Ro
door Roemer125 Mar 7, 2008 om 13:28
Vrije tijd & tuin

Wat te doen tegen mollen in de tuin

Echte mollenvangers menen, dacht ik, dat alleen vangen de enige methode is om mollen uit je tuin te krijgen. Is dat zo? Is er echt niet wat diervriendelijkers? Zijn er mensen met een succesverhaal? Mollen doen op zich nog wel nuttig werk: ze ploegen je tuin om. Maar het is zo jammer dat daarbij planten bedolven worden onder een berg aarde of zand en dat je voorjaarsbollen door de lucht vliegen.

4068 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 7, 2008 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een ding is waar mollen een pleurishekel aan hebben, dan is dit wel herrie. De meest bekende tip is om bijvoorbeeld een leeg bierflesje, sausflesje of desnoods een stuk tuinslang in een molshoop te plaatsen. Je weet dat als je over de halsopening van een fles blaast, dat je dan een fluittoon krijgt. Laat de wind zijn werk doen en de mol zal a) de fles naar de glasbak gaan brengen (maar die kans is erg klein) of b) bij de buren een nieuw gangenstelsel graven.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Mar 7, 2008 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die vraag is voor een muzikant niet zo moeilijk: herstellingstekens plaatsen...

Maar even serieus: ik denk dat vangen wel één van de meest zekere is. Gelukkig hebben wij er hier niet zo'n last van: ik woon te dicht bij de kust, het is hier voornamelijk zandgrond en daar gedijen ze niet zo goed in. Bovendien heb ik alleen tegels in mn tuin.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2008 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een kleine troost. In het voorjaar verlaten de mannetjes mollen hun territorium en gaan opzoek naar vrouwtjes mollen. Dat is de periode dat er veel gegraven wordt en er veel molshopen in de tuin gemaakt worden. Eind juni is er nog een periode dat er meer gangen en molshopen zijn, dan verlaten de jongen het nest. De rest van het jaar is er weinig overlast van mollen. Als u de mollen toch wilt verjagen is het planten van keizerskronen ( fritillaria imperialis) een milieu -en molvriendelijke methode.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2008 om 00:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag winnie,

Dit topic is in het najaar al zeeer uitgebreid aan de orde geweest.

Kijk eens even op de site dan vind u het wel. Antwoorden plenty.

Hardware ERror MAN.