tw
door tweeling62 Jan 8, 2012 om 11:26
Vrije tijd & tuin

Waarom gesommeerd worden tot betalen, terwijl ik opgezegd heb

Ik ben in juni benaderd door LEKTURAMA om voor een appel en een ei een cursus digitale fotografie te gaan doen.
Na een te lange tijd in de ziektewet te zitten besloot ik in overleg met mijn vrouw daar aan te beginnen.
De cursus zou per periode van een maand (14,95) x 10 = 149,50 afgeschreven worden door LEKTURAMA, al gauw bleek na 2 zendingen dat de cursus niet voldoende aan de eisen voldeed, ik heb per direkt en met veel omwegen de betaling gestopt en direkt opgezegt.
Na wat brieven van LEKTURAMA waarin zij aangaven dat er cursus delen geleverd zijn en niet afgerekend waren, stuitte mij tegen de borst.
Lekturama is niet of nauwelijks te bereiken of te mailen,zodra je denkt ver binding te hebben sta je 40 min. in de wacht met het prettige verhaal probeert U het later nog eens. Ik heb opgezegd en wil vanwege geldgebrek de cursus niet meer ontvangen.
Nu zijn ze in zee gestapt met het NIB te purmerend om via incasso bijna 200 euro van mij te vorderen omdat ik die cursus moet betalen en met volle overgave ja heb gezegt, Het NIB zegt gewoon betalen dan krijg je de overige delen toegestuurd(ik heb opgezegt en heb geld gebrek)
Zij willen mij die cursus in mijn mik splitsen en het rare van de zaak is dan geven ze aan U heeft gekregen en dan willen ze weer mij dwingen tot betalen, ik hoef die cursus niet en ik wil hem niet, ik betaal niet al moet ik ervoor gaan zitten.

1592 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2012 om 11:32
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Lekturama is één grote crisis. Aanmelden gaat perfect, opzeggen is een duidelijke tweede.

U heeft getekend voor de gehele cursus, dus zal u deze ook moeten betalen, tenzij er vormfouten zijn gemaakt waardoor het contract niet geldig is. En nee, ik werk niet bij Lekturama, voordat u dit gaat schrijven.

"ik betaal niet al moet ik ervoor gaan zitten". Dat is een leuke gedachte, de vraag is echter of u NA het "zitten" wel de schuld kwijt bent............

rj
door rjw - Jan 8, 2012 om 11:42
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Opzeggen wegens geldgebrek is geen valide argument. Als u kunt aantonen dat de inhoud van de cursus beneden peil is gezien het best wel forse bedrag, dan heeft dat meer kans van slagen.

Betaling stopzetten terwijl er nog een verplichting ligt is nooit verstandig.

diumenge
door diumenge - Jan 8, 2012 om 11:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Sowieso is geld gebrek natuurlijk geen geldige reden om op te zeggen, alleen als je voor de cursus inderdaad aantoonbaar niet krijgt wat ze beloofd hebben dan heb je recht van spreken. Maar ze zullen zich wel behoorlijk goed indekken, daarnaast is € 149,50 voor een cursus al heel weinig, dus kan je er ook niet al te veel voor verwachten.

tw
door tweeling62 - Jan 8, 2012 om 15:28
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb nergens voor getekend en aan- ge- geven dat ik zonder werk ben komen te zitten, en wat betreft betaling stoppen heb ik alleen gedaan omdat ik al diversen keren aangegeven had ik wil niet meer de 2 delen die mij toe gestuurd zijn heb ik voldaan en gelijk aangegeven dat ik stop dat kan altijd volgens de wet als je een gegronde reden hebt, okee geldgebrek( komt hier op neer ww uitkering, zij kunnen mij niet VERPLICHTEN die cursus te nemen, en wees eerlijk ze staan op dit moment erg slecht te boek, ook bij andere mensen, ze reageren nergens op alleen als het op betalen aankomt. Nogmaals ik wil niet en heb opgezegd.

tr
door trappist - Jan 8, 2012 om 15:44
240 Antwoorden / 0 Vragen

meestal zit er aan zo'n cursus een proeftijd (1e les?) maar daarna zit u er gewoonlijk aan vast en bent u het cursusgeld gewoon verschuldigd, ik neem aan dat u bij het inschrijven o[ de voorwaarden bent gewezen, en daarin hebben ze zich uiteraard ingedekt tegen allerlei omstandigheden...

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2012 om 15:45
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben in juni benaderd door LEKTURAMA om voor een appel en een ei een cursus digitale fotografie te gaan doen.

U bent op welke wijze benaderd: email / colportage / op straat / per post?

De cursus zou per periode van een maand (14,95) x 10 = 149,50 afgeschreven worden door LEKTURAMA, al gauw bleek na 2 zendingen dat de cursus niet voldoende aan de eisen voldeed

Na 2 zendingen voldeed de cursus niet aan uw idee, u bent wèl mer de cursus begonnen en m.i. bent u na 2 zendinmgen = (vermoedelijk) 2 maanden buiten de opzegtermijn.

ik heb per direkt en met veel omwegen de betaling gestopt en direkt opgezegt.

U heeft opgezegd en bent gestoipt met betalen. Dat laatste kan dus niet, want u was (waarschijnlijk) gewoonweg te laat met opzeggen. En dat betekend dat u moet betalen, of u de cursus nu witl of niet.

(ik heb opgezegt en heb geld gebrek)
Een cursus opzeggen wegns geldgebrek kan eenvoudigweg niet.

Zij willen mij die cursus in mijn mik splitsen
Neen, uw heeft (waarschijnlijk) te laat opgezegd. U heeft immers 2 zendingen ontvangen?

en dan willen ze weer mij dwingen tot betalen
Dat is logisch, als u werkt wilt u ook betaald worden, als zij leveren willen zij ook geld zien, hoe dan ook, desnoods met incassobureaus, deurwaarders en rechtbanken.

ik hoef die cursus niet en ik wil hem niet,
In het begin wel en nu zit u er aan vast, jammergenoeg.

ik betaal niet al moet ik ervoor gaan zitten.
U zult als ze gelijk hebben desnoods loonbeslag krijgen, of u ervoor kunt gaan zitten is nog maar helemaal de vraag.

k heb nergens voor getekend
Een vakje aanvinken op internet staat gelijk aan uw handtekening.

Kort en goed, u heeft als ik uw verhaal volg een tweetal zendinmgen ontvangen en dan zit u vast aan het abonnement en zult u, of u wilt en kunt of niet, gewoon moeten betalen. Misschien kunt u de cursus via marktplaat verkopen om nog wat van uw geld terug te zien.

ro
door ron530 - Jan 8, 2012 om 15:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

het is simpel u heeft de eerste zendingen niet tijdig teruggestuurd en daar mee een contract aan gegaan voor de gehele "cursus". Zo dom om bij dit soort inferieure bedrijven een cursus af te nemen.

moeder56
door moeder56 - Jan 8, 2012 om 16:01
483 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals meerdere malen aangegeven, u zit eraan vast. Zou onmiddellijk met het incassobureau een betalingsregeleing treffen. Als zij gevoelig zijn voor uw argument van geldgebrek mag u misschien wel in 20 termijnen van € 10,00
betalen. In ieder geval een goede leer voor de volgende keer. Succes.

mi
door miraltje - Jan 8, 2012 om 16:11
462 Antwoorden / 0 Vragen

@moeder56

wel realistisch blijven met een vordering van 200 euro kun je geen betalingregeling treffen van 10 euro per maand.

75 of misschien 50 euro per maand is een serieuzer voorstel.
aan de eventueele betalingregeling zijn kosten verbonden,dat komt nogeens bovenop de vordering.

om
door oma59 - Jan 20, 2012 om 12:49
4 Antwoorden / 0 Vragen

lecturama heeft mijn moeder (90) benaderd via telefoon. mama snapte er niets van en heeft zich zonder dat ze er iets van snapte geabonneerd op een doos kralen zei ze. er kwam een pakket bij haar binnen met een zak horloge erin. ik heb deze aangetekend terug gestuurd met een hele boze brief erbij. ook heb ik gebeld hoe ze iemand van 90 jaar kunnen abboneren. ik wou opzeggen. nee dat ging niet mama had via telefoon vast gelegd. ik heb gedreigd om alles aan de tv over te geven met al die programma s . ook een brief weer geschreven.aangetekend ook met dreigingen. er kwam een aanmaning binnen. ik heb deze retour gedaan en boven op de envelope heel boos geschreven waar ze mee bezig waren, en tot slot, heb ik nu niks meer gehoord. dus de dreigingen hebben wel geholpen. gelukkig maar, mijn moeder was helemaal over haar toeren.

edrick3
door edrick3 - Jan 20, 2012 om 13:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tweeling62 schreef op zondag 8 jan 2012, 15:28]Ik heb nergens voor getekend en aan- ge- geven dat ik zonder werk ben komen te zitten, en wat betreft betaling stoppen heb ik alleen gedaan omdat ik al diversen keren aangegeven had ik wil niet meer de 2 delen die mij toe gestuurd zijn heb ik voldaan en gelijk aangegeven dat ik stop dat kan altijd volgens de wet als je een gegronde reden hebt, okee geldgebrek( komt hier op neer ww uitkering, zij kunnen mij niet VERPLICHTEN die cursus te nemen, en wees eerlijk ze staan op dit moment erg slecht te boek, ook bij andere mensen, ze reageren nergens op alleen als het op betalen aankomt. Nogmaals ik wil niet en heb opgezegd.

Hallo tweeling62,

Waar haal je dat nu vandaan?
Onzin. Je bent een contractuele verplichting aangegaan en die kun je niet zomaar terzijde schuiven.
.....zij kunnen mij niet VERPLICHTEN die cursus te nemen,.....
Nee, natuurlijk niet, maar als je ZELF op die cursus bent ingegaan zul je de contractuele verplichtingen moeten nakomen.
.....en wees eerlijk ze staan op dit moment erg slecht te boek,.....
Dat heeft er niets mee te maken. Had je eerder moeten bedenken.

Om verdere (incasso)kosten te voorkomen zou ik maar gauw een betalingsregeling zien te treffen.

Met vr.gr.

bu
door burgos - May 11, 2012 om 17:58
96 Antwoorden / 7 Vragen

Ja zo kom je nu in de problemen,iets bestellen en dan niet meer willen hebben.
Niet meer betalen,en dan komt het pas,kosten en nog eens kosten.
Bezint eer gij begint.

edrick3
door edrick3 - May 11, 2012 om 18:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@burgos,

Topic is al zo'n 4 maanden oud.