da
door darkwebber Dec 26, 2004 om 21:13
Vrije tijd & tuin

Wat voor gitaar?

ik weet niet wat voor gitaar ik moet kiezen? en mn gitaarleraar geeft me ook niet echt goed advies, dus kan iemand me helpen?

930 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 26, 2004 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag darkwebber,

Wellicht dat je google kunt gebruiken bij het zoeken naar een nieuwe gitaar. Zoek onder "gitaar" en onder "gitaar kopen". Verder lijkt me een bezoekje aan een speciaalzaak ook geen overbodige luxe. Zij kunnen je vast adviseren welke gitaar het beste bij jouw wensen past. Sukses met je zoektocht, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2004 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

hey,

Weet je ook watvoor merk het best is? en kan je voor 500€ als klaar zijn met een gitaar en versterker?

ve
door verwijderd - Dec 27, 2004 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of je op zoek bent naar een akoestische of elektrische gitaar, maar je kunt het beste naar een echte gitaarwinkel gaan. Via internet is het maar afwachten wat je krijgt. Je moet ook zelf uitproberen hoe de gitaar in je handen ligt, want dat is heel persoonlijk. Let er ook goed op of de hals recht is. Dit kun je doen door langs de hals te kijken vanaf de stemknoppen. (sorry, ben woord kwijt.) Je zou ook iemand mee kunnen nemen die ook een gitaar heeft, of je gitaarleraar. Als je die hebt. De mijne heeft toendertijd een hele goede gitaar uitgekozen. En: neem er de tijd voor. Neem niet de eerste de beste, maar probeer verschillende gitaren, ook met verschillende snaren. Vraag zoveel mogelijk en zorg ervoor dat de verkoper er echt de tijd voor neemt. Maar je kunt het ook wel zien of de verkoper gewoon iets wil verkopen of er echt plezier aan beleeft om je het beste te verkopen. Succes!
<SCRIPT language=javascript>postamble();

ve
door verwijderd - Dec 27, 2004 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of je voor €500,- een gitaar +versterker kunt kopen, hangt er maar net van af. Je hoeft natuurlijk niet perse een bekent merk te kopen. Ook hangt het er van af of je de versterker wilt gebruiken voor prive of voor optredens. Een echte goede versterker kost wel een paar honderd euro en een goede gitaar ook. Ik was bijna 1000 gulden kwijt voor alleen de versterker en ook een paar honderd gulden voor de gitaar, maar dat was een aanbieding en de gitaar was van een onbekend merk. Het wil ook wel helpen om af te dingen. Als je daar een beetje goed in bent, heb je er zo honderd euro vanaf. Je hoeft alleen maar te vragen naar een aanbieding of korting of extra's. Dat hebben ze vaak al ingecalculeerd.
<SCRIPT language=javascript>postamble();

ve
door verwijderd - Jan 3, 2005 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeker niet via internet gaan kopen. Zo'n ding moet je echt voelen. Het is heel persoonlijk. Zelf ga ik altijd voor de modellen die lijken op de Gibson, omdat ik er een hekel aan heb wanneer alle stemknoppen boven elkaar zitten zoals bij de Fender het geval is.

Kijk in de gouden Gids voor adressen. Ik denk dat je voor €500,00 een redelijk goede starters set kan kopen.

Suc6!

ve
door verwijderd - Jan 7, 2005 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Darkwebber,

Inderdaad zoals iedereen hierboven meldt. Indien je beginner bent (die indruk heb ik), kun je bij een beetje muziekwinkel ook best aardige 2e handsjes vinden voor een scahppelijke prijs. Ben zelf begonnen met een goede gebruikte akoest, gekocht voor 150 gulden en een goede electrische voor 250 gulden (incl een klein versterkertje). Setje nieuwe snaren erop en klaar was Brynnar. Ik gebruik ze nu nog steeds, 12 jaar later, al is de electrische onderhand wel aardig afgeragd en het versterkertje verrot. Maar let inderdaad wel op of de hals recht is, zeker bij gebruikte exemplaren.

Ik weet niet of je akoestisch met nylon of metalen snaren speelt op gitaarles of allebei, maar houd er rekeing mee, dat vaak deze snaren niet uitwisselbaar zijn.

Ga ook niet direct voor de duurdere merke (Gibson, Fender, etc.). Tenzij je hier natuurlijk geld voor over hebt. Goedkopere merken zijn vaak net zo goed. (Tenzij je zo'n jankding uit de Ach- en Wehkamp gids koopt. Heeft een vriend van me een keer gedaan, want was goedkoop. Het kreng was helaas niet zuiver te krijgen.)

Ik zou zeker je leraar pushen om meer persoonlijk advies te geven.

Succes en veel speelplezier.

Brynnar

ve
door verwijderd - Jan 9, 2005 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.  als je live gaat spelen met deze gitaar zul je een goede, en dus duurdere gitaar moeten kopen omdat het geluid dan zeer belangrijk is. als je alleen thuis gaat oefenenen kun je met een goedkopere gitaar volstaan.   een ding wat je altijd moet doen is  speel op meerdere gitaren in de winkel om een goed oordeel te kunnen geven.  als je weinig/ niets weet van gitaren neem dan iemand mee die wel verstand heeft van gitaren en ook kan spelen.  die kan in ieder geval testen of de gitaar uberhaupt in stemming is te krijgen in elke positie, of de gitaar redelijk gestemd blijft.  kwaliteit van de pick ups ( ruis etc) ,  of de hals recht is, etc, etc.   als je een leek bent is het sowieso  moeilijk om de "goede" gitaar  uit te kiezen.   uiteraard gaat het er wel om of je de gitaar zelf ook lekker vindt spelen, dus breedte van de hals, balans van de gitaar, geluid, action ( hoogte van de snaren) ..  laat de winkel waar je hem koopt de gitaar eventueel verder afstellen wat dit betreft.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2005 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet wat voor gitaar je zoekt: akoestisch of electrisch? Als je een beginner bent zou ik zeker een meer ervaren bespeler ( je leraar?) mee nemen naar de winkel. Wil je electrisch spelen, dan kun je wat achtergrondinformatie vinden op mijn webstek http://www.gitaarheld.nl

ve
door verwijderd - Feb 26, 2005 om 08:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag, Met Huub, je ken bij mij (privee, dus geen handelaar) een paar gitaren geheel vrijblijvend komen proberen, omg. Den Bosch-Eindhoven. h.laus@chello.nl

ve
door verwijderd - Aug 13, 2005 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste darkwebber,

ik heb ook een hele tijd rondgelopen met die vraag en vond het verstandig om te beginnen met een akoustische.

die heb ik nu een maandje ongeveer en hij bevalt perfect (tenson classic series)

je moet echter wel inzien dat er een groot verschil zit tussen een
elektrish en een akoustisch gitaar (tonen,benodigde
dingen,tussenruimtes bij de snaren).

ik raad je daarom even aan om eerst bij iemand die een gitaar heeft in
de buurt(of op de markt of speciaalzaak) eerst even te proberen wat je
ervan vind.

als je er niks leuks aan vind kan je het later nog eens proberen en als je het echt wilt kan je er eentje kopen.

ik heb een tenson classic series+hoes en 2 plektrums voor ongeveer 60 euro gekocht(tsjechië).

maar op de markt of speciaalzaak hebben ze soms ook goede aanbiedingen.

ps. denk er ook aan dat je natuurlijk ook een boekje moet hebben met de grepen en wat beginners liedjes.

een standaart voor je bladmuziek is ook handig ;)

-peppy

ve
door verwijderd - Aug 13, 2005 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oud liedje.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 13, 2005 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja je bedoeld poesie mauw?

ve
door verwijderd - Aug 13, 2008 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Darkwebber,

Ook ik raad aan naar een specilaalzaak te gaan. Ga daar alleen over een koop nadenken als het goed aanvoelt (mensen nemen goed de tijd, zaak doet professioneel aan, etc.). Sowienso moet u zich goed laten voorlichten en eerst op de gitaar spelen.

Voor duurdere gitaren kunnen ook recenties in een gitaartijdschrift goed helpen maar voor de goedkopere gitaren staat daar helaas weinig in.

Jammer dat u in dit opzicht weinig aan uw gitaarleraar heeft, als hij op meer punten zo slecht is is een andere leraar misschien geen slecht idee.

SUCCES!

ve
door verwijderd - Aug 13, 2008 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag is uit december 2004. Denk dat topicstarter inmiddels al wel zijn keuze heeft kunen maken.

Mvgr - B