sa
door sandij May 22, 2013 om 11:22
Vrije tijd & tuin

Waarom mogen nieuwsprogramma's om 18:00 uur horrorbeelden uitzenden

Het valt me de laatste tijd op dat tussen 18:00 & 18:30 uur op RTL tijdens nieuws programma's aanstootgevende (gruwel) beelden worden uitgezonden. Zoals het incident in Eindhoven, waar een aantal jongens flink intrappen op een andere jongen. Deze beelden zijn behoorlijk wat keren uitgezonden op dit tijdstip. Een ander voorbeeld was gisteren waar een item was over dat de paus een exorsistme zou uitvoeren. Een paar exorsist experts kwamen aan woord, afsluitend met de beelden van de film exorsist.... 16+ film!!!!! Ik weet dat ik deze nieuws programma's ook niet kan kijken en het risico dat mijn zoon van 6 deze beelden niet hoeft te zien. Het gaat mij meer om het feit:"waarom hoeven nieuwsprogramma's zich niet aan de richtlijnen tehouden wat wel opgesteld is voor film's". Hier houdt RTL zich wel aan. een tijdje geleden hadden ze van een film een scene uitgeknipt waar de hoofdrolspeler zijn hand af hakt om zich van een onderkoelingsdood te voorkomen (ik weet niet meer precies waar die film over gaat). Op de RTL site kan ik geen email vinden om het dar te vragen, wellicht dat iemand dit weet. Ik hoop dat gruwelbeelden zoals horror, geweld, oorlogselende op dit tijdstip verbannen wordt en verwezen wordt naar de website en/of een latere nieuwsuitzending.

751 14 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 22, 2013 om 11:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Probeert u het eens via de post of bel

RTL Nederland
Postbus 15016
1200 TV Hilversum

Tel. RTL Nederland: 035 - 671 87 18

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien het nieuws om zes uur niet aanzetten, maar om acht uur, als uw zoon in bed ligt?

zoekster
door zoekster - May 22, 2013 om 11:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 22 mei 2013, 11:50]Misschien het nieuws om zes uur niet aanzetten, maar om acht uur, als uw zoon in bed ligt?
Ze zegt toch al dat ze weet dat ze niet hoeft te kijken? Het gaat haar om het principe.
Waarom van dit soort opmerkingen? Kan ze echt zelf ook wel bedenken.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom dit soort opmerkingen?

Ik vind als je een kind van zes hebt er zelf voor moet zorgen dat hij niet het nieuws ziet.

zoekster
door zoekster - May 22, 2013 om 14:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Daar gaat het niet om. In het 6 uur journaal van de publieke omroep wordt altijd rekening gehouden met het feit dat jonge kinderen kijken, dus wordt dat nieuws een beetje getemperd of er volgt een aankondiging dat er 'schokkende' beelden zijn.
De vraag is hier, volgens mij, waarom RTL dat niet doet.

Niet of ze haar kind wel of niet naar het nieuws laat kijken. Ze geeft zelf al aan dat ze die optie ook wel snapt.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk vind ik het veel erger dat bijvoorbeeld die kwestie over die twee jongetjes zo uitgesponnen wordt in het nieuws. Wat moet een kind daar wel niet van denken. Dat hem dat ook kan overkomen?

En als de publieke omroep dan aankondigt "schokkende beelden" wat doet Ts dan? Met het kind naar de keuken, of zijn hoofdje omdraaien?

Dus als er zulke kleine kinderen in huis zijn, NIET het nieuws van zes uur aanzetten, maar goed, dat deed ik toen ze klein waren.

Apetjoek
door Apetjoek - May 22, 2013 om 14:40
234 Antwoorden / 16 Vragen

zoeker en teiger , als je van deze tijd bent weet je dat kinderen van 4(vier) jaar al rondlopen met een i-pod ,mp4-speler , laptop , e-reader en let op , zelfs met de afstand bediening van de tv dit alles om de pappa's en de mamma's even tijd voor zich zelf te geven.
Wat maakt het dan uit als een kind van 6(zes) zelf bepaald of hij/zij kijkt naar alle misere in deze wereld , als ze er thuis niet naar kijken wordt het wel verteld in het kring gesprek op de voorschoolse opvang of op de kinderopvang .
En als je niet wilt dat je kind er van hoort of van ziet sluit je dan af van de buitenwereld en schakel als je kind thuis komt de hoofdschakelaar van de electra van on naar out.

la
door laviola - May 22, 2013 om 17:21
12 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mensen

Ik vindt dat iedereen daar zijn/haar verantwoording in moet nemen.
Dus ook de TV-zenders !!!!!

Het is te gemakkelijk te zeggen dat ze daar zelf toch wel achter zullen komen via de verschillende soorten Social media enz.
en het daarom maar... zo gewoon zonder enig geweten te doen.
Veel dingen zijn bij te sturen .... vaak meer dan je zo op het eerste gezicht zou denken.

Wat u betreft kowalski.... Ik begrijp u volkomen!
Maar ik hoop dat u bij uw kind[-deren] zit tijdens deze uitzendingen ? journaals ? of wat dan ook,
zodat u er ook van op de hoogte bent en u de kinderen kunt ondersteunen op punten waar het nodig mocht blijken te zijn !
Soms moet je kiezen om dat ding toch uit te zetten om de dingen niet zwaarder te maken voor je kind dan dat het al is !!

Mijn advies hierin is dan ook dat de gulden middenweg vaak het beste middel is.
Ken uw kind, dan bent u al een heel eind op weg !

Groetjes
Laviola

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 30, 2013 om 23:18
4299 Antwoorden / 5 Vragen

De film waarop je doelt is overigens 127 Hours, zeker een aanrader om te kijken, indrukwekkende film.

Zo erger ik mij weer aan het NOS journaal, daar druipt met grote regelmaat de staatspropaganda vanaf. Helaas komen ze daar niet verder dan het versturen van standaard mails 'dit is helemaal niet zo wij zijn echt onafhankelijk', terwijl je het bewijs mee stuurde..

gompy2
door gompy2 - May 31, 2013 om 12:40
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 30 mei 2013, 23:18]
Zo erger ik mij weer aan het NOS journaal, daar druipt met grote regelmaat de staatspropaganda vanaf. Helaas komen ze daar niet verder dan het versturen van standaard mails 'dit is helemaal niet zo wij zijn echt onafhankelijk', terwijl je het bewijs mee stuurde..
Dit is totaal nietszeggend, sorry.
Waar heb je het over?
Wat heb je meegestuurd?
Wat versta jij onder "staatspropaganda"?

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 31, 2013 om 14:20
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 31 mei 2013, 12:40]
Dit is totaal nietszeggend, sorry.
Waar heb je het over?
Wat heb je meegestuurd?
Wat versta jij onder "staatspropaganda"?

Ze zijn bij de NOS nogal pro overheid, zijn ze een keer wel kritisch dan zwakken ze het later in het onderwerp weer af en spiegelen ze het toch weer voor dat het goed is voor ons.
Let voortaan maar eens goed op en verdiep je in 'n onderwerp, dan haal je dit soort momenten er heel makkelijk uit.

Waarom denk jij dat de laatste verkiezingen vvd en vooral de pvda het zo goed gedaan hebben op het laatste moment? Vanuit de p.o. is er een offensief uitgegaan om ze nog even extra te promoten.
Dit laatste valt natuurlijk nooit te bewijzen, maar kijk eens wat programma's terug in dit tijdsbestek en het zal je opvallen dat het geen zuivere koffie is.
En ik vind dit onder de noemer staatspropaganda vallen, wat ik persoonlijk schokkender vind dan schokkende beelden..

En ja ik draag dagelijks een hoedje van aluminiumfolie..

gompy2
door gompy2 - May 31, 2013 om 14:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 31 mei 2013, 14:20]
En ja ik draag dagelijks een hoedje van aluminiumfolie..
Ik zou dat hoedje toch maar eens af zetten.
Men zegt dat het straling tegen houdt die neigingen van paranoia helpt voorkomen.

ma
door mariska55 - Jun 5, 2013 om 22:54
14 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind dat u volledig gelijk heeft, maar wat als ze al die beelden niet meer uitzenden?
Dan is er plots geen nieuws meer of ze zijn in 2 minuten uitgesproken. Sinds enige tijd kijk ik uit principe geen journaal meer omdat er (bijna) alleen maar ellende wordt uitgezonden. 3 Gewonde bij een rel in ... 1 dode door een aanslag in ... Het is dagelijkse kost.
Ik ben het met u eens dat dit soort beelden niet geschikt zijn voor kinderen. Is het u trouwens wel eens opgevallen dat reclames ook niet altijd even kind vriendelijk zijn? Ik adviseer u om zelf verantwoordelijkheid te nemen en uw kind niet onbeheerd naar de tv te laten kijken als u niet wil dat hij/zij dit soort beelden ziet. Televisie makers nemen die verantwoordelijkheid niet.

ma
door mariska55 - Jun 5, 2013 om 22:57
14 Antwoorden / 6 Vragen

RTL is een commerciele zender en vooral uit op kijkcijfers. Ik denk dat, dat het probleem is. Mensen zijn gevoelig voor heftige/schokkende beelden, ze willen sensatie en daarom wordt het uitgezonden. Jammer.