwoorden / 26 Vragen

vandaag was de dag voor de vliegende mieren deze zijn volkomen onschadelijkze lopen een tijdje rond en vliegen dan de luchtin om daarna hun bruiloft te vieren als het echte vliegende mieren zijn zie je er morgen niks meer van
succes nico s

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 22, 2012 om 20:06
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=nico s schreef op zondag 22 jul 2012, 19:03]dat zijn ze inderdaad die zonder vleugeltjes hebben die al af gegooid en worden na het paren koningin
wat paren is behoefd zeker geen uitleg ??????

nico s

neuh, mijn moeder heeft me destijds wel een en ander uitgelegd :-D
maar als ik iets niet weet, kan ik t dus altijd nog aan jou vragen, begrijp ik? hihi

dc
door dcz - Jul 22, 2012 om 20:09
439 Antwoorden / 1 Vragen

chatchatchatchat.....

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 22, 2012 om 21:15
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=dcz schreef op zondag 22 jul 2012, 20:09]chatchatchatchat.....

Verveel je je of zo? Dat je ff alle topics naloopt om te kijken of we het wel over het topiconderwerp hebben?

linoge
door linoge - Jul 22, 2012 om 21:48
70 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 22 jul 2012, 19:08]
En die mieren zitten echt niet in een emmer water.
Dus wat die mieren hier te zoeken hebben .....

Dat zijn duikmieren. Die hebben het warm.
Je hebt ook mieren die kuilen graven, maar die komen ergens anders vandaan.

abarth
door abarth - Jul 22, 2012 om 22:04
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=linoge schreef op zondag 22 jul 2012, 21:48]
Je hebt ook mieren die kuilen graven, maar die komen ergens anders vandaan.

Dat zijn Duitse mieren. Die zie je veel in Zeeland

zoekster
door zoekster - Jul 22, 2012 om 22:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het gaat hier duidelijk om de watermier!
klik hier

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 22, 2012 om 22:53
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 22 jul 2012, 22:12]Het gaat hier duidelijk om de watermier!
klik hier

nee, is toch niet dezelfde, die ik in de tuin had, hadden vleugeltjes ;-)
en in de emmer dreven ze in het water en zagen er niet zo levend uit.

tdehond
door tdehond - Jul 23, 2012 om 07:25
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Misschien waren dat de dode mannetjes, die de
paring niet overleefd hebben.

=orgelmuts schreef op zondag 22 jul 2012, 22:53:
=zoekster schreef op zondag 22 jul 2012, 22:12: Het gaat hier duidelijk om de watermier!
klik hier

nee, is toch niet dezelfde, die ik in de tuin had, hadden vleugeltjes ;-)
en in de emmer dreven ze in het water en zagen er niet zo levend uit.

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 23, 2012 om 11:52
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 23 jul 2012, 07:25]Misschien waren dat de dode mannetjes, die de
paring niet overleefd hebben.
[quote=orgelmuts schreef op zondag 22 jul 2012, 22:53][quote=zoekster schreef op zondag 22 jul 2012, 22:12]Het gaat hier duidelijk om de watermier!
klik hier

nee, is toch niet dezelfde, die ik in de tuin had, hadden vleugeltjes ;-)
en in de emmer dreven ze in het water en zagen er niet zo levend uit.

Dat zou kunnen, maar dan hebben er toch een heleboel niet gepaard, want de meesten leefden in elk geval.

edrick3
door edrick3 - Jul 23, 2012 om 16:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@orgelmuts,

.....Nu ben ik wel blond hoor, edrick hihi, maar idd weet ik dat verschil ;-)
Maar ja, vliegende mieren.......
.....
Blijkbaar weet/wist je het verschil toch niet en was mijn aanname dus niet correct.
Wellicht tijd om eens langs de opticien te gaan?
Je had het over vliegjes en die zien er toch echt anders uit dan (vliegende) mieren.
Goed voedsel voor vogels die de omhoog vliegende beestjes dan met smaak oppeuzelen.

Ter info:
Wanneer het nest groot genoeg is, wordt een lichting van de opgroeiende larven opgekweekt tot mannetjes en koninginnetjes. Samen verlaten die het nest vliegend wanneer de tijd daarvoor rijp is. Dit gebeurt in Nederland vaak op warme dagen na een regenbui. In de lucht paren de mannetjes met de koninginnetjes, waarna de mannetjes kort daarna sterven en de koninginnen een nieuwe nestplaats zoeken. Dit kan al vliegend gedaan worden, zodat zelfs in bloembakken 10 meter boven de grond nesten kunnen ontstaan.
(Bron: wikipedia)

Maar in ieder geval ben je er nu vanaf en dat is het belangrijkste.

Met vr.gr.

linoge
door linoge - Jul 23, 2012 om 16:45
70 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 23 jul 2012, 07:25]Misschien waren dat de dode mannetjes, die de
paring niet overleefd hebben.

Voor iemand die dit geen consumenten topic vindt ben je wel weer lekker aan het scoren.

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 23, 2012 om 22:56
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 23 jul 2012, 16:23]@orgelmuts,

.....Nu ben ik wel blond hoor, edrick hihi, maar idd weet ik dat verschil ;-)
Maar ja, vliegende mieren.......
.....
Blijkbaar weet/wist je het verschil toch niet en was mijn aanname dus niet correct.
Wellicht tijd om eens langs de opticien te gaan?
Je had het over vliegjes en die zien er toch echt anders uit dan (vliegende) mieren.
Goed voedsel voor vogels die de omhoog vliegende beestjes dan met smaak oppeuzelen.

Ter info:
Wanneer het nest groot genoeg is, wordt een lichting van de opgroeiende larven opgekweekt tot mannetjes en koninginnetjes. Samen verlaten die het nest vliegend wanneer de tijd daarvoor rijp is. Dit gebeurt in Nederland vaak op warme dagen na een regenbui. In de lucht paren de mannetjes met de koninginnetjes, waarna de mannetjes kort daarna sterven en de koninginnen een nieuwe nestplaats zoeken. Dit kan al vliegend gedaan worden, zodat zelfs in bloembakken 10 meter boven de grond nesten kunnen ontstaan.
(Bron: wikipedia)

Maar in ieder geval ben je er nu vanaf en dat is het belangrijkste.

Met vr.gr.

@edrick

Nee hoor, mijn ogen zijn prima. Maar beestjes met vleugels.....
In de eerste instantie zag ik eerst die vliegjes/mieren mét vleugels en die zaten allemaal op die emmer.
Op de grond liepen gewone mieren en ook wel op de zijkant van de emmer.
Vanwege die vleugels dacht ik eerst dat het vliegjes waren die door het water in de emmer aangetrokken waren, vandaar dat ik dacht met de latrine-vlieg te maken. Daar leken ze ook wel wat op.

Maar toen tdehond dat filmpje had opgezocht, ben ik nogmaals gaan kijken buiten en zag ik dat het dezelfde beestjes waren.
Ik wist eerst niet hoe vliegende mieren er uit zagen.
Zodoende leert men ;-)

Nu heeft mijn man de emmer weggehaald, maar daar lag wel een heleboel zand onder en ik zag nu dat die vliegende mieren ook steeds in en uit het zand kwamen kruipen, dus ik ben er helaas nog niet af.

Wel is het zo dat als de zon daar weg is, dat de mieren ook beduidend minder actief zijn.

In elk geval weet ik nu het verschil wel, dus je had gewoon een vooruitziende blik, hahaha. :D (maar toch een prettig gevoel dat je me zo hoog inschat)

zoekster
door zoekster - Jul 24, 2012 om 00:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@orgelmust, het schijnt dat mieren er vandoor gaan als je kaneelstokjes neerlegt. Dit keer serieuze tip.

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 24, 2012 om 00:22
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 24 jul 2012, 00:01]@orgelmust, het schijnt dat mieren er vandoor gaan als je kaneelstokjes neerlegt. Dit keer serieuze tip.

Om orgel te spelen, heb je een orgel nodig dus een absolute must haha ;-) vond m grappig!

Ja, dat heb ik inderdaad ook wel eens gelezen ergens, vraag me af of t ook werkt met kaneelpoeder.
Dat heb ik namelijk in huis, ga ik eerst maar eens proberen, werkt dat niet afdoende, dan ga ik kaneelstokjes halen.
Bedankt voor de tip!