mi
door miaria Oct 8, 2014 om 11:55
Vrije tijd & tuin

Wat zijn "normale" prijzen na een fotosessie?

De fotostudio Heuvelrug heb ik uitgezocht op hun verhaal en natuurlijk mooie foto's. Mijn wens een groepsfoto van 5 kinderen was geen probleem. De prijs €200.- voor de sessie vond ik prima. De prijs die per foto daarna betaald moest worden bleef beantwoord tot wij zijn wat duurder dan gemiddeld. En wij kunnen alles leveren wat je maar wil in zeer goede kwaliteit. Nu had ik wijzer moeten zijn en duidelijker naar de prijzen moeten vragen...maar mijn duurder dan gemiddeld ligt op ongeveer €20.- per foto. De prijslijst die ik kreeg nadat de foto's gemaakt waren (we hadden deze eigenlijk moeten krijgen vind ik voor de fotosessie, dan was ik er niet aan begonnen) 1 foto tot 20cm korte zijde €55.- een mini fotoalbum 10/12 foto van 20x20cm €395.- De foto op acryl van 50x100cm €420.- Je kan ook kiezen voor een pakket 1 grote foto, 3 kleine en een filmpje €495.- Digitaal aangeleverde foto's (doen ze normaal niet maar voor ons wilde ze een uitzondering maken) via de telefoon €400.- later in de mail blijkt dat het gaat om web kwaliteit (waar je dus niets mee kan want de bestanden zijn van een te lage resolutie) en vraagt ze voor de hoge resolutie €995.-. Ik ben teleurgesteld dat zij vinden dat ze juist hebben gehandeld en mij verder veel succes wensen met het vinden van een fotograaf die beter bij mij past. Dus samengevat ben ik €200.- kwijt en heb ik helemaal niets want ik kan/wil dit niet betalen omdat ik vind dat ik op deze manier wordt opgelicht.
Kan een fotograaf vragen wat ie wil?
Zijn er voorwaarde waar een fotograaf aan moet voldoen?
Is het niet noemen van prijzen toegestaan?
Kan je de fotograaf "dwingen" voortaan zijn prijslijst bekend te maken voor de fotosessie?

17100 23 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2014 om 12:40
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Kan een fotograaf vragen wat ie wil? Ja
Zijn er voorwaarde waar een fotograaf aan moet voldoen? In basis is het prettig als het een vakman is.
Is het niet noemen van prijzen toegestaan? Lijkt me handig als je vooraf je prijzen kenbaar maakt.
Kan je de fotograaf "dwingen" voortaan zijn prijslijst bekend te maken voor de fotosessie? Ja, wan als het je te duur is, ga je weg.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2014 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had toch antwoord? "We zijn wat duurder dan gemiddeld".

Uiteraard kan een fotograaf vragen wat hij wil.

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2014 om 12:52
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als je Max Koot heet ben je duurder als een ander.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2014 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan staan ze er ook als prinsen en prinsessen op.

pi
door pieterwolters - Oct 8, 2014 om 13:04
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je bijvoorbeeld hier kijkt, dan zie je dat een foto achter acryl van 120x80cm zo'n 380 euro kost. 100x50 is weliswaar kleiner, maar geen standaardmaat. Tel daarbij op de kosten die de fotograaf moet maken om de order te verwerken en dan is 420 euro niet zo'n heel gek bedrag.

Dan ga ik er wel van uit dat hij de producten bij een bedrijf als Whitewall laat maken en niet bij de Hema. Want daar zit een wereld van verschil tussen qua kwaliteit.

mi
door miaria - Oct 8, 2014 om 14:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden maar wat er eigenlijk uitkomt is dat er geen richtlijn is voor de vraag wat kost een foto. Ook kan je op internet geen prijzen vergelijken omdat er geen keurmerk hangt aan de fotostudio's....dus ik dacht vraag het hier...in de hoop dat er mensen reageren die een fotosessie hebben laten doen en achteraf tevreden of ontevreden zijn over de prijs. En voor de grote foto ga ik er ook van uit dat ze top kwaliteit gebruiken...want daar had ik ze op uitgezocht. En ik had dat ook door fotostudio Heuvelrug laten verzorgen als de rest van de foto's (op papier of digitaal hoge resolutie) niet zo belachelijk duur waren. Het is jammer dat er geen certificaat is die fotografen moeten hebben zodat je ergens heen kan met je vragen, klacht etc omdat het nu zo teleurstellend is afgelopen.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2014 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar helaas hebt u die teleurstelling aan uzelf te wijten door van te voren geen uitgebreide prijsopgave te vragen.

Krijgt u nu helemaal niets voor die € 200,00?

ekiem
door ekiem - Oct 8, 2014 om 15:05
676 Antwoorden / 100 Vragen

Het is inderdaad jammer dat u vooraf geen prijs opgaaf heeft gehad. Dan was u deze domper bespaard en had u een andere keuze kunnen maken. Neemt niet weg dat het een behoorlijk bedrag is. Het zal voor de geleverde kwaliteit en al, het werk wel een
" normaal" bedrag zijn, maar het blijft veel geld.
Persoonlijk zou ik er dat soort bedragen niet aan uit geven maar als je het van te voren weet , dan kun je er wel of niet voor kiezen dit te doen.

Ekiem

mi
door miaria - Oct 8, 2014 om 16:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja helaas heb ik het aan mezelf te danken. Voor die €200.- krijg je niets maar dat vond ik niet erg als je daarna super gave foto's ervoor terug krijgt. We wilden een groepsfoto van onze 5 kleinkinderen en er mochten wat foto's bij zitten van broer/zus combinaties. Volgens Ans van de fotostudio geen probleem alleen had Robert de fotograaf dit waarschijnlijk niet doorgekregen want er waren 5 groepsfoto's ( waarvan er niet 1 bij was voor wat ik wilde) en 200 losse foto's van de kinderen. Daaruit hebben wij een selectie gemaakt van 36 foto's i.v.m de prijs waarvoor Ans zou kijken wat ze daar voor zou rekenen. Achteraf was het volgens Ans niet mogelijk deze 36 digitaal te kopen omdat het voor de prijs niet uitmaakte of je er nu 36 of 200 afnam!! Ik vind het erg jammer dat ik hier maanden mee bezig ben geweest en dat ze de prijslijst pas hebben bij gevoegd na de sessie....ik was er dan nooit aan begonnen.

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2014 om 16:24
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Achteraf was het volgens Ans niet mogelijk deze 36 digitaal te kopen

Hoe kan iemand ter wereld vooraf weten wie welke foto de leukste vindt? Dan hoef je er maar 36 te maken ipv 200. En met 5 kinderen tegelijk, er is er altijd wel één die "er niet leuk" op staat of gek doet.

komsja
door komsja - Oct 8, 2014 om 16:46
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@mahadma
Er zijn zeker geen foto,s van u (grapjuuhh) kon het effe niet laten

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2014 om 16:55
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Komsja, mijn vriendin heeft een gave. Ze kan goede foto's van mij maken. Mijn hele gezicht staat er zelfs op. Grapje, kon ik effe niet laten. Zelf zet ik mij lumix op burst mode om van mijn vogels foto's te maken, die zitten helemaal never nooit stil. Twintig foto's maken = 19 weggooien. Maar die éne is dan wel goed.

mi
door miaria - Oct 8, 2014 om 17:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

De selectie van de foto's was op verzoek van Ans omdat hun pakketten niet zo groot zijn.
Pakket gold bestaat uit 1 grote, 3 kleine a €495.-
Pakket platinum 1 grote, 13 kleine en een filmpje van de foto's a €995.-
Pakket black 1 grote,mini album met 10/12 foto's,9 kleine foto's, filmpje van de foto's nog een fotoboek met 20 foto's a €1495.-
Zoals je kan zien moest er toch een keus gemaakt worden om tot pakket black te komen. Er waren nog veel te veel foto's als ik pakket gold had gekozen.
Natuurlijk weet je niet welke foto het leukst is en voor mij maakte het niet uit hoe ze er opstonden als ze maar pret hadden. Dat ze zoveel foto's gemaakt hebben is niet aan mij omdat te beoordelen...ik vroeg om een groepsfoto en dacht dat die andere foto's gemaakt werden om later wat te kunnen fotoshoppen voor als het nodig was.

komsja
door komsja - Oct 8, 2014 om 17:40
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@mahadma
Maar de foto van de glazen bol is in ieder geval heel goed gelukt en je kan er nog doorheen kijken ook

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 12, 2014 om 18:27
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Matige foto's hij is vooral goed in fotosoepen. En de prijzen liggen absurd hoog.
Dan heb je een Canon EOS 5D Mark III in je bezit en ga je op de automatische stand fotograferen, dat snap ik echt niet.

Beter kun je in je kennissenkring rondvragen er is bijna altijd wel iemand met kennis van fotografie.

mahadma
door mahadma - Oct 12, 2014 om 18:45
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Lekkerisdat,

Dan heb je een Canon EOS 5D Mark III in je bezit en ga je op de automatische stand fotograferen, dat snap ik echt niet.

Hoe kom je aan deze info, ben je er weleens geweest? En kon je zien dat jij op de autostand werkte?

En effe los van alles, ik ga er even vanuit dat hij met een flitsinstallatie (dus maximaal 1 foto per 1 a 2 seconden) werkt, dus moet hij wel met een vastgezette sluitertijd (flitssynchronisatie) en een hand ingestelde diafragma werken (een flitsmeter geeft dat mooi aan). Hij laat waarschijnlijk wel de autofocus aanstaan. Je stelling dat hij de camera op de programma-automaat laat staan gaat in geval van een flitsinstallatie dus niet op.

Als hij gebruik maakt van continue verlichting, kan hij nog steeds kiezen voor een tijd/diafragma combinatie waardoor je of leuke actiefoto's krijgt of de scherptediepte kort of langer maakt. Daarbij maakt de lens qua brandpunt (in mm) daarvoor ook nog veel uit.

p.s. ik heb 35 jaar studiovakfotografie ervaring, en jij?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 12, 2014 om 19:04
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 12 okt 2014, 18:45]p.s. ik heb 35 jaar studiovakfotografie ervaring, en jij?
Ik ben inderdaad de meest amateuristische, bewust zonder spiegelreflex, 'fotograaf' die er bestaat, schaam ik mij helemaal niet voor (enkel uit privacy overwegingen geen linkje naar mijn foto's, sorry daarvoor). Heb er enkel hobby in en 1 op de 2000 foto's ben ik zeer tevreden over, die andere 1999 vind ik zeer matig tot en met zwaar beroerd.

Wil totaal niet lullig overkomen, maar mag toch hopen dat je in die 35 jaar in aanraking bent gekomen met het fenomeen 'Exif'?

mahadma
door mahadma - Oct 12, 2014 om 19:07
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik snap wat je bedoeld, maar stuur nu eens van één van zijn foto's deze waarden, waar dus ook blijkt dat hij op programma-automaat staat.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 12, 2014 om 19:12
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 12 okt 2014, 19:07]Ik snap wat je bedoeld, maar stuur nu eens van één van zijn foto's deze waarden, waar dus ook blijkt dat hij op programma-automaat staat.
In mijn eerste reactie link ik naar 'n foto, waar deze info gewoon in staat. Voor de duidelijkheid heb het enkel van deze foto bekeken.

mahadma
door mahadma - Oct 12, 2014 om 19:22
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik krijg die niet zo best open, maar als het nu toevallig een van de buitenopnamen is, kan ik mij voorstellen dat hij de automaat (al of niet bijgesteld) gebruikt. Over de (overduidelijke) studio fotografie zal dit zeker niet zo kunnen, de auto stand.

Zoals ik het zie is, als de rest van zijn werk van dit caliber is, is dat gewoon goed geld waard, zeker geen matige kwaliteit. Probeer het zelf maar eens om één zo'n foto te maken .................. Of vraag iemand uit je kennissen kring. Succes.

pi
door pieterwolters - Oct 12, 2014 om 19:58
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 12 okt 2014, 18:27]Matige foto's hij is vooral goed in fotosoepen. En de prijzen liggen absurd hoog.
Dan heb je een Canon EOS 5D Mark III in je bezit en ga je op de automatische stand fotograferen, dat snap ik echt niet.

Dit staat in de EXIF:

Aperture Value: 6
Custom Rendered: Normal process
Date Time Digitized: 2 jun. 2013 12:59:51
Date Time Original: 2 jun. 2013 12:59:51
Exif Version: 2.3
Exposure Bias Value: 0
Exposure Mode: Manual exposure
Exposure Program: Manual
Exposure Time: 1/100
Flash: Off, did not fire
FNumber: 8
Focal Length: 55
Focal Plane Resolution Unit: 4
Focal Plane X Resolution: 160
Focal Plane Y Resolution: 160
Photographic Sensitivity (ISO): 200
Lens Model: EF24-105mm f/4L IS USM
Lens Serial Number: 0000ffffff
Lens Specification: 24, 105, 0, 0
Max Aperture Value: 4
Metering Mode: Spot
RecommendedExposureIndex: 200
Scene Capture Type: Standard
SensitivityType: Recommended exposure index (REI)
Shutter Speed Value: 6,644
Sub-second Time Digitized: 00
Sub-second Time Original: 00
White Balance: Auto white balance
Firmware: 1.1.3
Flash Compensation: 0
Image Number: 0
Lens ID: 237
Lens Info: 24, 105, 0, 0
Lens Model: EF24-105mm f/4L IS USM
Lens Serial Number: 0000ffffff
Serial Number: 073024012253

Niet op automatisch dus.

mahadma
door mahadma - Oct 12, 2014 om 20:02
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Pieterwolters,

thanks. Zoals ik verwachtte klopt de mening van @lekkerisdat dus niet.

acjzr1
door acjzr1 - Nov 17, 2014 om 11:41
295 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb geen 35 jaar ervaring zoals mahadma, maar wel meer dan 25 jaar!
Ik heb analoog gefotografeerd, heb met anderen foto(shop) cursussen gegeven, ben bestuurslid geweest van een fotoclub, heb modelfotografie gedaan, architectuur gefotografeerd...ect.
Binnen de fotografie branche is er heel veel kaf en weinig koren!
Eigenlijk kan iedereen zich fotograaf noemen.
Een bewijs van competentie wordt niet vereist.
Wat men mag vragen voor gemaakte foto's wordt niet wettelijk bepaald?
Ik adviseer meestal om bij lokale fotoclubs te vragen om een fotoshoot te doen.
Clubs vragen vaak om modellen en modellen zoeken eerlijke fotografen!
"Professionele fotografen" dienen hun prijzen duidelijk te adverteren voor aanvang van de fotoshoot!